Räddad av IKEA, Statoil och kollegas bekant!

Jag har ju tidigare skrivit om hur smidigt det går att köra elbil i västra skåne med snabbladdare i Malmö, Glumslöv och Helsingborg. I torsdags gick det inte lika smidigt och tänkte att det vore orättvist att inte berätta när det går mindre bra, då vi försöker vara korrekta i rapporteringen om elbilens vardag.



Jag och min kollega hade ett möte norr strax norr om Helsingborg i torsdags och hade bokat in det 12:30. Eftersom man blivit bortskämd med att allting fungerat mycket smidigt med laddningen tidigare så har vi börjat krympa tidsmarginalerna. Vi planerade därför ankomst till Mc Donalds Ättekulla 11:30 för att ladda och äta en kyckling wrap.

Vi glider in på parkeringen och fram till 50kW laddaren 11:28.

Hoppar ur bilen nöjda och glada för att Helsingborg, Öresundskraft och Mc Donalds är så elbilsvänliga.  Pluggar in CHAdeMO kontakten i bilen och trycker på knappen för att starta laddning. Mungiporna åker snabbt ned, då det kommer upp ett felmeddelande på displayen som säger att laddaren är ur funktion. Mindre panik utbryter inombords, då vi har ca 12km range enligt räckviddsmätaren och det finns inte en chans att vi kan ta oss till adressen för vårt möte.



Tänk, Tänk...och en lättnad infinner sig. Jag befinner mig i Helsingborg och har två andra snabbladdare inom räckhåll (Glumslöv är på gränsen, men med 10A laddning 1 timme hade det funkat) Jag väljer att köra snålt till IKEA Väla där det finns en 20kW laddare och kyckling wrap byts ut mot IKEA köttbullar.

Väl framme på IKEA så går man till informationen och får låna ett RFID-kort för att få access till laddaren. Med kortet i handen går vi ned och startar laddprocessen och sedan tillbaka för att äta lunch.



Tänk på detta!

Det går endast att ladda med snabbladdaren på IKEA när varuhuset är öppet!



En portion köttbullar och en kopp kaffe senare bär det av till mötet norr om Helsingborg.

Hmm... det är något vi glömt!? Något vi missat! Något vi borde gjort! Vad tänker ni? Jo, vi lämnade laddaren i Ättekulla Mc Donalds utan att ringa och felanmäla att den var ur funktion. Hur kul hade det varit om man hade haft 1km räckvidd kvar när man kom dit och den inte hade fungerat? Detta är ju precis vad som kan hända/händer nästa person som kommer dit. Öreundskraft har satt en stor skylt på laddaren där man uppmanar till att felanmäla, var inte lika stressad som vi var och missa detta!



Vi genomför mötet med endast en mindre försening, tack vare att vi befann oss i Helsiningborg, där Öresundskraft, Helsingborg stad, IKEA m.fl. ser till att det fungerar med elbil. Hade detta hänt i Malmö, så hade vi varit "rökta"!



På vägen hem från mötet svänger vi in på Q8 Glumslöv för att ladda, ta en kopp kaffe och läsa lite mail. Vi pluggar in bilen, startar laddaren och går in. Efter ca 30 minuter går vi ut för att fortsätta färden ca 80km hem till Höllviken. Till min förtvivlan har laddaren bara laddat med 50% effekt och vi har precis "räckvidd" så vi skall klara oss hem. Vi beslutar oss för att köra då klockan är mycket och  jag har en dotter som skall spela upp en julpjäs i skolan vilken ej får missas av pappa.



Vi glider iväg i regn, motvind och med dubbdäck på LEAFén. Hmm... nu har vi glömt det igen! Vi glömde att felanmäla laddaren i Glumslöv. Det var inte lika illa som på Mc Donalds i Ättekulla, då denna laddaren fungerade men med halv effekt.

Jag berättar detta för jag inser hur viktigt det är att icke fungerande laddstationer snarast åtgärdas. Det önskvärda är ju att denna felrapporteringen sker per automatik och även uppdaterar sidor såsom uppladdning.nu m.fl.



Vi närmar oss Vellinge (ca 10km innan Höllviken) och räckviddsmätaren står på 10km. När vi passerat Vellinge så är den nere på  - - - vilket gör att jag ej vågar fortsätta de sista kilometrarna till Höllviken. Vi kör in i Vellinge och krypkör med hjärtat i halsgropen fram till Statoil. De är alltid vänliga där, även om det är mest spolarvätska jag köper där. De erbjuder mig att ladda på ett av deras 10A uttag på fasaden och jag pluggar in bilen.



Nu var det ju en sak till, min dotters Julpjäs! Den börjar om ca 45 minuter och jag står med bilen på ett 10A uttag med 0km räckvidd! Min kollega som är med börjar helt plötsligt prata med någon och det visar sig vara en bekant till honom som erbjuder oss skjuts de sista kilometrarna till Höllviken. Vi åker med, jag hinner se pjäsen och husfriden är räddad.



Min fru skjutsar mig sen till Statoil i Vellinge där bilen stått och laddat på ett 10A uttag i ca 2 timmar. Jag går in och frågar vad de vill ha betalt för att jag fick ladda och vänliga som de är så säger de, "ja du har väl laddat ca 5kWh så en femma är väl inte för mycket?". Jag skrattar och handlar lite annat i butiken som vi behöver för ca 100:-. Killen i kassan säger,  "på detta tjänar jag mer än på killen i ”Mercan” där ute som tankade full tank!". Jag går ut och sätter mig i bilen och kör hem och är tacksam för att jag kunde glida in på Statoil i Vellinge och "panikladda" istället för att riskera att bli stående och ringa bärgare.

Vad vill jag ha sagt med detta, förutom att jag är mycket tacksam för att jag fick ladda på Statoil i Vellinge?

Jo, det är många händelser under dagen som påverkat att jag inte kunde köra hela vägen hem. Vissa av dem kunde undvikits om det funnits automatisk felrapportering med återkoppling till informationssidor om laddstationer typ uppladdning.nu



Ring alltid och felanmäl icke fungerande laddstationer och gör inte som vi gjorde, missa det 2ggr samma dag!



Det är lättare att klara en sådan här situation som hände torsdags i Helsingborg än i Malmö, då det finns 3st snabbladdare inom några mils radie! Vilket visar betydelsen för att fler snabbladdare kommer upp!



Sist men inte minst laddar ni på en bensinmack visa tacksamhet för det, så nästa elbilsägare i nöd också är välkommen att ladda där. Det är alltid lättare att rulla in på en mack än att knacka på hos en privatperson!



Som sagt, det gick bra idag med och jag körde ca 235km med LEAFén men inte lika enkelt som senast jag skrev om det.



Per Jeppson
Laddaelbilen.se

Kommentera gärna:

  • Ola Gustafsson • 2 april 2014 20:43:27
    Öresundskraft snabbladdare Åttekulla... När kommer stöd för Europas klubbade standard? Saknar möjlighet att ladda min sedan tre veckor innehavda I3...
  • Per Lyngemark • 28 mars 2014 12:32:49
    Laddaren på IKEA fungerar nu 24timmar om dygnet utan kort.
    Dock laddade jag där 6 ggr förra lördagen (fick precis min eUP!), den 6:e gången fungerade det inte alls, Anders på IKEA prövade också. Han gick sedan in på proppskåpet och drog ur alla tre propparna på plats 4, laddaren startade om och allt fungerade bra.
    Så skulle ni ha problem, be dem kolla propparna på plats 4 på elskåpet ;)
  • Per J • 27 december 2013 23:02:54
    Hej Ola,
    Det är verkligen kul med Elbil på många sätt. När vi skaffade vår LEAF, så var det
    lite typ "tredje bilen". Nu har vi sålt "första bilen", LEAFen är nu första bilen och andra bilen med 3.0l V6 rullar inte många mil i månaden! Andra bilen byts snart också ut mot en elbil. Det här med laddning är naturligtvis något man måste tänka till med om man vill ladda snabbt hemma! Har man en BMWi3 så kan man ju sätta upp en 32A 1 Fas laddstation som gör att du laddar den full på ca 3 timmar. Detta skulle inte kosta så mycket laddstation mellan 10-12 000:- exklusive installation. Problemet är nog att du inte har 32A på en fas att tillgå i hemmet utan att du säkrar upp till en större inkommande elservis. Vanligt i villor idag är 16-20A att öka upp så det finns 32A att tillgå på en fas kan kosta ganska mycket och det får du kolla med nätägaren vad avgiften för detta skulle bli. Laddstationen måste troligtvis anslutas direkt vid elservisen för att befintligt elnät troligtvis ej är dimensionerat för 32A. Så laddstationen för 10-12000:- är nog den billigare delen av installationen. Men med denna lösning så laddar du din i3 på ca 3timmar. Är det inte i hemmet utan i en annan typ av fastighet så kan det mycket möjligt vara så att elservisen är större och inte behöver uppgraderas och då är det ju väldigt enkelt och snabbt att sätta upp en 32A 1Fas laddstation.

    En CCS laddstation på 50kW är en dyrare historia och kostar ca 250 000:- och uppåt + dyra installation som kräver 3x63A och kan landa på nästan 500 000:- eller mer.

    Vi hjälper dig gärna vidare att hitta en optimal laddlösning!
    Maila oss och berätta lite mer detaljer om platsen där du skall installera laddstationen.
    info@laddaelbilen.se


    M.v.h.
    Per J
    Laddaelbilen.se
  • Ola Gustafsson • 27 december 2013 21:08:11
    Intressant läsning. Förbereder mig för att bli elbilsförare. BMW i3 levereras i februari. Skall bli så kul. Intressant att se hur långt man kommer i verkliga livet. Lite sugen på att skaffa en riktig laddare. Hur mycket skall man räkna med för en ccs laddare? Kommer skaffa fler bilar efterhand. Vi brukar klara oss på lite under 150 km en arbetsdag.
  • Per Lundgren, Öresundskraft • 27 december 2013 13:14:45
    Tack för värdefulla synpunkter! När det gäller laddaren på Ättekulla fick vi denna felanmäld precis före jul. Normalt går det att åtgärda fel direkt från vårt kontrollrum, dock ej i det aktuella fallet. En felanmälan har enligt uppgift gått ut till entreprenören som ska åtgärda felet. Pga. helgerna har jag inte fått fram status på detta just nu.
    Det här felet visar på vikten att ha tillgång till ett onlinesystem där elbilsägaren kan se var det finns tillgängliga laddstationer oavsett leverantörer. Ett sådant system diskuteras just nu i branschen. Felet visar också på att vi måste se över våra rutiner, hur fel kan avhjälpas snabbare vid helger och inte minst hur kommunikationen ut till elbilsägarna ska förbättrras.
    När det gäller IKEA laddaren så krävs det just nu ett ”laddkort” för att kunna ladda. Detta finns att låna inne på IKEA. Laddaren har levererats med en felaktig specifikation. I vecka 3 kommer en tekniker från fabriken och avaktiverar RFID kortläsaren så att laddaren startas genom knappsatsen, därefter behövs inga kort.
    Det innebär att det också laddas en ny svensk text i displayen som förklarar vad kunden skall göra.
    Samtidigt monteras ett nytt kommunikationsmodem samt en ny uppdaterad CCS programvara för att passa senaste modeller av VW och BMW bilarna.

    Sammantaget visar detta på att det handlar om ny teknik med allt vad detta innebär. Med gemensamma krafter kan vi hitta lösningar för att detta bara ska bli bättre och bättre.
  • Sven • 26 december 2013 01:32:16
    Leif och Dan, har ni registrerat era laddplatser på uppladdning.nu ?
    //Sven
  • Per J • 23 december 2013 21:22:55
    Tackar för erbjudandet!
    Skall tänka på det när det händer nästa gång.
    /Per J
  • Leif • 23 december 2013 19:08:27
    Per, du kunde kommit och laddat i min laddare. Bättre kraft än Statoil i Vellinge!
  • En annan Dan • 23 december 2013 01:28:51
    Vi som först med elbilar kan ju hjälpa varandra lite. Jag har inte ordnat det än, men funderar på att registrera mig på plugshare.com och plugsurfing.se. Jag satsar på att hitta en tia eller 20-lapp i postlådan ibland :-) Någon timmes långsamladdning räcker kanske för att komma ända fram eller till en snabbladdare.
  • Dan • 23 december 2013 00:03:29
    Helsingborg är en stad som satsar på elbilar!
    Tack för det!
    /Danne

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln