Peter räknar ut hur Sveriges personbilparks totala energiförbrukning varit om alla bilar var elbilar.

Räkna med el Räkna med el

Vi fick en intressant läsarfråga baserat på information på vår FAQ del. Vi gillar när ni ställer frågor och undrar hur vi fått fram vissa siffror i våra påståenden. Frågan anser vi kan vara av allmänt intresse och därför väljer vi att publicera frågan och vårt svar här!

Fråga:
Hej!
Varifrån fick ni siffran 15TWh på hur mycket el en helt eldriven svensk bilflotta skulle kräva?
 
Tack!
Jakob

Svar:
Enligt Trafikverkets beräkningar motsvarar drivmedelsanvändningen för vägtrafiken i Sverige (inkl. tunga transporter) en energiförbrukning av ca 90 TWh år 2015. Av detta utgör fossila bränslen drygt 80 TWh och förnybara bränslen ca 5 TWh. Mindre än 5 TWh el används då för framdrift.
 
Ca hälften utgörs av personbilar och hälften av övriga fordon.
 
Trafikverket förutsätter då att ca 20 TWh kan sparas genom effektivare drivlinor i fordonen jämfört med år 2007.
 
Om vi utgår ifrån att bränsleförbrukningen för personbilsflottan i genomsnitt är 0,8 liter bensin/mil eller 0,7 liter diesel/mil (detta är nog lågt räknat redan för 2015, men kommer succesivt att sjunka efterhand som äldre fordon ersätts av nya bränslesnålare) , kan vi uppskatta ett totalt snitt på ca 8 kWh/mil. En modern elbil drar ca 1,5-2 kWh/mil.
 
Således kan man uppskatta att en övergång till helt eldrivna personbilstransporter skulle reducera energiförbrukningen med minst 75 %. Återstår således ca 1/4 av 40 TWh lika med ca 10 TWh plus ca 5 TWh el som redan finns eller som ersätter som ersätter förnybara bränslen.

Vi tackar för frågan och ser fram emot fler från alla ni som sitter där ute och har funderingar rörande elbilar!

/Peter Bäckström
Laddaelbilen.se
 

Kommentera gärna:

  • Nisse W • 1 augusti 2017 08:28:00
    @Rolf Svahn: märkligt att alla missar att räkna på det som talar mot ens egen sak. Tillverkning av en bil kostar CO2 oavsett av om det är en elbil eller fossilbil. Har svårt att tro att det skiljer mer än marginellt. Även produktion av energi kostar CO2. Hu rmycket släpps inte ut för att producera en liter diesel? Här är det uppenbart att det går att producera el mycket mer CO2-snålt än bensin/diesel. Detta kanske inte är fallet idag om marginalelen för elbilar produceras i kolkraftverk men förhopningsvis är inte det fallet i framtiden.
  • Rolf Svahn • 6 juli 2017 22:42:23
    Du bör nog räkna en gång till!
    Du missar tillverkningen av batterierna som "kostar" 8 000 kg i CO2 utsläpp.
    Du missar också att elen skall tillverkas. Med nuvarande mix av el tillverkning i Sverige torde elen kosta 30 % av CO2 utsläppen för en bensinbil.
    Har räknat på det och min kalkyl visar att reduceringen är max 25 % inte 75 % som du anger. Jag har med hela kedjan i min kalkyl och du får den om du vill
    Rolf Svahn
  • Björn Wilhelmsson • 11 mars 2016 07:16:28
    Hur får du fram 1/4 av 40 TWh? För mij ser det ut som 1/4 av 60 eller 80? Otydlig beskrivning eller fel?
  • Peter • 21 november 2015 13:16:47
    Kul att så många engagerar sig i dessa frågor! Som framgår av Stefans siffror så motsvarar
    2 kWh/mil ca 2.2 dl bensin/mil. Själv har jag nu under 16 månader kört Renault Zoe med en medel-förbrukning av 1.8 kWh/mil vilket alltså motsvarar 2 dl bensin per mil. Jag kör ganska friskt och sällan i ECO-läge. Jag kan komma ner till 1.3 -1.4 om jag vill, men gillar inte att köra i 85 - 90 km på motorväg. Jag pendlar flera dagar i veckan 8 - 9 mil plus övrig körning i tjänsten. Bilen har på dessa 16 månader rullat 2600 mil. Det fina med eldrivna transporter är ju att vi kan ersätta mycket stora mängder fossil energi med en marginellt ökad elproduktion i storleksordningen 10% av nuvarande produktion.
  • Kjell Kristiansson • 21 november 2015 12:45:50
    Konstig beräkning. Varför inte utgå från trafikarbetet för personbilar och multiplicera med en snittförbrukning på 15 kWh/100 km (jag ligger under det i snitt).
    Total körsträcka för Sveriges personbilar: 63,812 miljarder km
    Genomsnittlig energiförbrukning elbil: 15 kWh/100 km
    Multiplicerat blir det 9,57 TWh
  • Simon • 16 november 2015 13:47:43
    Om alla bilar som går på fossila bränslen byts ut till elbilar, hur stort tryck läggs det då på sveriges elproduktion i nuläget? d.v.s. hur mycket mer el måste vi producera för att driva våra elbilar?

    Tack på förhand !
    Simon
  • Mats Hägglund • 10 augusti 2015 12:10:48
    Per Erik,

    I Sverige körs i princip ingen elgenerering ifrån värme, och de 10 TWh som produceras sker med återvinning av värmen till fjärrvärmenätet. Därav är dina siffror inte korrekta. Resterande produktion är helt CO2 fri.

    Om du dessutom tar med energin från oljekällan till bensinmacken WtT well to tank, så blir skillnaden ännu större. Det är denna effekt som gör vätgasbilarna changslösa mot elbilarna avs pris och totalverkningsgrad.
  • Stefan • 9 augusti 2015 13:21:20
    Nu är du ute och cyklar Per Erik!

    1 Nm3 biogas (97% metan) 9,67 kWh
    1 Nm3 Naturgas 11,0 kWh
    1 liter bensin 9,06 kWh
    1 liter diesel 9,8 kWh
    1 liter E85 6,6 kWh
    Diesel och Bensin kommer inte från källa direkt i tanken!!!!
    Hur mycket energi har gått åt för att först pumpa upp olja? Raffinera den och producera Bensin/Diesel? Sen transportera den med båt halva jordklotet? Köra med tankbil till respektive tankstation?
    Du har rätt i att det är viktigt att tänka på hur effektivt elen produceras och det är en enorm skillnad på exempelvis Vatten, Vindkraft, Solenergi och kolkraft, diesel turbiner o.s.v.
    /Stefan

  • Per Erik • 9 augusti 2015 08:15:33
    Om en elbil drar 2 kWh/mil så motsvarar det 0,55 liter/mil bensin och 0,51 liter/mil diesel. Den drar alltså ungefär lika mycket som en modern bil med förbränningsmotor.

    http://www.biogasportalen.se/FranRavaraTillAnvandning/VadArBiogas/Energiinnehall

    Jag har jag räknat med 40% verkningsgrad för el-generering från värme.
  • Jepser62 • 1 oktober 2013 20:44:23
    WOW vad jag lärt mig mycket om både vätgasbilar och elbilar i denna kommetarstråd!!!!
    Fortsätter ni så här kan vi snart ta tråden och göra en lärobok av den :)
    Skitkul med seriösa kommentarer från kunnigt folk!
    Fem +++++
    Jeppe

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln