Tesla byter namn i Kina pga varumärkesstrid

"Varumärkestrollet" vill ha 32,6 miljoner usd för namnet "Tesla" "Varumärkestrollet" vill ha 32,6 miljoner usd för namnet "Tesla"

En person i Kina registrerade 2006 Tesla som ett varumärke under 12 transportrelaterade kategorier. Detta har inneburit en inte så ovanlig varumärkesstrid om både Teslas namn och grafiska symbol på den kinesiska marknaden.

Kina är elbilsmarknaden som alla aktörer vill in på. Tesla har redan under en lång tid tagit emot beställningar från Hong Kong och under augusti månad började Tesla ta emot reservationer för Model S på den kinesiska marknaden. Samtidigt sprang Tesla in i en varumärkesstrid.

2006 registrerade en person namnet ”Tesla” och deras grafiska symbol som varumärke under 12 transportrelaterade kategorier och när Tesla 2009 försökte registrera namnet i Kina, blev det totalstopp. Detta innebar att Tesla inte kunde öppna upp sina showrooms i Kina under namnet Tesla, ej heller agera officiellt under namnet på något område.

Tesla hade då 3 alternativ.

1.       Betala ”varumärkes-trollet” pengar (Tesla erbjöd personen $326 000 redan 2009, men personen ville ha 10 gånger så mycket).

2.       Tesla kunde starta en juridisk process och försöka tvinga bort honom från varumärket pga att det inte har använts inom det tilltänkta området (i augusti la ”trollet” upp en hemsida med datorgenererade bilder på en bil och lite text för att hävda sina rättigheter)

3.       Välja ett annat namn som likväl relaterar till Tesla.

Att betala 32,6 miljoner USD för att kunna använda sitt varumärke i en annan del av världen känns inte helt rätt, och mycket riktigt föll inte Tesla för detta. Samtidigt kan en juridisk process bli lång och tröttsam och alldeles för mycket politik spelar roll.

Enligt gasgoo.com, valde Tesla därför nyligen att helt enkelt byta namn till ”Tuosule Auto Sales Co. Ltd” för den kinesiska marknaden. Uttalanden av ”Tousule” har dessutom tydligen en bättre underliggande mening än ordet ”Tesla” på kinesiska, men låter väldigt snarlikt då det uttalas.

Teslas showroom i Parkview Green Beijing är under uppbyggnad och kommer att bli Teslas största. Elon Musk har vidare sagt att den kinesiska versionen av Model S kommer ha mer fokus på baksätet eftersom många rika kineser har chaufförer och inte kör själva.

Vad tycker ni om Teslas varumärkesstrid, har de tagit rätt beslut?

Etiketter: tesla kina

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln