BMW i3 range extender inte tänkt för daglig användning

BMW räckviddsförlängare ger dig 12 mil extra att köra BMW räckviddsförlängare ger dig 12 mil extra att köra

BMW i3 Range Extender är ett tiilval av en 650CC, 34 hästkafters motor som gör det möjligt att köra ca 12 extra mil utöver de 16 mil som den elektriska räckvidden är. Range extendern är placerad under det bakre lastutrymmet.

BMWi3´s standard prestanda i elektrisk normaldrift är 0-100km/h på ca 7 sekunder och 0-50 km/h på endast 3,5 sekunder.

Vad som nu återtår att se är hur prestandan är i "Range Extender Mode" ?

BMW har gått ut med information att Range Extendern är inte desgnad för daglig användning, på samma sätt som exempelvis på Opel Ampera/Chevrolet Volt, där bilarnas prestanda är samma oavsett batteri eller fossilbränsle mode.

Detta är något som kanske inte kommunicerats 100% tydligt och många ser att Range Extendern gör BMWi3 till en hybridbil.

Range Extendern är en räckviddsförlängare som gör det möjligt att förlänga resor med ca 12 mil. Detta gör att man undviker räckviddsångesten, att man ej behöver ringa bärgare när batteriet är helt tomt och man alltid har möjligheten att ta sig fram till slutmålet utan att behöva uppsöka en laddstation. 

 

Kommentera gärna:

  • Matti • 7 oktober 2015 00:08:09
    Jag hag kört min i3REX över 2000 mil sedan 20. Juli 2014. Ca. 100 mil på REX. REX funkar utmärkt när batteriet är urladdad. Systemet är inställd så att det finns el kvar i batteriet för alla behov när REX går på. Numera litar jag helt på bilen, inget problem med prestanda heller. Det går faktiskt alldeles utmärkt att åka långt med REX, men hur ofta blir det av? I vintras åkte vi till Åre från Stockholm och då valde jag att byta bil med min kollega. Jag åkte diesel och han el. På så vis blev det väl klimatkompenserat eftersom han annars skulle ha åkt diesel, eller hur? I3REX är en rolig, praktisk och smart bil. Ingen ångest, bara stolthet och nöje!
  • Hasso Schröder • 30 juni 2015 20:18:34
    Varför kan inte RE användas kontinuerlig, till exempel på en långkörning från Malmö till München?

    Mvh, Hasso
  • Fredrik • 11 oktober 2013 21:10:05
    På min moppe hette det reservtank..
  • Ulf • 11 oktober 2013 07:14:17
    Vad är egentligen problemet? Namnet ! På en fossil-bil heter det bensin-dunk, på en elbil heter det räckviddsförlängare. Men det är ju samma sak!! Borde finnas bättre namn?
  • Micke • 10 oktober 2013 19:15:18
    @delaelbil
    Och vad jag säger är att den generationen köpare som har råd med denna säkerligen kommer att se det som en klar fördel och något som behövs för att pusha dem till att köpa denna bil.
    Den kan vara hur mycket supermiljöbil som helst men om den inte säljer så spelar det ingen roll. Om det går att fylla det området så pratar vi ett par tre mil till för ungefär samma kostnad som räckviddsförlängaren ger.
    Vad BMW menar är ju att det är en elbil med tillbehör (vilket det ju är eftersom du måste välja till räckviddsförlängaren och betala extra för den).
  • delaelbil • 10 oktober 2013 17:54:09
    @micke
    Räckviddsförlängaren är ju inte gratis precis och förvandlar framtids-supermiljö-elbilen till en slags fossil-nöd-hybrid och som ska transporteras med i bagaget för eventuellt nödläge. För uppenbarligen skall fossiläget bara användas i nödfall, "ej designat för daglig användning" ! Min fråga kvarstår: Hur mycket extra räckvidd...och vad skulle merkostnaden bli för att fylla utrymmet som räckviddsförlängaren tar med batterier?
  • Micke • 10 oktober 2013 16:19:00
    @delaelbil
    Det är inte plats som är problemet. Det är batterikostnad och vikt.

    Eftersom BMW kör med kolfiber så är inte vikten problemet heller för i3an. Så enda anledningen till att inte trycka i mer batterier är att kostnaden för bilen skulle bli ännu högre.
  • Micke • 10 oktober 2013 13:13:25
    Jag tycker det är jättebra att denna range-extender finns som tillval. Jag har inte ekonomin för att köpa elbil men mina föräldrar har och de har gått från att fundera på elbil till att i princip ha bestämt sig på grund av BMWs i3:a (med räckviddsförlängare).

    Hade dock Leafen varit lite billigare så hade det redan blivit en sådan för dem men då med deras reservation att "bara" användas som pendlingsbil eftersom båda har 6-9 mil fram och tillbaka från jobbet.

    BMW's i3a såg de som en möjlig förstabil och sedan ha en andrabil som kan dra släp och husvagn och användas ibland till att hälsa på släkt och långväga vänner.

  • delaelbil • 10 oktober 2013 11:33:35
    Att förse en "top of the line" avancerad supermiljöbil med en fossilätande extramotor känns såå bakvänt. Så mycket räckvidd-ångest att man tummar på själva principen med bilens specialitet. Man kan ju undra hur mycket räckvidd extra som skulle ges om man instället fyllde detta utrymme med mer batteri! Kan någon räkna ut det och tipsa BMW!
  • Peter B • 10 oktober 2013 11:17:29
    En följdkommentar: Belastningen på förbränningsmotorn blir inte så stor som man kan tro. Effektbehovet vid jämn hastighet i 90 km/tim är ca 15 kW. Snabb acceleration kräver mer vridmoment än den lilla förbränningsmotorn ger, men det får man ju från elmotorn och batterierna istället. Detta är ju en av finesserna med hybrider som sparar mycket bränsle tack vare detta. Så den lilla 650-kubikaren kan nog få ett hyfsat liv ändå, om den får rätt support från eldrivsystemet!

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln