Volvo Car Group har genomfört en framgångsrik studie av trådlös laddning för elbilar

Volvo tror på induktiv laddning av elbilar Volvo tror på induktiv laddning av elbilar

Volvo Car Group har deltagit i ett avancerat forskningsprojekt där möjligheterna att använda induktiv laddning för elfordon har undersökts. Resultaten visar att tekniken att överföra energi med hjälp av ett elektromagnetiskt fält har en lovande framtid.

– Induktiv laddning har stor potential.Den trådlösa tekniken är ett bekvämt och effektivt sätt att överföra energi. Vår studie tyder också på att det är en säker metod, säger Lennart Stegland, Vice President, Electric Propulsion System vid Volvo Car Group.

– Det finns ännu ingen gemensam standard för induktiv laddning. Vi kommer att fortsätta med vår forskning och utvärdera möjligheten att använda tekniken i våra hybrid- och elbilsprojekt, tillägger han.

Trådlös laddning

Vid induktiv laddning används ett elektromagnetiskt fält i stället för en kabel för att överföra energi mellan två objekt. En induktionsspole skapar ett växlande elektromagnetiskt fält i laddstationen. En andra induktionsspole i den portabla enheten påverkas av energin från det elektromagnetiska fältet och omvandlar den till elektrisk energi som används för att ladda batteriet. Den här tekniken är vanligt förekommande i hushållsapparater, exempelvis eltandborstar, men den är ännu inte tillgänglig för laddning av elbilar.

– Med induktiv laddning är det bara att placera bilen över en laddstation, så startas laddningen automatiskt.Vi är övertygade om att detta är en av de faktorer som kan öka kundernas acceptans av eldrivna fordon, säger Lennart Stegland.

Forskning i Flandern

Initiativtagare till det nyss genomförda forskningsprojektet, där induktiv laddning för bilar och bussar ingick, var Flanders’ Drive, ett utvecklingscenter för bilindustrin i regionen Flandern i Belgien. Projektet genomfördes av ett konsortium av företag, däribland Volvo Car Group, Bombardier Transportation och busstillverkaren Van Hool. Projektet finansierades också delvis av den flamländska regeringen. Volvo Cars bidrog med bilen till projektet för induktiv laddning: en Volvo C30 Electric med en motoreffekt på 89 kW (120 hk).

– Testerna visade att det går att ladda vår Volvo C30 Electric utan sladd på cirka 2,5 timmar.Vi har samtidigt också forskat på långsam och regelbunden laddning tillsammans med Inverto, som också deltog i projektet, säger Lennart Stegland.

Volvo Cars har ett starkt fokus på elektrifiering

Volvo Cars ambitiösa strategi för elektrifiering har också resulterat i den framgångsrika lanseringen av den snabbsäljande Volvo V60 Plug-in Hybrid, som började serietillverkas 2012.

Företaget har inlett ett strategiskt samarbete med Siemens för utveckling av elektrisk drivteknik, kraftelektronik och laddteknik samt för integration av dessa system i eldrivna fordon.

Kommentera gärna:

  • Kalle • 27 oktober 2013 10:52:38
    Forskning e bra, men de käns som de börjar i fel ände.
    Gör en elbil med hyfsad räckvid man kan köpa först. Där borde resurserna läggas först, att slippa behöva plugga in bilen är inte vad som kommer få folk att ge upp sina fosil bilar
  • Mats Hägglund • 26 oktober 2013 19:02:15
    Instämmer med Stan, vilket problem vill man lösa med induktiv laddning?
    Det går ju sannolikt inte att vara i bilen då blir elektromagnetfälten för höga. Vet någon motiven bakom detta. Det känns som om man borde satsa på batteriforskning och få upp räckvidden på C30 istället så man får ut någon elbil övrerhuvudtaget på marknaden.
  • Stan • 26 oktober 2013 17:15:01
    Vad händer på vintern när det ligger ett is/snötäcke som gör att bilen står 15cm högre över laddtranspondern???

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln