Kommer Tesla ensam att fördubbla behovet av sina Litium-jon batterier?

En av ca 7000st Litium-jon celler som finns i en Tesla Model S En av ca 7000st Litium-jon celler som finns i en Tesla Model S

Tesla har nu levererat 14000 av sin elektriska Model S Sedan. Planerad produktion i år är 21000 och man siktar på en volym av 40000 under 2015. Detta innebär en dramatisk ökning av behovet av litium-jon celler och Teslas volym har redan påverkat de globala produktionsnivåerna. Snart kommer man själv att använda lika många celler motsvarande den totala års-produktionen, före Model S började produceras för ett år sedan.

Att säkerställa tillgången på batterier i rätt tid är nyckeln till fortsatt tillväxt för Tesla.

Redan idag har Teslas snabba försäljningsökning pressat underleverantörer att korta ner sina leveranstider, men när det kommer till batterier är det svårare att korta ner produktionstiderna.

Nissan Leaf är idag världens mest sålda elbil med en volym av 71000 st., mellan december 2010 och july 2013. Med ett 24 kWh batteri blir det totalt c:a 1,7 miljoner kWh. Om man jämför det med Tesla som bara i år behöver c:a 1,6 miljoner kWh. Med andra ord, Teslas behov av batterier under året motsvarar Nissans behov i nästan 3 år.

Ett resultat av ovanstående är att Tesla kommer ha ett enormt behov av batterier under de närmsta åren. Varje bil har som mest nästan 7000 st batterier av typen 18650, som också är vanligt i konsumentelektronik.

Panasonic, som är Teslas primära batterileverantör vände en förlust- verksamhet till en vinst under sista kvartalet. Mycket beroende på Tesla's behov.  Den snabba volymökningen i produktionen har tvingat Panasonic att expandera produktionen och öppna fabriker som legat i malpåse. Tesla för också diskussioner med Samsung och andra ledande leverantörer.

Varje 85-kWh Model S har c:a 7000 celler. För en produktion av 40000 bilar behövs det c:a 280 miljoner celler. Med tanke på att den totala världs volymen är 660 miljoner är Tesla’s del 40% av världsmarknaden.

I början av 2015 startar produktionen av Model X som adderar ytterligare 20000 bilar som kommer att generera ett behov av ytterligare 140 miljoner celler. Målet ar att 2017 sälja 100000 bilar.

Det skall bli intressant att se hur Tesla skall klara denna utmaning!

Kommentera gärna:

  • Micke • 13 september 2013 21:49:02
    Med en flerdubbling av världsmarknaden de närmsta åren när Tesla expanderar och fler och fler stora bilföretag börjar vakna så förväntar jag mig en utveckling med lägre priser, högre kapacitet och lägre vikt på batterierna.
    Den som tar fram bättre och bättre batterier kommer att kunna tjäna mångmiljardbelopp....

    Det är en spännande värld vi lever i och ett teknikskifte eller åtminstone teknikgenombrott som heter duga.
  • Tessla • 13 september 2013 20:02:47
    100k bilar innebär 700 miljoner celler, rätt många!!!
  • Gunnar F • 13 september 2013 19:58:22
    Helt otroligt, tack för en verkligt intressant artikel.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln