Laddaelbilen.se provkör VW e-Up

Volkswagens första massproducerade elbil, VW e-Up!, är nu på väg ut till ett tjugotal utvalda återförsäljare i landet. Det är för närvarande den billigaste moderna elbilen i personbilsutförande på den svenska marknaden. Priset för basversionen är 266 000 kr, vilket med supermiljöbilspremien på 40 000 kr, ger en investeringskostnad av 226 000 kr. I kostnaden ingår även traktionsbatteriet och VW har för närvarande inga planer på att erbjuda ett batterileasingalternativ, som till exempel Nissan och Renault erbjuder. Batterigarantin löper på 8 år.

Angiven elförbrukning vid blandad körning är 11,7 kWh/100 km, vilken ger en elkostnad av 1.00 – 1.50 kr/mil.

I likhet med konkurrenterna kan klimatanläggningen fjärrstyras med en mobilapp, liksom laddningen. En GPS-enhet är standard, och denna kan man ta med sig från bilen och använda för att hitta vägen när man exempelvis är på gående fot inne i tätorter. Bluetooth-handsfree, röststyrning, e-navigation, mp3-spelare mm erbjudes. Klimatanläggning och stolvärme fram är standard.

De viktigaste instrumenten är utförda som traditionella, runda visarinstrument till skillnad från de mer eller mindre fantasifulla digitala instrument, som nu finns i alltfler bilar. Det känns faktiskt lite gammaldags “tryggt” med dessa, och de innehåller all information som behövs. Både beräknad återstående körsträcka visas, liksom aktuell laddningsnivå.

I försäljningsbroschyren uppges räckvidden till 120-165 km sommartid, och 80-120 km vintertid. Testvärdet enligt NEDC är 160 km. Toppfarten anges till 130 km/tim och accelerationen 0-100 km/tim till 12,4 sekunder. Motoreffekten är 60 kW och vridmomentet 210 Nm.

Bilen är utrustad enligt nya europeiska CCS-standarden för laddning. Man långsamladdar batteriet på 6-10 timmar med enfas växelström 10-16 A, och snabbladdar till 80 % på 30  minuter med likström från publika snabbladdningsstationer.

Bilen känns smidig och pigg att köra, och som alla elbilar accelererar den kraftfullt och snabbt från stillastående. Chassiet känns väl avstämt med god vägkontakt, och vändradien är liten. Givetvis finns ABS och ESP.

Som hos alla moderna elbilar “motorbromsar” man e-Up! elektriskt när man släpper upp gaspedalen, och energi återvinns till batteriet. Man kan ställa in bromskraften i tre olika lägen, samt ett läge B med riktigt kraftig motorbroms. Vid vår korta provkörning kändes det som att B-läget kommer att fungera mycket bra i tätortskörning med många start och stopp, då man i detta läge med lite framförhållning nästan aldrig behöver röra bromspedalen. Bilen är dessutom utrustad med en lasersensor med räckvidden 10 meter, som i hastigheter under 30 km/tim bromsar bilen automatiskt om risk för kollision uppstår.

Det är en liten bil och det märks främst på att man sitter nära varandra i sidled fram och att bagageutrymmet är väldigt kort bakom baksätet. Benutrymmet räcker till för personer upp till 180 cm samtidigt både fram och bak. Takhöjden är generös och tillräcklig för personer upp till 190 cm både fram och bak. För vuxna skall bilen räknas som fyrsitsig.

Bilen var en trevlig bekantskap och vi önskar VW-gruppen all framgång med denna satsning!

Kommentera gärna:

  • Peter B • 11 december 2013 21:47:34
    Det var Vincent Tourette, CEO Renault Nordic, som på ett affärsseminarium på KTH i Stockholm den 3 december, meddelade att Zoe kommer Q2 2014.
  • Micke • 11 december 2013 21:38:40
    @Laban
    Jag har fortfarande inte sett någon indikation på att Zoe skulle komma till Sverige förrän tidigast (dock kan den ju komma ännu senare) i slutet av 2014.
    Har du någon bra källa på Q2 2014 så ser jag gärna den. Det skulle vara en positiv överraskning med ännu en elbil tillgänglig på marknaden.
  • Jonas • 11 december 2013 13:15:10
    Bra reportage. Man får veta rätt bra hur den är att köra.

    Bra att det kommer riktiga budgetelbilar också och inte bara lyxbilar.

    Jag kom att tänka på min mors gamla Nissan Micra från 80-talet när jag såg den avskalade inredningen.

    Micran var också en av de första snålbilarna.
  • Erik • 11 december 2013 08:38:42
    Utseende och ljudnivå verkar vara på mopedbils nivå, jämfört med en nissan leaf...
  • Laban • 11 december 2013 00:22:07
    Zoe börjar säljas Q2 2014!
    Med svensk värmeanpassining!
    Sen kanske jag också tycker e-Up är ett bättre alternativ!
    /Labbe
  • Micke • 11 december 2013 00:16:10
    Helt klart e-Up över Zoe. Är ju inte ens säkert att Zoe kommer att säljas i Sverige och om den gör det så tidigast i slutet av nästa år. Dessutom är det inte säkert att den kommer att gå att köpa utan troligtvis bara med månadshyra på batterierna.
    Vill du titta på alternativ till e-Up så titta på Nissan Leaf som också finns tillgänglig nu och är ett litet steg upp i räckvidd. Annars så köp e-Up:en direkt!
  • Jessie • 10 december 2013 19:45:28
    Hej,
    Ska jag köpa denna e-Up eller en Zoe när den kommer?
    Sugen på e-Up! Men behöver råd.
    Jessie
  • Lars W • 10 december 2013 13:09:16
    Kul med era videoreportage!
    Känns nästan som man själv varit med och åkt i baksätet.
    Lars W

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln