Kommer alla Tesla Model S att återkallas?

Tesla Model S Tesla Model S

Artikel från Ny Teknik:

Den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA inleder en undersökning av elbilen Tesla S som kan leda till att alla tillverkade bilar återkallas.


Trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA meddelar på sin webbplats att man ska titta närmare på brandrisken för Teslas modell S kopplad till hur underredet är konstruerat.

Detta sedan tre Tesla modell S börjat brinna under de senaste månaderna. Två av bränderna inträffade sedan bilarna kört på metallstycken som legat på vägen. Dessa har på något vis slagit in i elbilarnas underreden, där batterierna är placerade. Den tredje branden inträffade efter att en bil kört av vägen och krockat med ett träd.

NHTSA anser att de olyckor där ett metallföremål punkterat batteripaketet har lett till en okontrollerad kemisk reaktion, likt det som inträffade med litiumjonbatterierna i flygplanet Dreamliner.

Teslas vd Elon Musk har tidigare meddelat att elbilen Tesla S är betydligt säkrare än bilar som drivs med bensinmotorer när det gäller bränder. Att NHTSA lägger tid på att undersöka Tesla S tycker han är resursslöseri, myndigheten borde titta närmare på bilbränder med bensinbilar.

Å andra sidan välkomnar han en opartisk utredning som kan tillbakavisa en eventuell missuppfattning bland gemene man att elbilar skulle vara brandfarligare än andra bilar.

Vid ett eventuellt återkallande handlar det om samtliga drygt 13000 tillverkade Tesla S.

Källa Ny Teknik: Länk till artikeln här!

Kommentera gärna!
 

Kommentera gärna:

  • Kalle • 20 november 2013 07:11:56
    Nja, nu va de tesla som kontaktade nhtsa och bad om att de tittar in i de här bränderna för att stilla folks oro över elbilar sedan media har vinklat de hela veldigt opropetioneligt.
    Under samma tid som model s har rullat har över 250 000 fosilbilar brunnit i usa och 200 personer dött.
    Tesla har fått mer negativ media övervakning än alla desa bränder tillsamans.
    Statistiskt sätt så I en bensin bil har du en chans på 1350 att din bil börjar brinna vid en olycka.
    I en tesla är den risken 1 på 6333.

    I boeing 787 så handlade det om en spontan termisk rusning. Det är stor skilnad, hadde teslas baterier spontan antänt som 787ans hadde mediastormen varit befogad.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln