Lansering av Renault Fluence Z.E. (fas 2) kan avbrytas

To be or not to be...? To be or not to be...?

Uppgifter har nu läckt ut att den nordiskt anpassade Renault Fluence Z.E. kanske inte kommer att lanseras överhuvudtaget. Inget beslut är ännu taget, men orsaken kanske inte är helt oväntad.

Renault har ännu inte lanserat Fluence Z.E. på den svenska marknaden utan har väntat på den så kallad ”Fas 2-versionen” som skulle vara bättre anpassad till nordiskt klimat. Fas 2 av Fluence Z.E. skulle också få en inbyggd 22 kW laddare av Typ 2 och skulle enligt plan levereras till Sverige i september eller oktober.

Enligt ett tips till Laddaelbilen.se hade en anonym person som beställt Fluence Z.E. nyligen bett om en provkörning, men fick följande svar av Renault.

”Renault Sverige har beslutat att inte lansera Fluence Z.E, därav kommer det heller inte finnas möjlighet att provköra Fluence Z.E i Sverige.”

Enligt källan beror det på att Better Place, som använde Fluence Z.E. till sina batteriutbytesstationer, har gått i konkurs. Renaults styrelse har därför för tillfället stoppat produktionen innan ett beslut tas om Fluence Z.E. trots allt ska lanseras.

Han säger,

”Jag tycker att det låter som en dödsstöt, om de startar upp igen kommer de tidigast 2014. Så det får bli en Leaf istället.”

En person på Renault (som också vill vara anonym) säger att ett beslut bör komma före Frankfurtmässan (nästa vecka) och kunder som blir påverkade kan möjligtvis bli erbjudna att köpa den mindre eldrivna Zoe istället.

I Sverige antas det finnas ca 20-30 reservationshållare av Fluence Z.E.

Etiketter: elbilar renault fluence

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln