Kommunalrådet tvekar om fri parkering

Fri parkering är ett bra incitament för citypendlaren att skaffa elbil Fri parkering är ett bra incitament för citypendlaren att skaffa elbil
























Malmö stad utsågs i år till Elbilsbästa kommun av organisationen Gröna bilister, bland annat för satsningen på eldrivna bilpoolsbilar. Men kommunen gör inte mycket för att underlätta för privatpersoner som köper en elbil. Det tycker Tygelsjöbon Leif Persson, som i början på nästa år blir ägare till en elbil.

Till sin förvåning har han insett att Malmö kommun faktiskt inte ger privata elbilsägare många fördelar alls trots att man säger sig vilja satsa på miljövänligare transportsätt.
”I Malmö ser jag ingen fördel som jag har framför bensin/dieselbilarna. Får sitta i kö med dem, betala p-plats som de, utan laddmöjlighet ofta. Som pionjär för miljön, som är så viktig, hoppas jag på en politik där elbilen får fördelar framför bensin/dieselbilen, men ser inte några sådana”, skrev Leif Persson i ett mejl till kommunens avdelning för stadsutveckling och klimat för ett tag sedan. Han bestämde sig för ett tag sedan att dra sitt strå till stacken för att förbättra miljön och beställde en elbil.

Saxat från artikel i Skånska Dagbladet, se hela artikeln här!

Se kommunens svar här!

Vi på laddaelbilen.se tycker så här:
Jag tror att man inte riktigt förstår vad man pratar om när man inte inser vad att ta bort parkeringsavgiften för elbilar skulle innebära som incitament när citypendlare väljer bil! När det blir ett problem med så mycket elbilar i bussfiler och med uteblivna parkeringsvagifter har man kommit på mycket god väg med att lösa de problem som finns med luftkvaliten i städerna! Skulle parkeringarna bli överfulla med elbilar har Malmö Stad verkligen lyckats!

Man kan inte bara förlita sig på statliga subventioner, utan visa att man verkligen vill även lokalt/regionalt!

Per Jeppson
Laddaelbilen.se

Kommentera gärna:

  • Rune W • 5 december 2013 18:07:21
    Rune, du har tyvärr helt fel, det är dags att fälla skog...
  • Eva • 5 december 2013 17:54:21
    Jag tror problemet är att skog överhuvudtaget inte vill att folk skall ha friheten att köra med egen bil utan enbart åka kollektivt!
    /Eva
  • Rune W • 5 december 2013 12:42:32
    Nä, nu jvlr får det va nog! Det är ju inte någon "Skogs stig" med 50 000 elbilar över en natt vi pratar om! Jag är en trogen Miljöpartist så jag vill inte "Fälla Skog", men nu får du förklara dina argument! Jag skämms ju att rösta på dig när du säger något så dumt som i Skånskan i förrgår!
    /Rune W
  • Kalle • 5 december 2013 12:28:07
    De va ett dåligt argumänt. Om de nu är överfulla bussfiler hon är orolig för så är de ju lätt fixat med attsäga att de gäller de Första elbilarna upp till 15% av totala fordonsflottan. (Elker nått sånt, kan va 10% ochså. Bara att sätta gränsen så att de inte blir problem.) och de kommer ändå ta ett bra tag för oss att uppnå 10% elbilar.

    Det är ju specielt i början det behövs lite jälp på traven att komma igång.
  • Lars W. • 5 december 2013 12:08:59
    Jag deltog på E-Mission konferensen i Malmö den 22 November. Hörde Skogs argumentation i slutdebatten och blev förstummad. Hon påstod att elbilar i framtiden kommer att bli ett bekymmer om de får köra i bussfiler och parkera gratis. Hur kan denna människa tillåtas vara ansvarig för trafikplanering i Malmö. Inför lämplighetsprövning för politiker!
  • Kjell Bengtsson • 5 december 2013 09:16:16
    Det blev lite fel. Jag menade att avgiften för laddningen ska inkludera kostnaden för att parkera så att elbilsägaren får parkeringen subventionerad. Parkeringsbolaget blir ju inte utan intäkter i alla fall men de blir något mindre på elbilsägaren eftersom man har en energikostnad som en minuspost.
  • Kjell Bengtsson • 5 december 2013 08:01:35
    Det måste vara så att Malmö kommun eller den som investerar i elbils laddstruktur får tillbaka sina pengar så snart som möjligt. Jag skulle inte ha några problem att för publika laddstolpar betala 4:-/mil för att få ström. Då de publika kan ha högre effekt än jag vill ha hemma för att inte betala för större säkringar än nödvändigt så är det bättre att ladda när man reser.
    Kanske bättre då att inte ta ut mer än att låta laddavgiften från elbilsägaren vara hela och inte avgiften för parkering och laddning.
    Kjell
    www.solkompetens.se
  • Eva Johnsson • 4 december 2013 21:33:49
    Jag köper en elbil direkt om jag får gratis parkering i City! Jag jobbar med försäljning och har merparten av mina kunder i centrala Malmö och Lund. Jag lägger ca 500:-/vecka på parkeringsavgifter och dessa pengar hade verkligen gjort det möjligt för mig att räkna hem en elbil!!!!!
    Tur att någon vågar säga ifrån!
    /Eva
  • Stefan • 4 december 2013 19:48:30
    Bra skrivit!
    Att slippa p-avgiften är en kanongrej för citypendlaren! Jag tror kombinationen med bra regionala incitament tillsammans med centrala statliga är ett måste!
    På landsbygden är det andra incitament än gratis parkering som gäller, exempelvis slipp momsen på elen till villan!

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln