Betala batterihyran annars kan Renault stänga av möjligheten att ladda batteriet i din Zoe

Renault Zoe Renault Zoe



Artikel från Elektronik tidningen:

Renault kan stänga av laddningen av batteriet i elbilen Zoe om ägaren hamnar efter med avbetalningarna. Det framgår av en formulering i kontraktet för bilen.


I köpet av Renault Zoe ingår inte batteriet i priset, utan det leasas av köparen. Renault har installerat en bakdörr i systemet via vilken batteriet kan spärras.

Paragrafen i kontraktet påpekades av en bilägare i somras, och nu får historien spridning i allmänmedia efter kritik från bland annat organisationen EFF (Electronic Frontier Foundation).

DRM-teknik (digital rights management) används idag bland annat för att spärra digitalmedia från att spelas upp, för att spärra bläckpatroner som inte tillhör tillverkaren från att användas, för att låsa mobiltelefoner till en viss operatör och för att förstöra stulna mobiler. Det här är första gången som DRM-teknik används som fjärrkontroll för att stänga av en bil.

EFF påpekar att DRM ger konsumenter allt mindre kontroll över produkter som de tror att de äger – ”man kan inte äga det om man inte kan laga det”, är ett slagord.

Användaren riskerar dessutom att produkten slutar fungera om tillverkaren går i konkurs – det har hänt för digitala media. Och så finns risk för tekniska fel och för att tekniken hackas i syfte att göra sabotage, exempelvis för att installera virus – också det har hänt digitala media.

I USA är det enligt lagen DMCA (Digital millennium copyright act) generellt olagligt att kringgå spärrar av detta slag. Och USA arbetar bakom kulisserna för att sprida detta förbud till fler länder via handelsavtal.

Källa elektroniktidningen: Länk till artikel här!

Kommentera gärna!
 

Kommentera gärna:

  • JoL • 27 december 2013 13:56:51
    Jonas: Man kan ju snarare se det som att dom hittat ett sätt att tjäna pengar på tvivlare som dig. De som inte tror att batteriet håller mer än några år hyr då batteriet.. och betalar under batteriets livslängd dubbla kostnaderna för ett nytt batteri. Jag tror inte tillverkarna har skapat hyr-formen för att vara snälla, utan för att tjäna mer pengar.
  • Jonas • 20 november 2013 11:41:17
    Pelle, jag tänkte mest på de biltillverkare som inte ger möjligheten ens att köpa sitt batteri. Jag får vibben att man inte forskat klart på om batteriet håller.
  • Kalle • 20 november 2013 07:17:56
    De är väl mer som ditt tellefån abonemang en drm...
    Om du inte pröjsar telefånräkningen stenger opratören av så du inte kan ringa med den. Inga nyheter här inte, betalar man inte för en service så stengs den av, har funits länge.
  • Pelle • 20 november 2013 00:18:17
    Jag har en Nissan LEAF, som jag köpt även batteriet på. Men den kostade 373000:- när jag köpte den förra året. Nu erbjuder Nissan även möjlighet till att hyra batteriet och det är mer för att få de köpare som Ej vill eller kan spendera över 300 000:- på en LEAF att kunna köpa den och ser batterihyran som en del av driftkostnaden. På så sett ger man fler möjligheten att skaffa en modern elbil. Jag tror inte det har att göra med att man tvivlar på batteriernas kvalitet eller livslängd!
  • Jonas • 19 november 2013 23:41:47
    Själv blir jag lite fundersam om tillverkaren inte anser att batteriet håller i långa loppet om de inte vill att man köper det.

    Jag har valt en annan bil och där köper man sitt batteri. Inga konstigheter.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln