*UPDATED* Missade ni Elon Musk i München igår?

Lugn, då kan ni höra honom i videon här!
Elon Musk talade vid Tesla Motors event i München igår. Han avslöjar bl.a. att Teslas Super Charges i Europa skall kunna ge effekter på upp till 135kW. Tesla kommer att erbjuda ett "Tuning kit" för att kunderna i Europa skall kunna köra maxfart på Autobahn med sina Model S. Teslas ingenjörsteam skall spendera tid i Tyskland för att se till att Tesla Model S blir optimalt "trimmad" för Autobahn. Tyskland kommer att vara heltäckt med Super Chargers (ca 50st) i slutet av 2014. Dessa kommer att finnas med ett avstånd på ca 200 km från varandra, vilket gör att det går att köra max fart och ändå nå fram med marginal till nästa Super Charger. Det kommer även en uppgradering av navigationssystemet som räknar ut hur snabbt man kan köra mellan superchargers för att nå hela resesträckan på så kort tid som möjligt, inklusive laddstoppen. Denna funktion tar hänsyn till vindstyrka, höjdskillander, vindriktning, väder o.s.v. för att göra en korrekt beräkning. 

Precis som Elon säger i sitt tal så är Tysklande deras strategiskt viktigaste marknad efter USA att lyckas på. Tyskland har kräsna bilförare som är vana vid kvalité, prestanda och körkänsla!

Hör hela talet i Videon från gårdagens event!

Ovan en kortare video på ca 10 minuter!
Nedan 2st Videos båda ca 15 minuter!

Etiketter: tesla model s elon musk

Kommentera gärna:

  • Kalle • 25 oktober 2013 08:41:06
    (Bateriets livslängd sa han i miles) 200000 miles +
  • Kalle • 25 oktober 2013 08:02:16
    Elon va i london igår, han svarade på några intresanta frågor.
    Gan sa bl a att aoutoban tuning inte ändrar top speed, de har att göra med "stearing and handeling" för att få bort "boddy roll"

    Cycle life på 85kwh batteriet är 1000-1500 cycles (ca 320 000 km)

    Infellbara backspeglar är påväg
  • Mattias • 24 oktober 2013 19:28:51
    Man har i minst 20 års tid talat om bränsleceller, men inget händer. Vad är det som gör att de skulle få ett genombrott just nu?

    Batterier, däremot, de har just fått ett genombrott. Med lite tur blir de ännu bättre.

    Om det blir genombrott för bränslecell så kan man gissa att stat och kapital kommer att gå ihop för att det skall bli bränslecell istället för batteri.

    Vätgas är knivig att förvara och att tanka över till bilarna. Det är inget som man gör hemma utan stor investering. Därmed går det att kontrollera på ett helt annat sätt än ett eluttag. Stat och kapital vill ha makt. Därför vill de ha vätgas.
  • Kalle • 23 oktober 2013 12:25:55
    Ja tror inte han får problem med brenslecells konkurans, de fins ju ingen än så länge.
    Käns som brenslecells bilar inte kommer finnas att köpa i nån märkbar skala förens långt äfter Gen III, då kommer gratis Super Chargers vara utbygt i hela västeuropa. med billiga elbilar och gratis laddstationer så du kan åka från troindheim till portugal så har batteri bilar ett bra försprong.
    vätgasen kommer alltid va mycket dyrare än vad elen är.
  • Sten • 23 oktober 2013 10:14:53
    Men värme och ac i min Nissan LEAF tar inte 40% av batterilapaciten!!!!
  • Jonas Blomberg • 23 oktober 2013 08:56:46
    Elon är beundransvärd! Men jag tror han får svårt med konkurrensen från bränslecellsbilarna. De har längre räckvidd, kan tankas snabbt och blir billigare än motsvarande batteridrivna bil. Batteribilarna har 90% energieffektivitet, bränslecellsbilarna 50%, om man räknar med batteribilarnas ackilleshäl, luftkonditionering och kupevärme. och elektrolytiskt framställd vätgas.
    Hans utfall mot bränslecellerna ("fool cells") är inte övertygande. Han slåss med ryggen mot väggen.
  • Kalle • 23 oktober 2013 08:24:02
    En intresant sak han sa är att de tänker öka productionen till 1200 bilar/väcka. Det är på ca 400-500 bilar nu. En ganska tuff ökning, specielt med tanke på batteri producttionen. Tesla behöver då mer än 8 000 000 celler i Veckan!
    Med såna volymer kan de nog få veldigt bra priser, och de bådar ju gott för deras gen III
    Om panasonic får upp productionen tillreckligt dvs..
  • Peter B • 23 oktober 2013 07:00:02
    Man kan ju inte annat än beundra denne man, som så konsekvent driver Tesla framåt. Dessutom med en så ödmjuk personlig framtoning även om målen är jättetuffa! Han och Tesla är värda all framgång inte minst för att de tvingar andra biltillverkare att bruka allvar med eldrivna modeller!
  • Mats • 22 oktober 2013 23:58:56
    Längre video här...

    http://www.teslamotors.com/en_SE/forum/forums/elon-musk-was-munich-event-october-21st-2013-if-you-were-there-and-recorded-it-then-ple

    Intressant och lite mer info om nästa Gen III. Är på skiss stadiet, "not so many features" as Model S, minst 320 km räckvidd med option för mer, prototyp ca 12 månader från nu eller 1 :a kvartalet 2015.
  • Mister Bister • 22 oktober 2013 21:07:37
    Nu skall Elon slå tyskland på deras hemmaplan!

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln