VIA´s elpickup nu med solcellspanler över lastutrymmet

VIA Motors VTrux elhybrid med muskler VIA Motors VTrux elhybrid med muskler

Trodde ni att det optimala var en elbil med solcellstak? Vad tycker ni då om en elpickup med ett skydd över flaket beståeende av solcellspaneler? Detta är just vad VIA motors visade upp på Los Angeles Auto Show.

Flakskyddet kommer att finnas i två versioner 400W och 800W, vilket ger ca 10km respektive 16km extra räckvidd per dag till VIA´s Vtrux. VIA´s elhybrider är utrustade med eluttag för att kunna anända elen från bilen till att driva elektriska verktyg och annan utrustning vid arbetsplatser. Man kan säga att hybridbilarna även fungerar som kraftverk på exempelvis byggarbetsplatsen.

Baspriset för en VIA Vtrux plug.in pickup ligger på ca 80 000$ (525 000 SEK)
Vtrux pickupen är baserad på Chevrolet Silveradon. Den har en drivlina bestående av en 4,3liters V6, 300kW elmotor och ett 24kWh litium jon batteri. Förbrukningen ligger på ca 0,25l/mil blandad körning vid en körning på ca 10mil per dag.

VIA kommer också att erbjuda en SUV med samma drivlina som pickupen. Denna är baserad på Chevy Express.

VIA´s skåbil kommer däremot att ha en annan drivlina, som består av en 4,8liters V8, 175kW elmotor och ett 22kWh litium jon batteri. 

Tyker ni det låter spännande med dessa stora arbetshästar till hybridbilar? Missa då inte kommande exklusiva intevju med en av VIA motors styrelsemedlemmar nästa vecka!

Men till dess kan ni läsa mera på www.viamotors.com!
 

Kommentera gärna:

  • Jonas • 27 november 2013 09:49:12
    Spännande! I kommande modeller borde det gå att stoppa in en mindre 2 litersmotor och få den att arbeta tillsammans med elmotorerna när man behöver extra kraft.

    Men man börjar väl med en skrytbil först och sen kommer de vettigare modellerna.
  • Micke • 27 november 2013 01:08:59
    Frågan är ju snarare när och om de levererar några bilar alls... Jag har mer fått känslan av ett företag som lever i en bubbla av elbilshypen och bara väntar på konkurs...
  • Chris Dee • 27 november 2013 00:28:57
    Detta kallar jag ett genomtänkt arbetsfordon! Jag har en pickis som jag kör runt med mellan byggarbetsplatserna och sällan kör jag mer än 7-8mil om dagen. Denna verkar ju ha motor tillräckligt för att ta mig fram på berget, i skogen ja var f-n som helst och 0,25l/milen!!!!! Jo jag vet att det är med fulladdat batteri på morgonen och tomt på kvällen men elen kostar ju "inget"! Sen bara att ha ett helt kraftverk med sig. När kommer VIA VTrux till Sverige????

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln