Fraunhofer visar upp sitt induktiva laddsystem för elbilar, eCarTec i München

Induktiv laddlösning för effekter upp till 22kW Induktiv laddlösning för effekter upp till 22kW

Fraunhofer visar upp sitt induktiva laddsystem för elfordon. Energin förs över trådlöst mellan laddare och bil med hjälp av två stycken spolar, en i laddaren och en i bilen. Laddaren kan vara integrerad i gatan eller i parkeringsplatsen. Man har lyckats med att få en mycket hög verkningsgrad i överföringen, där redan de första prototyperna visade på förluster i överföringen på mindre än 2,6% vid ett avstånd mellan spolarna på 13cm. Lösningen klarar effekter upp till 22kW.

Läs mer här!

Kommentera gärna:

  • Jonas • 16 oktober 2013 19:38:44
    Att stoppa det i vägen är nog på tok för dyrt. Tekniken lämpar sig bättre som laddning av företagsbilar eller möjligtvis på busshållplatser för elbussar.

    Dagens dieselbussar drar 4,5 liter diesel per mil (!!!) så elbussar är ett viktigt område att lösa. Hoppas detta kan hjälpa där.
  • Kalle • 16 oktober 2013 14:40:25
    Ja tror inte på att ha de i gatan (de skulle funka i teorin, men de skulle bli allt för dyrt att bygga milvis med coppar spolar i vägbanan.
    E ju redan nu problem att få upp billiga snabbladdare
  • Peter K • 16 oktober 2013 09:14:24
    Skulle detta fungera under körning exempel 10% av vägbanan på motorvägar hade detta. Inga problem med räckvidd
  • Sven • 15 oktober 2013 14:21:02
    Kan detta eller pluglesspower.com vara något för Sundrive? Kanske kan ni bli Sverigerepresentant så vi kan få hit systemet?

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln