Berättar Renault hela sanningen om varför ZOE ej säljs i Sverige?

ZOE klarade testerna i Lappland utmärkt enligt Renaults testteam ZOE klarade testerna i Lappland utmärkt enligt Renaults testteam

Då det varit lite svårt att få detaljerad information från Renault om varför ZOE ej säljes i Sverige, satte vi igång och började söka själv. När vi ringde Renaults presschef i veckan fick vi inte då heller något uttömmande svar utan bara att den EJ var anpassad till vårt Svenska klimat. Detta har oftast i diskussionerna varit lika med att värmesystemet ej skulle räcka till för våra kalla vintrar.

ZOE använder en mycket smart lösning med värmepump istället för resistiva värmeelement. Liknande typ som används i värmepumpar i hemmen, där man genom att utvinna värme ur luften kan exempelvis få ut 2kW värme genom att endast tillföra 1kW el. Det är klart att ju kallare det blir desto mindre blir förhållandet mellan utvunnen energi och tillförd energi. Det smarta med denna lösningen är att så länge förhållandet mellan utvunnen energi och tillförd energi är högt så får man bra komfort i bilkupen utan att förlora lika mycket "range" som om man haft ett värmesystem med resistiva värmeelement.

Jag började söka lite efter information om hur stort värmeproblemet var just i vårt kalla klimat och hittade då en Blog från 2012 där information från Renaults test team presenteras från testerna uppe i Lappland. Där skrives det mycket positivt om framför allt värmesystemet som fungerar mycket bra! ??? Om det är så, vad är det då som inte ZOEn mår bra av i vårt kalla klimat?

Läs på Renault test teams blog skriven Augusti 2012 här!

Kommentera gärna:

  • Mats Hägglund • 24 maj 2014 23:41:52
    MrVolt,
    Din analys är helt klockren, det kommer att bli mycket svårt att avyttra fossilbilar framöver när vi passerat tipping-point för denna nya teknik. Enligt Thomson (Tysk industritrendspanare) så sker skiftet 2017 (detta sade han hösten 2013) då alla teknikskiften tar 200 veckor. Och läser vi Nissans planer att 2017 års modell av Leaf skall ha dubbla räckvidden och kosta 50kkr mindre så tror jag att han har helt rätt.

    Själv har jag nu kört 1000 mil i Leafen till en rörlig kostnad av 1,6 kr/mil nu och är otroligt nöjd med eldriften. Men man måste idag ha många pendlingsmil för att få ihop kalkylen idag. Men eftersom tekniskskiftet bara börjat så brukar jag förklara för bekanta att de kan jämföra detta med övergången till platt-TV och det var dyrt i början men det kommer att bli billigare och bättre, och utvecklingen kommer bara att accelerera.
    Summert kommer vi alla snart köra på el frågan är inte om utan bara när.
  • Kalle • 24 maj 2014 13:45:21
    Ja trodde de går dåligt för alla renaults elbilar för tillfället.
    http://insideevs.com/renault-electric-vehicle-sales-continues-fall-april/

    Ja tror att de flästa är skeptiska till att man inte får äga hela bilen, de borde släppa lite på den där batterileasingen
  • Jörgen • 23 maj 2014 09:34:49
    Med tanke på att bilen säljer som snör i solsken ute i Europa, kanske anledningen till den senare lanseringen är så enkel som att det inte fanns tillgång av bilar?
  • Peter B • 22 september 2013 21:44:50
    Ett exempel: VW säger att de skall vara marknadsledande på elbilar 2018 och sälja upp till 14 olika el- och elhybridsmodeller. Det blir en omöjlig ekvation om man inte också erbjuder elkonverteringsmöjligheter för de nästan nya fossilmodeller som har sålts nyligen eller något annat radikalt grepp. Förutsatt givetvis att man menar allvar och verkligen vill ersätta en stor del av nytillverkningen med avgasfria fordon. I annat fall gäller ju att bromsa efterfrågan med höga priser, begränsade prestanda mm, så att inte begagnatmarknaden havererar och därmed nybilsförsäljningen. Yes, vi har en mycket intressant tid framför oss!
  • MrVolt • 22 september 2013 20:34:39
    Strandberg! Har du sett Disneyfilem Cars2? Du har så rätt så, Nissan, Renault, lever farligt! (De blir ju svarta får i sin egen "dinobränslebransh". De har nämligen gjort det som GM, VW och de andra inte vågat göra! Vadå? Jo att börja "tillverka elbilar som går att använda", vad som värre är om de går ner i pris! PANIK PANIK PANIK!
    TESLA kan vara glada att de stora billtiverkarna inte är intresserade av att få ned priserna för snabbt, för då hinner TESLA komma igång för fullt och inte bli utslagna av GM, VW och de andra. Detta är mycket spännande för just nu står allt och väger. Det är bara så nu att snöbollen har börjat rulla och går EJ att stoppa!!! Vi kommer att se MYCKET hända de kommande 12 månaderna ;-)
    Har ni hyfsat nya bensin eller Dieselbilar? SÄLJ DEM MEDAN NI FÅR NÅGOT FÖR DEM. IMORGON KAN DET VARA FÖR SENT!
    /Mr Volt
  • Strandberg • 22 september 2013 20:16:01
    Det största problemet är bilbranschen själv!
    Varför är det just Tesla som lyckas göra en elbil som går att köra 50mil på en laddning?
    Jo, för Tesla har inget intresse att bry sig om vad som händer med fossilbilsmarknaden!
    De etablerade fossilbilstillverkarna dör om andrahandsvärdet på fossilbränslebilar rasar, vilket det gör när man kan köpa en Ny bil som ZOE för 150 000:- med batterihyra på 700:-/mån och kostar 1:50 milen i driftkostnad!!!! Hur mycket är en Renault Clio värd nu?????
  • Kristian • 22 september 2013 19:03:57
    För mig låter det som det är någon form av marknadsstrategi!
    De kanske har ett annat syfte med att hålla tillbaka lanseringen!???
  • Per • 21 september 2013 22:15:26
    -20 grader naturligtvis (missade minustecknet i förra inlägget)
  • Per • 21 september 2013 22:13:17
    Troligtvis är det så att ZOEn idag saknar batterivärmare typ den som Nissan LEAF har. Även isolering av batterierna kan vara en del.
    Nissan LEAF har bra isolering och en 300w batterivärmare som går igång när bilen inte är ansluten till elnätet och den är parkerad och batteritempersturen går under ca 20* C för att undvika problem vid kommande start. Det har nog inte alls med uppvärmningen i kupén att göra, utan att göra med risk för problem då bilen stått parkerad i temperaturer under 20 minus utan att vara ansluten till elnätet!
    /Per
  • Kalle • 21 september 2013 21:37:43
    Kan de ha med att bateripacken måste värmas i extremt kalt väder? Gör inte tex tesla de?
    Det värkar skumt, varför verkar biltillvärkare ha såna problem att lägga alla korten på borden.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln