Några enkla sätt att få fler att välja elbil i Öresundsregionen!

Öresundreginonen skulle kunna vara norra Europas elbiltätaste region Öresundreginonen skulle kunna vara norra Europas elbiltätaste region

Det läggs mycket tid och pengar på att utreda, vilket säkert är bra men hade man använt en del av pengarna till att sätta upp några snabbladdare, skapa incitament för elbisanvändande, så väljer fler elbilsalternativet!

Några exempel på incitament:
-Bra statliga incitament typ de i Norge och Holland
-Fler snabbladdare
-Gratis broöverfart Öresundsbron och färja i HBG
-Fri parkering i städerna
-Gratis enkel mode 2&3 laddning i städerna

Genom att avstå från att ta ut avgifter på elbilar blir både sundspendlare och andra som rör sig mycket i städerna snabbt motiverade att investera i en elbil!

Det kostar 150:-/dag att parkera  i city!  Att pendla över bron kostar 200:-/dag! När man pendlar och rör sig mycket i städerna ser man att med ovan nämnda incitament det kan bli en ekonomiskt mycket bra affär att skaffa en elbil! Alla utredningar visar är att det är först när bilisten ser de ekonomiska fördelarna som man väljer elbilsalternativet, miljöaspekten är en stor bonus men "plånboken styr"! Se på Norge och Holland.

Jag har idag kört 4200 mil med min LEAF och sparat ca 10:-/mil i de 18 månader jag haft bilen. Nu kör jag 250-300 mil/månad, så min kalkyl blir rätt bra utan incitamenten jag nämnde ovan.

Det blir däremot svårt att se den ekonomiska fördelen med att välja en liten elbil för 330 000:- mot en liten diesel för 150000:- om man kör 50-150 mil i månaden! Däremot med incitament som ovan så skulle denna målgrupp snabbt se de ekonomiska fördelarna om de pendlar och rör sig med bil mycket i städerna!

Incitamenten med gratis broöverfart på Öresundsbron, gratis färja och fri parkering ger ju inte så mycket fördelar för de som inte pendlar eller rör sig i städerna, därför är ju de incitament som staten kan erbjuda en mycket viktig del i helheten för det skall ta fart! Ta lärdom av vad man gjort i Norge och Holland, exempelvis bara att slippa betala moms när man köper en elbil ger ett enormt moment!

Regionalt lägger man pengar på utredningar och att köpa in elbilar till den egna bilflottan. Hur främjar detta användandet av elbilar? Utredningar behövs men de i sig gör inte att folk börjar köpa elbilar, utan det är agerande byggt på vad riktiga utredningar visar som ger resultat!

Att köpa elbilar till egna bilflottan för pengar som är satsade på att att främja elbilism är lika korkat som att "äta sättpotatisen till middag", istället för att "gräva ned den och ha potatis till hela midsommarfesten!" Jag menar är varje elbil kunde varit en snabbladdare på strategisk plats istället! Elbilarna ersätter ju andra bilar som ändå finns i den normala bilflottan hos kommuner, landsting och andra regionalt inblandade regionala aktörer. Dessa fordon måste ju finnas i den vanliga budgeten!?

Det elbilisten är rädd för i början av sitt elbilsägande är att köra slut på batteriet och sedan behöva ladda i 7-10 timmar! Finns det snabbladdare så vet man att man kan alltid köra dit och ladda bilen nästan full på 20-30min. Snabbladdarna i HBG, Glumslöv gör att jag gör alla kundbesök m.m. med min LEAF ända upp till Halmstad trots att jag bor söder om Malmö.

Satsa på att utbilda politiker, beslutsfattare av alla slag, de som ansvarar för fordonsflottor m.m. i regionen. Det är väldigt få som verkligen vet hur det är att köra, äga och leva med en elbil i
vardagen!


Detta är några tips från mig!

Per Jeppson
Laddaelbilen.se

Kommentera gärna:

  • Dan • 30 november 2013 21:02:02
    Snabbladdare, snabbladdare och åter snabbladdare! DET är vad som behövs. Man ska inte behöva sitta och kolla kilometrar på Eniro och kolla var det finns campingstugor med eluttag. Glesbygdskommuner under avveckling kan åtminstone bromsa förfallet genom att bjuda på snabbladdning så att elbilsturister stannar vid den lokala pizzerian / godisaffären och lämnar en slant. Lagom avstånd mellan snabbladdare ses här: http://elmo.ee/en/ Varför ligger Sverige så långt efter Estland? Gröna bilister har en åttapunktslista, "Memo för snabbladdning". Kolla igenom innan du (lokalpolitiker) ringer elinstallatören. Ett bra ställe att samordna önskemål är ju länken längst upp: Önska laddplats.
  • Kalle • 30 november 2013 17:54:21
    Svenska politiker har ett guldläge i och med att de inte behöver några dyra utredningar för att se vad som behövs för att nå den fosilfria fordons flottan de pratar om http://www.regeringen.se/sb/d/15703/a/196433
    Det är ju bara för dom att titta över gränsen till olje landet Norge, där har de ju fått full fart på elbilsförsäljningen minsan.
    Om vi genomför samma regler som norge har så kommer elbilar börja rulla snabt även här, och då kommer ladd-infrastrukturen at följa.

    Komigen Lena, "copy pejsta" norges regler nu ;)
  • Jonas • 30 november 2013 12:39:14
    Det var bland det klokaste jag läst på länge.

    I ett land som är världsmästare på att producera ren el men där vi måste importera varenda droppe olja från mestadels diktaturer så borde det finnas vinster för Sverige att köra på egen energi.

    Man borde kunna räkna hem att man ger skatterabatt till elbilar genom minskat behov av oljeinköp. De pengarna går ju rakt ut ur landet och genererar inga jobb här.
  • Lena "politiker" • 30 november 2013 12:13:26
    Här verkar det vara många konkreta förslag på gång. Jag får väl säga till mina partikamrater att surfa in här för att lära sig lite ;)
  • Stefan O Stockholm • 30 november 2013 11:45:11
    Klockrent skrivit! I stockolm så är parkeringsavgifterna ännu högre och ge alla elbilsägare ett gratis SL kort istället för fri broavgift på Öresundsbron, färgor har vi många! Ge alla Gotlänningar fria överfarten till fastlandet med elbil!!!
    Bort med momsen på elbilar! Genom att "ge genom att inte ta ut avgifter" så sparar vi miljarder i administration!!!! Kom igen nu! Nu vill vi höra lite kreativa lokal ideér från Norrland! 100% avdrag på alla resor till och från jobbet oavsett restidbesparing!??? Kom igen nu!
  • Björn • 30 november 2013 10:39:41
    Kul att se att någon kommer med konkreta förslag! Nu vill vi se vad regionens politiker svarar på detta!???

    /Björn
  • Andreas Brännström • 30 november 2013 10:38:57
    Hej

    Finns det någon som har satt upp en kalkyl för brytpunkter för olika elbilar. Du nämner i artikeln att du sparat 10kr per mil med Nissan Leaf. Hur räknar du då?

    Kan inte ni sätta upp en enkel kalkyl med jämförelse mot bränslebilar?

    Mvh
    Andreas

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln