Tesla Model S den mest sålda bilen i Norge

 
Tesla Model S Tesla Model S

Enligt statestik från "Opplysningsrådet for veitrafikken" , OFV i Norge så ligger Tesla Model S i topp över nyregistrerade bilar under september månad. Tesla har en marknadsandel på 6,1% hitintills i september, vilket kan jämföras med exempelvis Mazda CX-5 med 4,2% och VW Golf på 4,9%. Det är mycket prat om Tesla Model S i Norge, dels för att det är enligt de flesta är en fantastisk bil, men även pratas det om de enorma skattesubventioner som bilen får. Toppmodellen Model S Performance kan köpas för ca 600 000 NOK (ca 655 000 SEK) efter alla subventioner. Skulle Teslan ej ha dessa subventioner utan behandlas som en bil med besinmotor, hade priset hamnat på ca 1 340 000 NOK (1 460 000 SEK)

Förutom enorma subventioner på bilen, får Teslaförararen gratis allmän parkering, tillstånd att köra i bussfilerna, slipper avgifter på bilfärjorna och naturligtvis låg milkostnad genom att köra på el. Teslan väcker mycket känslor i Norge! 

Se Norges bästsäljande bil i ett Race med en Dodge Viper i videon nedan!

Kommentera gärna:

  • Carlos • 26 september 2013 20:51:51
    En stor lögn att Teslan skulle vara så subventionerad i Norge, modellen kostar mer där än i USA. Toppmodellen kostar ca 550kkr i USA efter skatterabatter. Snarare så är det alla andra (bensin)bilar som är extremt högt beskattade i Norge.
    Helt rätt av Normännen att låta sitt folk köpa bilen för det den faktiskt kostar.
  • Kalle • 21 september 2013 10:23:36
    Kan vi föreslå ett sådant bonus/malus system till diverse politiker? Kan vi maila förslag till dom? Vilka politiker är ansvariga för sådant?
  • Peter B • 20 september 2013 18:48:18
    Håller med om att ett kraftigt bonus/malus system borde införas snarast och gälla för inköpspriset, det är ett mycket tydligare styrmedel, och det är ju faktiskt ett grovt sådant som i praktiken har skett i Norge och Danmark, låt vara att det bara tar hänsyn till priset och elbil/icke elbil och inte till fordonens CO2-utsläpp som hade varit mer logiskt. Ett sådant bonus/malus system borde vi arbeta med i Sverige!
  • Micke • 20 september 2013 16:24:51
    @Johan

    Det är alltid smartare att sänka nybilspriset än att ta ut avgiften vid pumpen. Folk behöver incitamentet när de köper bilen (inte många som ens klarar av att räkna ut vad driftskostnaderna blir och hur mycket högre de blir med en fossil bil).

    Ökar man priset på bränsle så biter bara folk ihop, knyter näven i fickan och åker några mil extra för att kunna tanka för en 50-öring billigare på något annat ställe och därmed "tjänar" en femtilapp eller två på en räkning på en tusenlapp eller två i månaden.

    Folk är dumma och irrationella och kräver tydlig styrning för att göra rätt val.
  • Kalle • 20 september 2013 12:36:15
    Vi borde se över vår "super"miljöpremie snart, tycker att vi ochså kan skippa moms på elbilar..
  • Johan • 20 september 2013 10:01:26
    "På länken här finns en prislista på BMW i Norge.
    Välj den premiummodell som du tycker är jämförbar med Tesla Model S.
    Titta sedan på "engangsavgift"= registreringsskatten. Denna avgiften + moms hade hamnat på Tesla priset om den inte var just skattebrfriad."

    OM Sverige hadde samma prissättning på fosilbilar så skulle försäljnigen även här av elbilar lyfta, frågan är ju om det inte är smartara att ta ut avgiften vid pumpen på fossila drivmedel istället? bonus/malus vid pumpen skulle kunna fungera.
  • Rich • 19 september 2013 23:55:18
    Tack för kul läsning!
    Både artikel och kommentarer
  • Peter B • 19 september 2013 23:48:20
    Glömde påpeka att det inte handlar om subventioner, dvs att ta pengar ur statskassan. Det handlar om att avstå intäkter till statskassan!
  • Peter B • 19 september 2013 23:37:22
    Snabbt besked från Tesla: "Vi har som policy att inte kommentera det som skrivs på Internet". Men ett faktum är ju att olika prispålägg i både Danmark och Norge gör nybilspriset på gatan mycket högre än i Sverige, i Danmark exempelvis mer än dubbelt så högt. När man då efter politiska beslut lyfter av dessa pålägg blir givetvis elfordon mycket konkurrenskraftiga. I Sverige finns för närvarande bara Supermiljöbilspremien på 40 000 kr vilket är för dålig stimulans. I kombination med klen utbyggnad av en intelligent laddinfrastruktur gör detta att vi Sverige nu ligger långt efter i utvecklingen. Exempelvis har Norge nu mer än 15 000 elbilar! Billigaste versionen av Tesla kostar ca 650 000 kr, vilket ju är mycket prisvärt jämfört med andra motsvarande prestandabilar i lyxbilssegmentet.
  • Per • 19 september 2013 23:11:28
    Hej Micke och ni andra som kommenterat,
    Tack för era kommentarer :) Det är alltid kul när det blir diskussioner och det som skrivs ifrågasätts och skapar debatt. Kör hårt!
    Med vänlig hälsning,
    Per

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln