Nissan BladeGlider visas på Tokyo Motor Show

Ta en titt på Nissan BladeGlider och visst ser ni likheter med Nissans ZEOD RC som Nissan tävlar med i Le Mans. Aerodynamiken är en mycket viktig parameter man tagit med sig till dena gatuversion av bilen, som är väldigt betydelsefull för energiförbrukningen vid högre hastigheter. Fronten på BladeGlidern är endast ca 1 meter för att sedan bräddas likt en pilspets bakåt.

Det ovanliga bakpartiet ger bilen bra stabilitet utan att ge avkall på knivskarp respons. Vikten (som är väldigt låg, då bilen är byggd i kolfiber) är fördelad med 30% i fronten och 70% i bakre partiet. Krafterna som påverkar bilen fördelas dock näst intill perfekt mellan front och bakparti vid körning, till skillnad från de sportbilar som har vikten fördelad 50/50 mellan front och bakparti.

Drivlinan består av batteri liknande det i Nissan Leaf, placerad i bilens bakre del. Drivlinan är ny  och kommer BladeGlidern i serieproduktion så blir det med "in wheel motors". Det ger inte bara möjlighet till individuell kontroll av bakhjulen, utan mer utrymme i bilens bakre del. Det hela är imponerande förpackat och det bästa är att Nissan t.o.m. beslutar sig för att serieproducera den!
De säger "BladeGlider, en prototyp av ett kommande produktions fordon", vilket ger förhoppningen om att de verkligen tänker producera den.

Låt oss hoppas och se!

BladeGlider kommer att visas på Tokyo Motor Show senare i November och naturligtvis kommer vi på laddaelbilen.se att bevaka allt kring denna presentation.

Videoklipp, klicka på bilden ovan!
 

Kommentera gärna:

  • Rick • 8 november 2013 21:54:16
    Nissan's svar på Renault Twizy ;)

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln