60 mil på en laddning snart möjligt för de flesta elbilar!

Snart kommer vi längre på en laddning! Snart kommer vi längre på en laddning!

Seikisui Chemical i Japan har utvecklat en batteriteknik som gör det möjligt att konstrurera batterier med mycket hög kapacitet och ändå med liten volym och vikt. Genom att använda sig av en ny typ av geltyp elektrolyt har man lyckats få upp konduktiviteten med en faktor tio.(konduktivitet är ett mått på hur väl ett material kan transportera elektrisk laddning ) Genom att använda denna typ av gelelektrolyt har man också fått ram en mycket säker batteriteknik.

Batterikapaciteten har man mångdubblat genom att använda ett hög kapacitets silikon till de negativa elektroderna. Sist men inte minst har man hittat en produktionsteknik som gör det möjligt att producera batterierna ca tio gånger snabbare än dagens.

Kombinationen av ovanstående ger då ett batteri som med samma storlek och vikt som ett 24kWh batteri idag (typ i Nissan LEAF), kommer att kosta ca 50 000:- och ge en räckvidd på ca 600km på en laddning!

Tester kommer att göras under 2014 och förhoppningsvis kan vi se denna batterityp i bilar redan 2015.

Läs mer på Seikusui Chemicals hemsida här!

Kommentera gärna:

  • Kalle • 19 december 2013 09:33:32
    Alla förbetringar är ju jämfört med deras egna tidigare celler.
    Det nämner alldrig vikten Wh/kg så att de skulle ha samma vikt är en gissning. det ända riktiga värde de ger är volymen på 900 Wh/liter vilket är mycket bra, och de ska de få beröm för. men vikten är de som intreserar mig mest, och de vet vi inte.
  • Olle • 19 december 2013 06:02:58
    Blir nog bra det där
    Jag räknar stenhårt med att om 5-10 år, dvs när det är dags att byta batteri i min LEAF, så kommer jag kunna byta till ett betydligt bättre batteri än vad som leveras med bilen i dag.
  • Fredrik Sandberg • 18 december 2013 23:47:24
    Jag vill inte vara en party pooper. Det här låter lovande, men är dessvärre inte riktigt sant. Media verkar ha misstolkat uppgifterna från Seikisui Chemical. De talar om en tredjedel av batterikostnaderna jämfört med de egna batterierna, som låg på 1000 dollar per kwh, och landar alltså på kring 300 med den nya tekniken - vilket troligtvis är högre än vad Tesla betalar i dag. Räckvidden är samma sak där, de talar om en tredubbling av deras egna batteriers räckvidd, som vi inte vet vad den är. Man kan läsa deras pressmeddelande här:
    http://www.sekisuichemical.com/about/whatsnew/2013/1239025_17313.html

    Men det verkar onekligen intressant.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln