Elbilar som hyrbilar kräver att ett paket Elvedon, mot räckviddsångest ingår i hyran.

Räckviddsångest drabbar ofta hyrbilsförare Räckviddsångest drabbar ofta hyrbilsförare

Hyrbilsfirmor framför allt i USA har hjälpt till att få ut elbilar på marknaden, genom att lägga till elbilar i fordonsflottan. Idén är idealisk då folk får upp ögonen för elbilar när de under en period får köra en. Några timmar bakom ratten, så är de flesta övertygade att det fungerar bra med elbilar. Den goda nyheten är att det är inte är svårt att få folk att hyra dessa bilar. Den dåliga nyheten är att de som hyr elbilen för en längre tid, en vecka eller mer kommer inte allt för sällan in till hyrfirman efter ett par dagar och vill byta till en hybrid eller vanlig fossilbränslebil.

Varför gör de det? Jo, de har drabbats av "räckviddsångest"! En undersökning visar att de som byter, kommer in och byter i snitt efter 1,6 dagar även om de hyrt för en längre period. Orsaken som de flesta anger  till bytet är att de är rädda för att de inte skall kunna ta sig till en laddstation innan batteriet är urladdat! "Folk är mycket ivriga att testa en elbil, men de byter efter några dagar in i hyrperioden" säger Lee Broughton, chef för sustainability på Enterprise hyrbilar i USA. 

Eftersom kunderna inte fullföljer perioden med elbilen när de hyr, så har Enterpris endast kommit upp i 300 elbilar i bilflottan till dags datum, målet fram tills idag var 500. Man tror dock att när de som hyr elbilar blivit mer vana och trygga så kommer detta problem att försvinna.

Herz bekräftar att de har samma problem.

Det är inte enbart negativa nyheter, för trots ovan nämnda problem så tror fortfarande alla större hyrfirmor på ett ökat användande av elbilar och kommer därför fortsätta att utöka sin bilflotta med elbilar.

Både Herz och Enterprise erbjuder Tesla Model S som hyrbil i USA, för 300-500$/dag. Med denna bil är det inte samma problem med räckviddsångesten, som med de elbilar med kortare räckvidd.

Ovanstående visar att det krävs mycket information och guidning i det fall man hyr ut elbilar. Jag som kör en LEAF till vardags har inga problem att hyra en sådan nästa gång jag spenderar en vecka i Silicon Valley. Kommer däremot min kompis från Luleå som pendlar 30 mil om dagen med en V70 Diesel, dit och hyr en elbil drabbas han garanterat av räckviddsångest!

Dags att öppna kliniker mot räckviddsångest!

Läs om Gröna Bilisters Elvedon mot räckviddsångest här!
(Står inget i FASS 2013)
 

GB Labs lanserade Elvedon mot räckviddsångest i våras

Kommentera gärna:

  • Peter B • 17 oktober 2013 19:55:21
    Lite skämt och lite allvar. Detta visar ju med all önskvärd tydlighet hur viktigt tillgången till en intelligent laddinfrastruktur är för att fler skall köra elbil!
  • kalle • 17 oktober 2013 18:04:44
    jag hyrde en nisan Leaf i de Schweiziska alperna för nåra veckor sedan, en riktigt trevlig road tripp blev det. de va min första längre resa med en elbil, eftersom jag inte känner någon med en så va de bra att ja kunde hyra en för att prova lite.
    och billit blev det, 200 kr / dag kostade den.
    men de va inte helt lätt att hitta ett ställe som hyrde ut elbilar här nere, tog mycket letande.
    Om nån vill se ett halvdant försök till en "car review" från resan kan ni se den här: http://youtu.be/Wi5h_QKwYdw
  • Karsten • 17 oktober 2013 17:18:25
    Klart att det måste informeras ordentligt av hyrfirmorna. Min fru hade inte kommit 8mil med en NISSAN LEAF, så som hon kör! (140km/h även om hon inte har bråttom)
    Info krävs om att man kommer 20mil om man kör så här, 15 mil om man kör så här o.s.v.
    Sen är det viktigt att informera om att har man kört 120km/h på motorväg 5 mil och rangemätaren visar att det är 10 mil kvar, kan dessa 10 mil bli 12 mil om man kör i 70km/h istället! Det är inte många som orkar tänka på hur det funkar och får panik när rangemätaren visar 5km för lite för att nå nästa laddstation. Släpp på gasen och helt plötsligt kan du köra två mil förbi laddstationen!
    Köra elbil kan var lite som att segla, kräver lite planering och viss förståelse för hur saker och ting hänger ihop.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln