Volvo utvecklar teknik där man använder bilens kaross som en del av batteriet

Volvo försöker ersätta elbilens batteri med nanomaterial Volvo försöker ersätta elbilens batteri med nanomaterial

Det är ingen nyhet att batterier i elbilar och elhybrider är stora och tunga. Att reducera storleken på dessa komponenter är av högsta prioritet hos alla som forskar på området, Volvo är med i denna kapplöpning med sin senate teknikutveckling.

Man jobbar med "nanomaterial" i ett EU-subventionerat utvecklingsprojekt, där Volvo är enda billtillverkare bland nio andra företag. Man har med denna teknik tagit fram ett nytt koncept av lättviktsstrukturer för lagring av energi.

Detta är ingen ny ide, Drayson Racing har använt likande lösningar i sina batterier, på deras elbils Racer "Lola". Den stora skillnaden är att Volvo skall försöka ersätta stora delar av det tunga och dyra batteri som finns i dagens elbilar med denna teknik.

Ett starkt "nanomaterial" bestående av kolfiber och polymer resin formas på samma sätt som vanlig kolfiberväv. Som väv kan man forma det till nästan vilken form som helst, exempelvis till delar av bilens konstruktion. Materialet fungerar också som en "superkondensator" som laddas upp och ur när man kör med bilen.

Volvo tror att om man tar tekniken till sin maximala potential, så kan man inte bara ersätta elbilens batteri utan även reducera bilens vikt med 15%.

Det har presenterats många intressanta revolutionerade tekniska lösningar förr och som vanligt möts dessa med en viss hälsosam skepsism. Volvo har en historia som visat att de kan ta fram nya tekniker samt få dem hela vägen till marknadsproduktion, så låt oss hoppas och se!

 

Kommentera gärna:

  • Micke • 19 oktober 2013 00:54:33
    Det blir inga 500 kg mindre om man utgår från en bil med mest kolfiber redan från början. Jag förstår att Volvo som gör väldigt tunga bilar i stål och aluminium skulle minska vikten ordentligt jämfört med om man bara smackat in batterierna utöver deras vanliga komponenter.

    Så frågan står fortfarande kvar om det är någon som ser någon fördel med detta jämfört att bygga chassi med kolfiber och sen ha batteripaket som t.ex. BMW i3?

    Eller skulle den bilen väga 600 kg med ett sådant inbyggt batteri? ;)
  • Jan S • 18 oktober 2013 18:54:49
    Klart det är en fördel bilen kommer att väga 500kg mindre och ha massor med utrymme där batterierna skulle varit
  • Micke • 18 oktober 2013 18:07:21
    Är det någon som ser någon fördel med detta jämfört att bygga chassi med kolfiber och sen ha batteripaket som t.ex. BMW i3?
  • Swanson • 18 oktober 2013 09:18:00
    This is really exiting stuff! Keep up the good work Volvo!
    /Peter Swanson

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln