Okunskap = lägre försäljning av elbilar i Sverige

Svårt att sälja elbilar? Svårt att sälja elbilar?

Är det för lite med en supermiljöbilspremie på 40 000:- kronor + ytterligare rabatter på upp till 20 000:- på en NISSAN LEAF om man är medlem i Elbil Sverige, för att få folk att börja köpa elbilar? Är det enbart dessa subventioner och rabatter som avgör om köparna på fullt allvar ser elbilen som ett alternativ?

En stor orsak till att det inte tar fart på allvar är usel saklig information till köparna, dålig eller obefintlig marknadsföring, felinformerad media, okunskap hos återförsäljarna och sist men inte minst krävs det mycket mindre arbetsinsats för att sälja en liten Dieselbil stående med en kopp kaffe i handen pekande på en prisskylt "125 000:- , 0,35l/mil", än för att sälja en elbil!

Dieselbilarna marknadsförs förutom med lägre bränsleförbrukning också som ett mycket miljövänligare alternativ till bensinbilarna. Lägg sedan till att Diesel finns att köpa på alla bensinstationer. 

Jag gick in till ett företag som säljer både elbilar och vanliga bilar för att göra ett test!

Väl inne i bilhallen kan jag gå omkring i lugn och ro och titta på olika bilmodeller som står uppradade med all basinformation tillgänglig på skyltar bredvid bilarna. Efter ett tag så kommer det fram en säljare och frågar om jag behöver hjälp. Jag förklarar att jag är ute efter en liten ekonomisk bil att pendla ca 10 mil om dagen med (5 mil ToR).
Jag blir genast rekommenderad en liten Dieselbil. Den verkar mycket trevlig och enligt säljaren mycket vänlig både för plånboken och miljön! Säljaren var mycket trevlig och visste allt om denna lilla Dieselbil. 

Efter ett tag så säger jag att jag är intresserad av att titta på en elbil, då jag vet att de har en sådan.
Säljaren svarar mig, "ja...jo... det kanske kan vara intressant för dig. De kostar ju rätt så mycket mer än denna (Dieseln som vi precis tittat på)"

Jag säger ja i inköp men jag är intresserad av totalekonomin!

Säljaren svarar mig, "ja, du måste köra rätt många mil för att räkna hem mellanskillanden på den och den lilla Dieselbilen"

Jag fortsatte diskutera men insåg snabbt att säljaren inte hade koll på hur han skulle räkna och presentera kalkylen på elbilen för mig och att han tyckte det var enklare att bara sälja på mig den lilla Dieselbilen. De företag som säljer elbilar har ofta några kunniga personer på vissa försäljningsställen, men långt ifrån överallt och detta kommer att vara en bromskloss för försäljningen av elbilar så länge inte detta förändras!

Beakta att jag presenterade hela tiden mina behov och syften med bilen, så att det varit optimalt med en elbil! Det finns ju behov där det idag EJ hade varit ett alternativ med elbil, men så la jag inte fram det till säljaren.

Vill branshen sälja elbilar? Utbilda personalen!

Per Jeppson
Laddaelbilen.se

Kommentera gärna:

  • Micke • 9 oktober 2013 17:34:16
    @Mattias
    Nog är det säkert så. Dessutom är ju gamla tidens bilintresserade och nya tidens bilintresserade inte kompatibla.
    Personer som jobbar på bilfirmor, motorjournalister och sådant folk är ju ofta av den äldre generationen bilintresserade. De som tycker att en vrålande motor inte är oljud utan musik, de som gärna sniffar cancerframkallande ämnen och pillar olja och de som tycker att 200+ hästkrafter är sexigt när det bara är sjukt onödigt alltsomoftast.
  • Mattias • 9 oktober 2013 01:32:28
    En inte alltför orimlig gissning i dessa tider är att det låter såhär i lunchrummet på bilfirmorna: "Nej för fn, sälj inga elbilar. De behöver ju igen service, ingen olja, inga filter osv, vi kommer att bli ruinerade. Vi fortsätter med vanliga bilar så länge det går."
  • Micke • 8 oktober 2013 21:56:58
    @Mats
    Klart garantierna kan vara längre. Men jämför du med en "vanlig" bil så får du ju inte så långa garantier heller.

    Tesla skulle ju lätt kunna ge livstids garanti på sina batterier eftersom de ska klara tusen fulla uppladdningar och urladdningar utan problem = 48 mil x 1000 = 48 000 mil.
    5 år och 10 000 mil på Leafen är ju en bra garanti jämfört med vad man får på vanliga bilar. Men så mycket mer än så vill de nog inte ge eftersom de säkert räknar med att en del batterier tappar en del laddning när de närmar sig 15-18 000 mil.

    Utökad garanti kommer nog när de utökar storleken på batteriet lite. När de närmar sig 30 kWh så kommer nog 8 års eller 15 000 mils garanti istället.
  • Mats Hägglund • 7 oktober 2013 18:20:38
    Min erfarenhet är att försäljarna är pålästa men det finns en annan aspekt (om man är konspirativ) och det är den låga underhållskostnaden. I princip försvinner eftermarknaden med kamremmar för 16000 kr osv..
    De försäljare som är mer pålästa inser att bilismen kommer att öka när det blir mer eller mindre gratis att köra bilen (då bränslet inte kostar något).
  • Kalle • 7 oktober 2013 11:47:41
    Problemet är väll var man ska dra strömen från, bor du högt upp behövs kanske en ny elmätare i källan med kablar till och från, då kan kostnaderna springa iväg
  • Kewetägare • 7 oktober 2013 09:22:59
    Lite funderingar om laddning av elbil när man bor i lägenhet. Om det finns parkeringsrutor nära en husvägg, en mur eller stadigt staket behöver man kanske inte en motorvärmarstolpe. Jag är inte elinstallatör men har kollat priser på biltema.se/sv/Bygg/El/ Jag skulle tro det går att fixa för samma pengar som att tanka fossilbilen en enda gång. Om jag bodde i lägenhet och hyresvärden inte vill hjälpa till skulle jag gärna betala ur egen ficka även om jag utan ersättning får låta nästa hyresgäst ärva uttaget.
  • Kalle • 7 oktober 2013 07:04:33
    Det är just på grund av detta som Tesla välger att undvika bilhandlare och sälger bilarna direckt istellet.
    Det är inte bara bilhandlarna som är okunniga, almenheten ochså, mycket pga medias negativa vinkling av elbilar
  • Mats • 7 oktober 2013 00:19:49
    Batterigaranti och politisk vilja:
    Håller med om att bilförsäljarna inte vill sälja elbilar och det är ett problem. Är rätt så insatt i elbilar numera så bryr mig inte så mycket om okunniga säljare längre.
    *Det jag saknar är framförallt bättre garanti för batterierna. 5 år på Nissan Leaf är för lite. 8 år på Tesla är bättre men det skulle kunna vara ännu bättre. Leaf:ens batterileasing är bra men då faller en stor del av den ekonomiska fördelen. 10 års garanti eller 20000 mil önskas tack!
    *Nästa sak är att politikerna kommer till skott. Redan nu har det flaggats för att miljöbilar i allmänhet och elbilar i synnerhet får "bonus" rabatt vid köp av ny bil. Politiker, gör som Norge, sätt ett mål, t ex om 3 år skall vi ha ut 100.000 rena elbilar på gatorna...hur går vi detta, kom fram till 5 bra förslag och genomför dem. T ex slopad eller halverad moms på inköp. Ingen energi skatt på den el du laddar din elbil med osv osv...då tror jag det tar fart...!
  • Peter B • 6 oktober 2013 22:49:21
    Bor man på 6e våningen i hyreshus och bilen parkeras på gatan eller på annan utomhusparkering finns inga eluttag utom i norra Sverige, där det finns motorvärmaruttag. Dessa är dock i regel bara avsäkrade 6 A vilket är för lite för elbilsladdning.
  • Micke • 6 oktober 2013 20:55:56
    Varför tror många att man måste bo i villa för att ha elbil? Här i stan är det eluttag till var och varannan lägenhetsparkering. Kan inte tänka mig att det är så svårt att få tag på i de flesta städer.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln