Elbil brann i Helsingborg imorse *UPDATE!*

Elbil brann i Helsingborg imorse. Bild Helsingbors Dagblad Elbil brann i Helsingborg imorse. Bild Helsingbors Dagblad

Text:
Sven Forsberg
Ordförande Elbil Sverige
www.elbilsverige.se

I morse vaknade jag till den nyheten att en elbil hade brunnit i Helsingborg. Som elbilsägare med min egen bil i ett delat garage kände jag naturligtvis bestörtning. Allra högst på min lista står ju att min elbil och laddningen av den i det gemensamma garaget inte på något vis skall vara de andra bilarna till last. Jag har bemödat mig med att få allting installerat, kollat och dubbelkollat av en legitimerad elektriker. Jag har köpt en ny bil för att de är säkrare än de äldre och nästan uttjänta modellerna. Men när bränder som den i morse mot all förmodan händer, så gnager ju tanken: kunde det ha varit jag?


Förutom bestörtning så kände jag kände jag sorg: sorg för de förlorade bilarna, sorg för ägaren som sitter mitt i allt detta, sorg för att detta säkert kommer att nämnas någonstans som en orsak varför elbilar är livsfarliga.
Med alla dessa känslor är det lätt att man vill kanalisera dem genom att bli en enmans-haverikommission. Ta reda på allt, få veta vad som gick fel och vad som kan göras bättre så att detta inte händer igen. Å andra sidan är jag ju bara en privatperson med begränsat utrymme att lägga mig i saker.

Torts allt tog jag reda på följande. Bilen som antas ha startat branden när den laddade var en Renault Clio från 1996. Ägaren köpte bilen för något år sedan, och menar att han sedan dess har gjort allt för att den skall skötas till punkt och pricka. Denna bilmodell har Nickel-kadmiumbatterier som t ex behöver regelbunden påfyllning av destillerat vatten och detta hade gjorts punktligt.

Vad är det då som kan gå fel vid laddning av en Renault Clio? Ett samtal till en av Sveriges mest rutinerade Clio-ägare gav följande fyra orsaker som de troligaste felkällorna. Den första är ospända batteribultar. Om man har tagit loss ett batteri och satt fast det igen utan att spänna bultarna väl, så kan de stora strömmarna ge värmeutveckling där. Det andra är vätgas, som alltid blidas i någon mängd när man laddar nickel-kadmium-batterier. Vätgas tillsammas med syre är väldigt explosivt, och minsta kortslutning under laddningen kan starta en brand. Den tredje orsaken kan vara en felaktig säkring. Är den inte dimensionerad rätt, så kan den misslyckas med att bryta strömmen när det behövs. En säkring som har för stor märkström är lika fel som en säkring med rätt märkström, men med för låg märkspänning.
Men den fjärde, och mest centrala orsaken i listan är så viktig att den faktiskt är kopplad till alla hittills nämnda orsaker. Bilen som laddas är skött av ägaren själv, utan stöd från någon slags bilverkstad. Detta eftersom tillverkaren för länge sedan har slutat serva denna modell, samt att andra bilverkstäder även de saknar kunskap om dessa bilar. Modifieringar och uppdateringar har alltså gjorts på bilen av ägaren, med hjälp av insatta och kunniga Clio-forummedlemmar på nätet och med all noggrannhet som ägaren kan uppbringa. Visserligen troligtvis ytterst nödvändiga modifieringar, men likväl något som alltid utgör en risk. Minsta felsteg räcker.

Så vad är min slutsats?
Branden skedde i en gammal bil. En bil från tiden då batterier var av typen nickel-kadmium, som bildar vätgas vid laddning. Då kraven på säkerheten i bilarna inte var lika hög som idag. Detta stöds av Lennart Nilssons uttalande i Svenska Dagbladet. Lennart är stabsbrandmästare vid räddningstjänsten, och han säger att "Förr i tiden hade vi problem med elbilar men nu har vi inte haft det på flera år." Detta trots att antalet elbilar har ökat. Laddbara elbilar har gått från ett par hundra på nittiotalet till ca 2200 idag.
Branden skedde i en bil som var modifierad. Alla modifieringar är en risk, och det är tråkigt att dessa gamla bilar helt har övergivits av tillverkaren och att skötseln har lämnats helt till ägarna. Trots att tillverkaren anser att dessa bilar inte är värda att underhålla, så har den förkrossande majoriteten av dem rullat klanderfritt i nästan 20 år. Detta trots att man ofta hör farhågor om elbilars korta livstid och dåliga andrahandsvärde!

Ingen bil - inte ens en bensinbil - är någonsin hundraprocentigt säker. Men vad kan man alltså göra för att öka säkerheten kring just elbilars laddning?
Jo, mitt korta svar blir att göra som jag själv har gjort: skaffa en modern, massproducerad elbil och tillämpa sunt förnuft vid laddning.

Kommentera gärna:

  • Ole Vaarstø • 26 oktober 2013 18:02:56
    Hej!
    Var det ikke en del serieproducerede Peugeot benzinbiler der "bare brød i brand"
    Uden kendt årsag og der fabrikanten var tämligen lång tid om at erkänna felet!
    (El Clio -98 -utand eld i )
  • Mattias Stridbeck • 15 oktober 2013 14:46:26
    Ang säkringar så handlar det här om lågspänning, dvs max 1kv.
  • Sven Forsberg • 15 oktober 2013 10:30:52
    Mattias: Märkspänningen är av betydelse! För att en säkring ska kunna bryta en stor överström säkert utan ljusbåge krävs att man inte överstiger märkspänningen. DC är extra svårt att bryta då man inte har nollgenomgångar. DC-spänningen på några hundra volt i systemet kan lätt skapa en ljusbåge vid "rätt" förutsättningar. Kombinerat med vätgas blir det ganska otrevligt.
  • Mattias • 15 oktober 2013 00:54:42
    Om märkspänningen för en säkring är av betydelse så betyder det att det måste vara ett betydande spänningsfall över säkringen under drift, eller att den har någon slags koppling till jord.

    Låt oss slippa sådant nonsens. Det bor varken tomtar eller troll i säkringar. Vid en viss ström så brinner tråden i dem av. En tidsfaktor är även inblandad. Det är mycket enkelt.
  • Mathias • 14 oktober 2013 22:00:19
    Lasse Krut: i så fall borde man besiktiga elsystemet på alla bilar!
  • Mattias Goldmann Gröna Bilister • 14 oktober 2013 13:39:27
    "Ingen bil - inte ens en bensinbil - är någonsin hundraprocentigt säker". Det stämmer - bensinbilen är potentiellt farligare! Den har uppemot 60 liter ytterst brandfarlig vätska ombord. Utredningen om Tesla-branden i USA här om dagen lär visa att det blivit mycket värre med en bensinbil. Så Låt oss stå på oss - elbil = säkerhet!
  • olov östlund • 14 oktober 2013 10:47:35
    En bekants elClio brann också. Men som det såg ut var det kabelhärvan under baksätet som tände.(bilen brann "bara" i kupén) Där går det inget som har med själva eldriften att göra. Vem vet, kanske dags att inspektera de vanliga kablagen också. Glappande 12 Volt är inte att leka med, det blir sällan riktiga kortslutnongar så säkringarna brinner.
  • Peter B • 14 oktober 2013 07:17:20
    Branden upptäcktes på morgonen och bilen hade inte laddats under natten, tydligen. De enda strömmar som förekommer i en elbil då är låga strömmar från traktionsbatteriet till DC/DC-omvandlaren för att ladda upp 12 V batteriet, samt ännu lägre strömmar inom 12 V systemet till ombordelektronikens tomgångsbehov. Branden skulle då kunna bero på en kortslutning antingen i ombordelektroniken eller i en battericell. Det kan pyra ett tag innan brand uppstår och tar sig, men om bilen parkerades på kvällen innan så gick det ju väldigt många timmar, vilket verkar lite märkligt!
  • Sven Forsberg • 13 oktober 2013 23:01:10
    Nytt från SR P4: Bilen laddades inte.
    "– Det är knappt någon här på räddningstjänsten som har varit med om att en elbil börjar brinna. Bilen stod inte på laddning när det började brinna, säger Nilsson."
  • Peter B • 13 oktober 2013 22:13:26
    Sven, tack för detta mkt sakliga och kunniga inlägg! Kvaliteten på NiCd- batterierna på 90-talet var inte i samma nivå hos som dagens Li-batterier. Det förekom att oönskade metallpartiklar fanns i botten på cellerna. Detta kan leda till kortslutning vid höga strömmar och orsaka en brand, vilket var precis vad jag råkade ut för en gång för 11 år sedan. Idag är sådana tillverkningsfel förhoppningsvis eliminerade och dessutom har dagens batterisystem betydligt bättre Battery Management System för övervakning av temperatur och överbelastningstendenser.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln