Världen första mobila solcellsladdstation för elbilar

Världens första mobila laddstation? Världens första mobila laddstation?

Visst är det underbart! I en ny industri av elbilar och laddinfrastruktur, ser vi ständigt flera nya koncept och produkter som hela tiden förenklar och förbättrar för användare och elbilister. Den senaste i raden produkter är EV Arc.

Producerad av Envision Solar, San Diego Kalifornien, påstås att EV Arc är den första och enda helautomatiska och fullt mobila laddstationen för elbilar som enbart använder förnyelsebar energi.

EV Arc är designad för att få plats på en vanlig parkeringsplats och är tillräckligt liten för att inte behöva något byggnadslov. Modulen producerar endast 16 kWh per dygn, men har ett inbyggt 22 kWh batteri som kan användas när solen står lågt och som naturligtvis laddas upp igen när ingen laddar.

Ingen anslutning till elnätet behövs och EV Arc kan mer eller mindre installeras på några minuter bara genom att placeras på sin plats.

Trots att den officiellt sett anses som en mobil laddstation, behövs det nog förmodligen en mindre lyftkran eller liknande för att förflytta den. Men för tillfälliga festivaler eller andra evenemang måste produkten anses som klockren för de som behöver lite extra kräm i sina elbilar och laddhybrider.

10 stycken EV Arc på en parkeringsplats och vips har ett lokalt problem lösts utan problem.

Etiketter: laddplatser

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • Lars Sönsteröd • 5 september 2013 21:33:17
    Räknar man på dagens solceller blir man entusiastisk men inser att billiga lösninga inte existerar ännu. Täcker jag samtliga lämpliga tak på mitt hus kommer jag att kunna ladda bilen. Men varför egentligen, nätelen är ju faktiskt billig än så länge jämfört med mobil energi.
  • Laddaelbilen.se • 1 september 2013 12:07:46
    Laddstationen ger med all sannolikhet inte mer än ca 2-3 kW i laddeffekt, för normalladdning av en t ex Nissan LEAF tar det mao ca 10 h att ladda upp ett helt tomt batteri. Som många påpekar är detta nog inte en lösning som ska användas permanent, utan just för t ex festivaler eller tillfälliga parkeringar där en fast installation inte skulle löna sig.
  • Jonas • 1 september 2013 11:14:14
    I Sverige skulle denna setup inte räcka till en elbil i ett år ens. Men för jippon är den ju kul.

    Fast lurar man inte folk när de tror att det är möjligt att lösa transportbehovet med en sådan parkeringsplats?
  • Kalle • 30 augusti 2013 15:59:11
    Om de e 240w paneler så blir de ca 2 kW, gånger hur många soltimmar man har där den är instalerad.
  • Fishyfisk • 30 augusti 2013 15:25:33
    Vilken typ av laddning, snabbladdare eller vanlig 1 fas? Är det en snabbladdarstation och hur många kWh klarar solcellerna en solig dag?
  • Kalle • 30 augusti 2013 13:31:11
    22kwh batteri låter väldigt lite, en regnig dag kan alltså bara en elbil laddas innan batteriet e slut? (Eller 1/4 av en teslas batteri)

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln