Vinterkörning med Elbil

Svårt att stänga luckan till laddinataget när det bildats is i alla skrymslen Svårt att stänga luckan till laddinataget när det bildats is i alla skrymslen

Hur får man det att fungera med en elbil när det är som kallast i vårt nordiska klimat, snö, is och -25 grader Celsius?

Kort svar: Sätt på rejäla vinterdäck!
Oftast sitter det däck med minimalt rullmotstånd på våra elbilar vid leverans och dessa är totalt värdelösa på is och snö! Även vissa vinterdäck med med lågt rullmotstånd fungerar mindre bra på is och snö! Nu har vi ju lag i sverige på att använda vinterdäck på vintern, men som sagt det är skillnad på däck och däck!

Långt svar: Planera din körning noggrant!

Det är alltid bra att planera för ett eventuellt batteristopp och ha varma kläder, filtar och rejäla skor liggande i bagaget. Kör man slut på batteriet så har man ingen värme, kan inte stoppa någon med reservdunk och fylla på, starta och köra iväg! Så om man skulle hamna i en situation då man blir stående är det bra att vara förberedd på att det blir kallt!.

Tredje tipset är att förvärma bilen innan man lämnar platsen där man laddar. Då behöver man inte ta energi från batteriet för att få rutorna isfria och en behaglig kupétemperatur. På så sätt har man mer energi kvar till den faktiska transporten. Med min LEAF så gör jag detta via en App i min telefon eller med timern i bilen.

Parkera i största möjliga mån där det finns tillgång till åtminståne mode2 laddning, så bilen om än långsamt laddas när den är parkerad. Det blir vanligare och vanligare med både mode3 och mode2 laddstationer i köpcentrum, parkeringar, flygplatser och andra ställen. Kolla upp detta och planera därefter. Jag har förmånen att kunna ladda med mode2 10A på nästan alla ställen där jag gör inköp, jobbar, tränar o.s.v. Även om man ofta fnyser åt 10A Schuko uttag som kallas för laddstationer, så ger detta mycket värdefulla kilometer i synnerhet på vintern.

På vintern märker man klart hur räckvidden blir mindre, framförallt beroende på hur mycket energi som går åt för att hålla kupén varm och behaglig. Klär man sig varmt, använder värmen i sätet och eventuellt som i NISSAN LEAF rattvärmen kan man hålla lite lägre kupétemperatur för att få ut mer räckvidd ur batteriet. Men som sagt förvärm bilen innan den lämnar laddstationen!
Missförstå mig inte! Jag kör oftast klädd som vanligt,  med ca 20 grader i kupén och tänker inte så ofta på ovanstående men skulle man hamna i en "räckviddssituation" kan det vara bra att knäppa jackan och dra ned lite på temperaturen i kupén!

En fördel är att elbilen har inte den typ av startsvårigheter som vissa fossilbränslebilar har vid minusgrader! En fossilbränslebil som inte startar tappar 100% av räckvidden!

Att fossilbränslebilar inte startar vid kyla beror oftast på att batteriet till startmotorn är nedkylt. Elbilar har oftast små värmare som ser till att inte electrolyten fryser. Min NISSAN har en 300Watt värmare som sköter detta.

Detta är också en bra anledning till att alltid ansluta bilen till ett vanligt 10A uttag även om man tycker att man har "räckvidd kvar" så det räcker!

Tänk på att om ni någon gång fastnar i en snödriva eller lång bilkö (vilket ofta händer på vintern) så har ni inte lika enkelt "att ta fram resevdunken" och fylla på för att hålla igång bilen och värmen!

Jag har också en lång förlängningssladd med mig, då det kan vara snödrivor som gör att det  är svårt att komma hela vägen fram till laddstationen.

Vid snöfall se även till att luckan för anslutningen av laddkabeln inte är öppen i vindriktningen! Täck över den med något skydd när det snöar! (jag har använt plastpåsar, ett egenhändigt tillverkat skydd av en gammal gummimatta och ibland bara det jag kommit över)
Varför är detta så viktigt? Jo, för annars kan ni komma ut til en bil med en "stor isklump i laddintaget" som gör det svårt att både få loss laddkabeln och sedan stänga luckan!

Tänk även på det vridmoment som elbilar har över hela registret, vilket kan göra det enkelt att att få oönskade hjulspinn när det är halt, i det fall bilen ej har antispinnsystem.

Sen förutsätter jag att ni har isskrapa, snöskyffel, snökjedjor, handskar, spolarvätska som klarar kylan och allt det där som man har i alla bilar på vintern
(startkablar och reservdunk kan ni skippa)

Men som sagt redan i början, BRA VINTERDÄCK är det viktigaste!

Kör försiktigt i vinter!

Per Jeppson
Laddaelbilen.se
 

Ovan en sammanställning av räckvidd för NISSAN LEAF.
0 grader Farenheit = -18 grader Celcius.
100 miles = 161 km

Kommentera gärna:

  • Peter B • 13 oktober 2013 08:55:11
    Tänk vad elbilslivet skulle underlättas av utbyggnaden av en vettig laddinfrastruktur med snabbladdningsplatser var 5e mil som i Holland och Estland! Vakna Sverige!
  • Jackob • 12 oktober 2013 08:07:39
    Jag har kört en Ampera ett tag och tycker det är bökigt med laddintaget på sidan, när man får "laddstationen" på fel sida vid parkering :(
  • Peter • 12 oktober 2013 07:37:28
    Laddutag sitter idiotsikt i fronten Nissan leaf andra elbilar har inte mer problem än bensinbilar när uttag sitter på sidan.
  • Sulan • 11 oktober 2013 23:04:11
    Verkar jobbigt med elbil!
  • Stefan K • 11 oktober 2013 20:59:57
    Tack för bra tips!
    Min första vinter med elbil, så dessa tips var välkomna!
    Stefan

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln