Bilbranschen är stoppkloss för elbilen!?

Mycket intressant artikel skriven av Johan Ehrenberg i tidningen Ny Teknik. Är det bilbranshen själv som bromsar?

I Ny Teknik den 17 september 2013 skriver Johan Eherenberg

Brist på snabbladdare bromsar elbilen och att elbilsproducenterna inte vill göra elbilar som kan laddas under långkörning via solceller, biogas eller etanol, enligt Johan Ehrenberg.

”Det finns två saker som bromsar elbilarnas spridning. Det ena är bristen på snabbladdare så fort man vill åka längre. Det andra är elbilsproducenternas ovilja att göra elbilarna så de kan laddas under långkörning via solceller eller biogas eller rentav etanol.

Det är varken teknik eller kostnaden som är problemet.

Det är snarare en bilbransch som inte vill ha en produkt som slår ut den vanlig fossila bilen. Elbilen ska smygas in så sakteliga. Konkurrenskraftiga elbilar kombinerat med politiska krav (och dyrare bränsle) skulle slå undan marken för andrahandsmarknaden och därmed finansieringen av nya dieslar och bensinbilar.

Det är inte en slump att världens enda elbil som fullt ut utnyttjar elbilens fördelar - Tesla - kommer från ett företag utanför bilbranschen. Alla andra är kompromisser gjorda för staden, pendling och shopping.

Men bilar är inte nyttofordon. De är en frihetsdröm, annars skulle de vara både billigare och mindre. Tanken att storstadsmänniskor skulle köpa stora SUV:ar för att sitta i motorvägsköer är absurd om man inte förstår att bilen är något annat än bara ett fordon.

Camilla Stålstad ser elbilen förnuftigt. 80 procent av våra resor är aldrig längre än vad elbilen klarar. Snabbladdare är då onödigt menar hon. Faktum är att Nissan Leaf ägare laddar bara varannan dag. Mer behövs inte när man kör i staden.

Och eftersom elbilen är så billig i drift (Jag har kört 2000 mil med min Leaf och sparat minst 25 000 kronor i bränslekostnad) borde den därmed ha spridit sig fort.

Men så är det inte. Det som stoppar är inte förnuft utan oro. Känslan av att friheten blir ett problem, du KAN inte köra långt inte ens när du måste.

Det är kanske ologiskt. Men hela bildrömmen är barnslig och ologisk och därför världens största industri.

Camilla Stålstad har helt rätt att snabbladdare inte räcker 15 mil. Men en enda snabbladdare i Flen gör att man åker från Stockholm till Örebro utan problem. Den laddaren kostar inklusive installation cirka 250 000 kr. Det vill säga väldigt lite.

Fortum fick 2,5 miljoner av Energimyndigheten för att sätta upp sådana längs motorvägarna. Det har blivit 1 laddare precis söder om Stockholm (McDonalds Lindvreten) och för det använde Fortum 1,9 miljoner av det statliga stödet. Mycket utredande - lite verkstad.

Varför i all världen sätter inte bilbranschen själv upp tio laddare? Om Nissan la ner sin elbils-reklamsatsning och ersatte den med snabbladdare skulle saken vara löst på något år.

Åk kollektivt föreslår då Camilla Stålstad. Problemet är att tågen inte går dit elbilen ska nå och absolut inte på kvällarna. Återstår då bensinbilen för att Stålstad inte gillar snabbladdare längs motorvägen.

Lite sant är det. Elbilarna mår bäst på mindre vägar, sätt laddarna där de gör mest nytta och det är inte E4:an. Återväck landsvägarna.

Men att tro att en så billig lösning som snabbladdare skulle vara ett problem när vi lägger miljarder varje år på bullerskydd för bensinbilarna, är väldigt kortsiktigt.

För att lösa räckviddsångesten är snabbladdaren en kollektiv enkel lösning. Alternativet är kanske BMWi3:s lilla bensinmotor som laddar under drift. Plus tio mil. Kan den gå på bensin kan den så klart gå på miljöbränsle istället. På samma sätt förlänger två solcellspaneler en elbils räckvidd på sommaren med +5 mil, för 5 000 kronor.

Men vi har bara några år på oss för att bryta växthusgasernas ökning. Elbilen löser inte problemet men den löser ETT problem. Jag tror man ska vara väldigt försiktig innan man påstår sig veta vad som behövs och vad som inte behövs i denna omställning som samhället måste göra.

Sätt upp 100 snabbladdare och låt utvecklingen ha sin gång. Det kostar som en stor vindsnurra, eller som en normalstor energikonferens i mässhallarna.

Johan Ehrenberg, Egen el-entreprenör"


Länk till artikeln i Ny Teknik
 

Kommentera gärna:

  • Stig Jakobsson • 25 september 2013 12:31:37
    Hej
    Estland av alla länder har i samarbete med ABB byggt ett heltäckande nåt av laddstationer. sverige står för sin vanliga väg att förhindra någon utveckling genom utredningar som inte leder framåt.
    //Stig
  • kalle • 22 september 2013 22:48:22
    det är de här som tesla har förstått med sina superchargers, får se hur de går, hoppas deras plan om att tecka 90% av sveriges befolkning 2014 håller. tenk at åka från stockholm till lisbon och tanka gratis med bara solel :)

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln