Miljonkostnad för att tanka tre vätgasbilar! Är detta en klok satsning?

Bränslecellbil från Hyundai Bränslecellbil från Hyundai

Saxat ur Sydsvenskan Torsdag 16 Januari
Artikel skriven av Stig Strömkvist


Region Skåne köpte i somras två miljonbilar för vätgas. Nu finns avtal om en specialmack som
kostar 150 000 kronor i månaden att hyra. Närmsta tankställe finns än så länge i Köpenhamn.
Vätgasbilar är ovanliga och mycket dyra. Ännu är det bara koreanska Hyundai som har en mindre serietillverkning varav femton fordon levererats till Köpenhamn och två till Region Skåne som betalat 1,9 miljoner kronor per styck.

Malmö stad väntar sedan i somras på att få en bil levererad. Tankstationen som upphandlats ska stå i Sege Park i Malmö. Verksamheten kan dock bli högst kortvarig. Avtalstiden löper till den sista september men börjar inte gälla förrän bygglov och andra tillstånd beslutats.

– Jag tror att allt är klart innan sommaren, säger Thomas Sjödahl på serviceförvaltningen i Malmö. Vätgasbilarna och tankstationen är fram till september en del av ett interregprojekt som kallas Next Move. Interregprojekt finansieras till hälften av skattemedel från EU och i det här fallet till hälften av Region Skåne och Malmö stad.

Tanken med Next Move är att Öresund-Kattegatt-Skagerack-området ska ta en ledande roll som tidig användare av avgasfria fordon, som projektet uttrycker det.

Vätgas är ”bränslet” i en bil med bränslecell som ger elektricitet och driver elmotorer. Bara vatten kommer ur avgasröret. Men hur miljö vänlig tekniken är beror på hur vätgasen framställs.
Vätgasen som Region Skåne beställt produceras med elektricitet vilket ger kraftiga energiförluster, 30–40 procent.

Region Skånes båda bilar levererades i somras och har sedan dess tankats i Köpenhamn som satsar stort på både vätgas- och elbilar. Under hösten har regionen gjort en upphandling som innebär att Air Liquide Gas AB ska hyra ut en mobil tankstation. Kontraktet gäller i första hand till september. Enligt avtalet ska bolaget ersättas med: 200 000 kronor för att sätta upp tankstationen. 150 000 kronor per månad för att driva anläggningen. 100 kronor per kilo vätgas (motsvarar drygt 3,5 liter bensin) som tillverkas i Surahammar utanför Stockholm. 120 000 för att avveckla tankstationen. Interregprojektet löper ut i september. Ska kontraktet förlängas med Air
Liquid kommer hela hyres hyreskostnaden att belasta Region Skåne och Malmö kommun.

– Ett förlängt avtal kräver ett nytt politiskt beslut, säger Håkan Samuelsson, miljöstrateg i Region Skåne. Malmös projektledare Anna Lindahl säger att den mobila tankstationen måste finnas kvar till dess att tankningen av bilarna kan lösas på annat sätt. Hon säger att det pågår en dialog med ett par energibolag.

Vem vill investera miljonbelopp i en tankstationför tre bilar?
– Vi får hoppas att det händer någonting. Att utvecklingen går i riktningen mot fler vätgasfordon.
Vätgas är ett hett ämne inom EU, säger Anna Lindahl. Håkan Samuelsson säger att de båda bilarna så här långt har visats upp i olika sammanhang. Meningen är att de ska ingå i Region
Skånes ordinarie fordonsflotta när projektet Next Move är över.

Saxat ur Sydsvenskan Torsdag 16 Januari
Artikel skriven av Stig Strömkvist


Vänligen kommentera!

Kommentera gärna:

  • Mats Hägglund • 19 oktober 2015 21:54:06
    Jonas,
    Jodå, visst kan vi ha två alternativ som tävlar, men i så fall skall detta ske helt utan sponsring ifrån skattebetalarna.

    Det jag tycker att man kan vara tydlig med ifrån vätgassidan är:
    - Vi kommer att tillverka en stor del av vår vätgas ifrån krackad naturgas. (dvs detta är ingen miljöbil, men det kan bli när det sker via el eller alger (2030?))
    - Vi kommer att samla upp vattnet ifrån bränslecellen så att det inte blir halt vintertid.
    - Vi vet att priset på bränslet blir högt (om det kommer ifrån el dubbelt så högt som för elbilarna)
    - Vi vet att servicekostnaden blir högre än för en elbil.
    - Vi är tydliga med att livslängden på en bränslecell är jämförbar med ett elbilsbatteri dvs ca 15000 mil.

    Det enda jag ville var att man går in i detta med öppna ögon så att man vet vilket kapital man skickar i sjön. Jag har inga problem med detta utan ville bara hjälp till.

    Jag anser fortfarande att det är bättre att pumpa ut vätgas pga elöverskott i naturgasnäten ned mot Europa.

    Tesla modell S kommer 2018 med 100 mils räckvidd och då kanske vi kan använda Vätgasbilarna i stadstrafik.

    MVH/Mats 4900 Leaf-mil a 1.07 kr/mil (laddar gratis på jobbet)
  • Jonas Blomberg • 18 oktober 2015 09:00:24
    Är det inte fantastiskt att det finns två bra fossilfria drivalternativ? Att deras anhängare river ögonen ur varandra är väldigt dumt. Utvecklingen går snabbt framåt, omöjligt att ge säkra prognoser. Batterierna blir allt energitätare och billigare. Bränslecellerna blir allt billigare och effektivare. Nischer där batterierna inte på länge kommer att kunna konkurrera med bränsleceller är tyngre fordon och tåg med lång räckvidd. Kanske också flyg/luftskepp. Bränslecellslösningen kommer troligen att vara billigare än batterilösningen åtminstone i något decennium. Låt bästa teknologi vinna!
  • Örjan Bolin • 17 oktober 2015 13:38:24
    Nej jag tror inte för ett ögonblick att vätgasbilarna är historia bara för att de har en verkningsgrad som lägre än elbilarnas.

    Främst av dessa två anledningar:
    1. De fyller helt olika marknadssegment då vätgasbilarna har mycket större räckvidder (över 500km) och kan tankas mycket snabbare (under 5 minuter).
    2. Det är inte alltid slöseri att producera vätgas för ibland är mängden energi som kan lagras viktigare än effektiviteten (eftersom alternativet är att den annars inte kan användas överhuvudtaget).

    Såväl vind- och solenergi byggs nu ut kraftigt och beräknas inom 5 år producera 4 gånger mer elektricitet än dagens 8% fast som bekant varierar deras elproduktion kraftigt (dag/natt, soligt/mulet, blåst/stiltje, sommar/vinter) varför det behövs en annan reglerkraft.
    I Sverige och Norge kan vi använda vattenkraft till detta (åtminstone inledningsvis) men så ser det inte ut i de flesta andra länder.
    Snart kommer vi alltså att stundtals ha betydligt mer elektricitet än vad som behövs (redan ett faktum t.ex. i Danmark och Tyskland) varför denna energi bara kastas bort då det inte finns sätt att lagra den.

    Här kan man istället producera vätgas!
    Dessutom har det så sent som i år kommit effektivare metoder att via elektrolys av vatten producera vätgas.
    Det pågår också intensiv forskning på andra metoder för framställning av vätgas (artificiell fotosyntes och biologiska processer).

    Rekommenderad läsning:
    Vätgas Sverige http://www.vatgas.se/fakta
    McKinsey & Company, The role of Battery Electric Vehicles, Plug-in Hybrids and Fuel Cell Electric Vehicles http://www.vatgas.se/images/stories/pdf/101021%20EU%20power%20train%20coalition%20v10%20final.pdf
    Statens Energimyndighet, Artificiell fotosyntes - Energi från sol och vatten (https://energimyndigheten.a-w2m.se/Home.mvc?ResourceId=2715
  • Mats Hägglund • 13 oktober 2014 22:25:25
    Mattias: Ingen fara skriv ned det du tycker är propaganda sås skall jag gärna svara.

    Själv med 2100 elmil på 10 månader kan bara säga att det finns fördelar (och många). Den största är det låga milpriset för bränslet ca 2 kr/mil. Har du möjlighet att tanka gratis här och där så går det att få ned (själv ligger jag just nu på 1.07 kr).

    Den största nackdelen är räckvidden, men infrastrukturen blir bara bättre och bättre.
  • Mattias Pedersen • 12 oktober 2014 17:03:03
    Inte ser igenom menar jag. Själv borde jag lära mig att granska mina inlägg innan jag klickar på skicka-knappen.
  • Mattias Pedersen • 12 oktober 2014 17:01:43
    Sanslös propaganda för elbilen. Det kan inte finnas en enda sund människa som ser igenom denna propaganda med vinklade fakta. Tragikomiskt!
  • GasMan • 28 augusti 2014 21:57:56
    Allt som krärver distribution med tankbil, motorer med 35% verkningrad och en massa logistik är döfött att lägga tid på!
    Med vänlig hälsning,
    GasMan
  • Mats Hägglund • 28 augusti 2014 21:39:13
    Anders: du kanske skall förklara ditt inlägg inlägg lite mer med fakta.

    Västgasbilarna är redan industrihistoria, de har en totalverkningsgrad som är 50% av elbilarnas (dvs från produktionsenhet till axeleffekt). dvs via omvägen el-vattenspjälkning-kompremering-bränslecell. (att slösa med resurser är aldrig miljövänligt)

    Med en TESLA (50 mil) kan du köra från Stockholm till Nice utan att betala en krona utöver tankningen hemma, om 2 år kan du göra det med Teslas folkbil modell III likaså.

    För att en Vätgasbil skall bli konkurrenskraftig med sin låga verkningsgrad måste bilen ned i ett pris under 200 kkr , och då får vätgasen inte kosta mer än 4 kr/mil.

    Det är grymt men jag upprepar detta, den snabba utvecklingen som idag pågår inom batteriforskningen gör att det inom 2 år kommer att finnas fler elbilar som går över 25 mil i 110 km/h i -10C. Mot denna bakgrund tror jag inte att vätgasbilarna har någon framtid överhuvud taget.

    Spjälka gärna vatten till vätgas av överskottsel, men pumpa in det i Europas naturgasnät och minska Putins inflytande.

    Bästa hälsningar från en Långpendlare i en Leaf 1650 mil körda, 2030 kWh på ladduttaget, resten har jag laddat gratis (Anders hur man tankar gratis med en vätgasbil måste du bara berätta)


  • Anders • 26 augusti 2014 21:13:50
    Bengt Nylén, givetvis vill inga företag spendera pengar på produkter som i nuläget är otroligt dyra och olönsamma. Just därför behövs offentliga medel för att ta fram projekt som detta. El-bilar kommer aldrig kunna ersätta bensin/disel bilar pga dess korta räckvidd och långa påladdnings tid, däremot har vätgas bilar en verklig chans att ersätta dom. Betänk även att teknik för produktion av vätgas, bioteknik och solceller har kommit långt de senaste 10-14 åren. Om bil industrin ställs om till vätgas kommer även dessa industrier att växa exponentiellt och därmed produktionen av vätgas bli billigare. Det finns flera avhandlingar där man analyserar vätgas som ett medel för lagring av energi från förnyelsebara källor, främst sol och vindkraft.
  • Bengt Nylén • 7 mars 2014 08:18:30
    Det är för lätta att göra av med andras pengar. Ibland förstår jag varför republikanerna resonerar som de gör i USA. Inga pengar till det offentliga.... De litar inte på det offentliga systemen och det är illa att sådana här inköp ger de som har denna typ av tankar i Sverige "vatten på sin kvarn".

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln