Tesla, nu som taxi i Oslo

Oslo Taxi, först med Tesla Oslo Taxi, först med Tesla

Elbilar får som bekant skattelättnader i Norge. Detta har medfört att Tesla är kostnadseffektiv nog att användas som taxi, då den hamnar i samma kategori som MB E-klass och BMW 5-serien. 

Oslos första Tesla-taxi körs av Trond Gustav Somme, som bara har fått positiva kommentarer från sina kunder. Han säger "Den har 50 mils räckvidd, och på ett pass kör jag normalt 25 mil, så det räcker hela dagen".

Bilen kostade 780.000 kr men kalkylen blir ändå bra, då Trond har en årlig besparing på 110.000 kr i utgifter på disel, bompengar och parkering.

Det går också att beställa Teslan och Trond tror att kommuner och företag kommer som policy att föredra elbils-taxi.

Oslo taxibolag säger vidare att man är mycket intresserad att följa projektet. Det skall bli spännande och se när vi får första Tesla-taxin i Sverige.

Kommentera gärna:

  • Micke • 14 februari 2014 11:09:36
    @Ermin
    Med lite planering och om man kör för ett större företag som kan köpa in några bilar och se till att det finns ordentligt med laddare (kanske 3-4 garage i olika delar av staden med 50+ kW laddning) så skulle det säkert gå att få ihop sig.
    Att sen få åka lyxbil, sportbil och miljöbil när man ringer taxi hade ju gjort att jag valt det företaget före alla andra.
    Super chargers kommer ju att komma (ca. 10-12 stycken i år i Sverige åtminstone enligt Teslas planer) men för taxiverksamhet så vore ju batteribytarstationer det bästa. Fast ska man få det så lär man behöva beställa 100+ bilar av Tesla också och jag vet inte hur många taxibolag det är i Stockholm som ens har 100 bilar i sin verksamhet.
  • Ermin • 14 februari 2014 04:54:51
    Jag kör taxi i Stockholm en vanlig pass brukar vara ca 300-500km stadskörning vi kör Volvo V70 bilar de drar mellan 8-10L/100km bensin och motsvarande i GAS då vi kör nästan enbart på Gas i Taxi Stockholm så på 24 Timmar brukar en taxi bil gå mellan 600-1000km så dina kalkyler är Lite off besparingar skulle vara enorma specilelt om man kunde tanka på Teslas supercharger ibland då de är gratis ;).
  • Kalle • 16 september 2013 15:25:22
    Undra hur mycket man tjänar på det utan norges elbils förmåner?
    En BMW 5 series drar 5,7 liter på 100km i stads körning (49 mpg urban driving) säg att den går 300 dagar om året (ja vet inte riktigt hur ofta en taxibil kör, rätta mig gärna här om ja gör fel nånstans)
    Han kör ca 250 km / dag = 14,25 liter /dag = 4275 liter pär år (300 pass)
    I dag kostade diseln på OK 14,83 kr / litern
    De blir alltså 63 398,25 kr/ år

    Nu till elkostnaden, elpriset ligger i dag på ca 80 öre /kWh
    Model s anvender 206 Wh/km enligt teslas hemsida. 250 km ger då 51,5 kWh
    På ett år (300 pass) blir det då 15'450 kWh/ år vilket kostar 12'360 kr
    63'398,25 -12'360 = 51'038,25kr
    Alltså så är enbart bränslebesparingen på en tesla taxi i sverige ca 51'000 kr/år.
    De tillkommer förmodligen ytligare besparingar i underhåll över en flerårsperiod, men de är svårare att räkna på ..
  • Kalle • 16 september 2013 14:24:09
    Wow! Då har han ju tjänat igen hela bilen ett år innan batterigarantin går ut.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln