VAD KRÄVS FÖR ATT FOLK SKALL BÖRJA KÖPA ELBILAR?

Nissan LEAF Nissan LEAF

Det amerikanska företaget Recargo Inc. arbetar med mjukvara och informationstjänster för elbilar.

De har nu via dotterbolaget Pluginsights publicerat en omfattande rapport om erfarenheter, betéenden och uppfattningar om laddning av elfordon i USA. Studien är den mest omfattande i ämnet som någonsin gjorts, och baseras på intervjuer med över 3 700 elbilsförare som kört 17 olika elbilsmodeller.

 "Vi tror starkt på på elbilarnas framtid," säger Brian Kariger, CEO på Recargo. " Pluginsights arbetar för att hjälpa elbilsindustrin att växa, genom att identifiera barriärerna mot en bred acceptans för elfordon. Det är ett sätt att stödja biltillverkare, kraftföretag, laddningsnätverk, statliga myndigheter och elbilssamhället i allmänhet för att ta bättre beslut om elbilsutvecklingen. Det är vårt mål och det är exakt vad vår rapport kan göra."

 "Elbilsförare är sofistikerade människor som inte är blyga för att framföra sina åsikter om vad de vill ändra på," tillägger Kariger. "Listan av förslag i rapporten är lång och konstruktiv. Den sträcker sig från triviala saker som längre laddkablar vid publika laddstationer, till fundamentala behov som en mer tillförlitlig laddinfrastruktur, tillgång till laddplatser på arbetet, speciella energitaxor, och allt däremellan."

 Två viktiga slutsatser från rapporten är:

 1.     En av nyckelfrågorna från studien är det mycket stora behovet av att bygga ut publika snabbladdningsstationer. "Innan snabbladdning blir allmänt tillgänglig kommer de elfordon som säljs idag, med räckvidder på 15-20 mil, som exempelvis Nissan Leaf, att bli begränsat användbara nära företaget eller hemmet," säger Pluginsights MD, Norman Hajjar. "Våra data visar att den längsta körsträckan dessa bilar kör i medeltal är ca 15 mil. De kör aldrig långt iväg för det blir ju bara omständigt att köra längre och tvingas att stanna mitt i resan för att ladda i flera timmar vid ett normalt eluttag för långsamladdning. Innan snabbladdare kan överbrygga avstånden, kommer intresset för dessa elbilar att vara begränsat."

 2.     De elbilsägare som bor i egna hus laddar sin elbil hemma och dominerar helt antalet elbilsägare. Men de som bor i lägenhet utgör bara 8 % av antalet elbilsägare! Varför? Bland annat för att det är svårt att praktiskt organisera laddning hemma om man bor i hyreshus.


Rapporten finns tillgänglig på www.pluginsights.com

Kommentera gärna:

  • Jan B • 22 november 2013 15:08:25
    Hej,
    Jag har en Nissan LEAF, du får aldrig den genom en besikning med dragkrok!
    /Jan
  • Micke • 22 november 2013 15:05:22
    Finns dragkrok att köpa för montering till Nissan Leaf med. Såg ett inlägg där en ägare till en elektrisk Clio från -97 hade gjort egen dragkrok (liknande de som finns att köpa till Leaf och Tesla) och dragit hästtransport på 600 kg efter den, dock framgick det inte om han också dragit häst med den.
    Har letat efter Tesla-ägare som testat att använda dragkrok men det har varit svårt att hitta. Den jag hittade som hade gjort det hade använt den för att dra en motorcykelkärra med motorcykel på, totalt ca. 500 kg.
    Annars så är väl Tesla Model X första rena elbilen så vitt jag vet som utlovat ordentliga dragmöjligheter.
  • delaelbil • 22 november 2013 09:39:11
    Det som krävs för att folk ska köpa elbilar? Det är en miljömedvetenhet och en vilja att ifrågasätta vanor & vända på frågeställningar. Frågan är inte "Varför el?" den är "Varför bensin!
  • kalle • 21 november 2013 22:03:13
    jag har sätt att de fins en dragkrok at köpa för tesla model s, http://www.youtube.com/watch?v=lDAQZATBM-I
  • Peter B • 20 november 2013 21:37:36
    Svar till @Peter. Tänk efter själv, vad händer vid start och körning i backe? Krävs uppdimensionering!
  • Micke • 18 november 2013 22:59:05
    Ja, Kalle har en bra poäng, titta på Norge. Straffskatt på inköp av bilar och rejäl subventionering av elbilar. Vill man ha resultat så får man ta till ordentliga åtgärder också och det tror jag varken denna blå regering eller nästa röda regering är kapabla till.

    @Peter
    Jag förstår att en Leaf med sin motor på 80 kW kanske inte kan dra så mycket, men en i3 på 125 kW (170 hk) borde väl gå att dra åtminstone mindre släp med i t.ex ett specifikt dragmode med lägre effekt vid acceleration och strypt hastighet utan att behöva ändra dagens dimensionering?
    Eller är det mycket större effekt som krävs?

    Nu behöver ju inte alla dragkrok och de flesta bilarna säljs ju utan men av någon anledning så är det en psykologisk grej att inte kunna ha (än så länge) som gör att elbilen känns underlägsen fortfarande.
  • Mats hägglund • 18 november 2013 20:04:47
    Håller med Peter det behövs ett större batteripack, sneglar på att kasta i 8 kWh ( t.ex från Enginer i USA) extra i leafen men den delen av paketet går då endast att köra vi normalladdningen, sedan blir det omformare osv för att få till rätt spänningsnivå. Tänk om Nissan ordnat detta på en enda gång.
    Summa sumarum behövs 20 mil i minus 20 i 110 km/h.
  • Kalle • 18 november 2013 17:51:53
    Om bara tesla hade varit lite billigare.. ;)

    Om vi undrar vad som krävs är det bara att titta på vårat grann land.
    Där går de bra för elbilarna.

  • Peter B • 18 november 2013 16:58:24
    Att de flesta elbilar och laddhybrider inte kan fås med dragkrok har en enkel förklaring. Med ett släp ökar effektbehovet, därmed ökar även energiflödet genom drivbatteriet, elmotorn(erna) och kraftelektroniken ombord. Då krävs högre kapacitet hos kylsystemen ombord, vilket kräver mer plats, ökar vikten och kostar mer pengar. Det finns ju undantag, exempelvis kan nya Mitsubishi Outlander laddhybriden dra släp.
  • Micke • 18 november 2013 16:16:37
    Snabbladdningsstationer längsmed våra motorvägar, större batterikapacitet (30-40 kWh), elbilar som är fullstora med bra värme/kyla i och med t.ex. dragmöjligheter och rejäla subventioneringar för att få fart på marknaden.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln