Elbilen "online" är ett av de viktigaste verktygen för elbilstillverkarna!

Min LEAF innan avfärd från Halmstad med mål snabbladdning Glumslöv Min LEAF innan avfärd från Halmstad med mål snabbladdning Glumslöv

Kör du en Nissan LEAF, Chevy Volt, Opel Ampera, Tesla Model S eller någon annan nyare elbil, har du säkert glädje av all information som bilen presenterar för dig. Jag använder informationen som bilen ger mig både i bilen när jag kör, samt när jag sitter framför datorn hemma och loggar in på "bilens online konto". Detta gör jag för att exempelvis se min historik när, hur och var jag kört med bilen. Denna information har varit till stor hjälp för mig under de 18 månader jag kört min LEAF. 

Om jag har mycket nytta av denna information, så är den till ännu större nytta för biltillverkarna!
De bryr sig inte så mycket om att jag kör och köper mjölk 21:30 var kväll för att jag glömt mjölken när jag handlade tidigare på kvällen (detta är mer något som stör min fru), utan de är mer intresserade av parametrar som hur långt, hur ofta, tid mellan laddningar, hur mycket jag laddar, var jag laddar o.s.v. Detta är ovärderlig information för billtillverkarna att få och med bilen online så får de denna information i realtid.

Till skillnad från äldre bilar är dagens bilar fyllda med mikrodatorer, sensorer och 3G/GPRS uppkoppling som låter bilföraren dela med sig av sina kör och laddnings vanor.

Körinformation såsom start och stopptid för en resa, resans längd, anslutning till laddare, typ av laddare, urkoppling av laddare, batterinivå, ruttinformation via GPS, användning av klimatanläggning o.s.v samlas upp av bilens färddator. Denna information har varit väldigt värdefull för mig då jag undrat varför vissa dagar jag bara kommit 10mil på en full laddning medan andra dagar jag kommit nästan 20mil! Naturligtvis är denna information ännu mer betydelsefull för biltillverkaren som kan skapa smarta funktioner i bilen som automatiskt hanterar allt i bakrunden för att jag skall komma så långt som möjligt utan att själv hålla på att trixa med klimatanläggning, körstil o.s.v. beroende på väder och vind!

Elbilstilltillverkarna har alla skapat en form av "Global kör grönast tävling", där man online kan se hur man ligger till jämfört med andra både globalt och regionalt. Detta gör också att man peppar bilförare att söka beteenden för att köra optimalt energimässigt och naturligtvis är billtillverkarna lyckliga över att all körinformation kommer till dem i realtid 24 timmar om dygnet!

Ett bra exempel på hur värdefull denna insamlade information är, kan man se tidigare i år i bråket mellan Tesla Motors och New York Times journalisten som totalsågade bilen efter en större test. Journalisten hävdade att han körde batteriet tomt och var tvungen att bli bärgad. Han skrev mycket om detta och publcerade bilder på Teslan på en bärgningsbils flak.

Detta gjorde att Tesla naturligtvis kom med "moteld", genom att plocka fram all rådata och historik från den "misslyckade testturen". Det visade sig att bilen hade körts i mycket högre hastigheter än som hade rekommenderats för att nå hela den långa distansen, samt att värmen i bilen hade varit på en högre nivå än vad man påstod. Man kunde också bevisa att cruise control aldrig använts på det sätt som testföraren påstod. Sist men inte minst visade loggen att föraren kört förbi ett antal laddstationer utan att ladda och vid laddning hade man kopplat ur bilen innan den var fullladdad. Denna situation blev naturligtvis mycket lättare för Tesla att hantera med all denna information tillgänglig. 

Vid en intervju säger Ford´s´Mike Tinskey gällande betydelsen av dessa system i sina elbilar följande, "idag känner vi till våra kunders körvanor och körbeteenden, på ett sätt som aldrig tidigare varit möjligt". Ford i USA har kommit fram till att deras el och hybridbilar köres ca 324 000 km varje dag och ca 13 600km varje timme. De vet också att genomsnittssträckan per resa är ca 21km, och varje förare gör i snitt fyra sådan resor per dag.

Nissan i USA har visat upp sin statistik, som säger bl.a. att man kör ca 120km i snitt på en full laddning, men att de flesta "fyller på" innan de kör helt tomt", säger Eric Gottfried på Nissan North America. Nissan vet också att deras LEAF-kunder kör ca 50km 80km per dag. 

Biltillverkarna ser också snabbt hur deras elbilskunder hittar sätt i vardagen att hantera det som många målar upp som hinder/problem med elbilar. Att "fylla på" med s.k. mode2/3 laddning när man parkerar bilen några timmar är ett exempel och ett annat är att vid långturer planera snabbladdning vid ett lunchstop och äta lunch medan bilen laddas 20-30min.

Som sagt all denna information som elbilarna automatiskt delar med sig, hjälper biltillverkarna att se till att bilarna blir "smartare" och bilresan blir längre per kwh!

Så fortsätt dela med er!

Per Jeppson
Laddaelbilen.se



 

Kommentera gärna:

  • Stefan • 20 oktober 2013 16:22:41
    Lite scary om infiemationen om när och vart man kör kommer i fel händer!!!!
  • Håkan W • 20 oktober 2013 15:47:47
    Intressant hur tillverkarna skulle kunna lägga in körlägen direkt efter dina prioriteringar eller att när man kört en viss sträcka några gånger och man vet precis hur man vill köra, använda klimat anläggning o.s.v kan man sätta bilen i "learn mode" och lära sig hur föraren vill ha det på just denna rutt :)
    Kul artikel

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln