Nästa generation Toyota Prius laddhybrid får längre räckvidd på el

Hur långt vill du komma på el? Hur långt vill du komma på el?

Satoshi Ogiso på Toyota, bekräftade vid ett tal på The 2014 World Hybrid Tour att kundernas önskemål ska besvaras. Den nya Plug-in Prius kommer också att utvecklas tillsammans med den ordinära fullhybrid-Priusen som ska släppas 2015 och kan få induktiv laddning.

Toyota Prius laddhybrid har en räckvidd på el på endast ca 20 km innan bensinmotorn går igång. Vid kallt väder och tuffare körning, är den elektriska räckvidden bra mycket sämre än så.

Toyota påstod länge att 20 km räckvidd på el är mer än tillräckligt för de flesta människors behov vid arbetspendling, men nu har kunderna sagt ifrån. De vill ha mer!

Ogiso säger så här:

"Vi har lyssnat mycket noga på våra Prius laddhybrid-ägare och överväger deras önskan om ytterligare helelektriska räckvidd. Vi har också hört från ägarna att de vill ha en mer bekväm laddning. Som svar, utvecklar vi ett nytt trådlöst och induktivt laddsystem som ger laddning utan krångel med en kabel. "

Det är klart att det känns besvärligt att stoppa in sladden för att få 20 km extra räckvidd + att man fortfarande måste åka till macken. Flertalet rena batteribilar klarar av längre och längre sträckor utan en droppe bensin, och det är naturligtvis aldrig roligt att vara sämst i klassen, inte ens bland laddhybriderna. Gissningsvis kommer Toyota stoppa i lite mer batterier, men det lär förmodligen inte bli i klass med Opel Ampera.

Problemet är att kundernas vilja till längre räckvidd på el, förmodligen alltid kommer att bestå i en laddhybrid. Frågan är därför om laddhybriden verkligen är det ultimata fordonet, som så många biltillverkare trots allt vill få oss att tro? 

Vad tycker ni? Hur läng räckvidd på el ska nya Prius laddhybrid få?

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • Clas • 1 april 2014 16:22:12
    Sekisui Chemical säger att dom 2015 kommer att ha ett batteri som ger 370 miles räckvidd. Den rena elbilen Tesla har ett batteri som ger 300 miles räckvidd. Priset per KWh beräknas bli 60% lägre än för Li batterier idag. Någon som tror att det inte räcker för en plug in hybrid? Företaget är leverantör till bl a Mitsubishi. Tidigare trodde man att man redan i år skulle ha batteriet produktionsklar. Även om det kanske i praktiken inte finns kommersiellt tillgängligt förrän 2016 så har det onekligen en stor potential. Företaget har för övrigt redan avtal med ett antal biltillverkare.
  • Peter • 25 januari 2014 15:07:24
    Sorry Micke, men när elbilstillverkarna säger 10 mils räckvidd så är det en solig sommardag. En kall regnig, blåsig dag har du inte alls samma kapacitet. Vissa av hybriderna har du inte möjlighet att välja ren eldrift som tex Outlandern. Jag jobbar centralt och har ingen möjlighet att få laddplats på jobbet.
  • Micke • 25 januari 2014 13:18:19
    @Peter
    De flesta har mindre än 5 mil fram och tillbaka från jobbet. En hel del har möjlighet att ladda på jobbet (eller som det var för mig, det fanns inte laddmöjlighet men när jag frågade chefen så sa han att köper jag så fixar han laddplats).

    Jag och många med mig skulle kunna köra 90% av alla resdagar på el med en Outlander/V60 plug-in/Volt/Ampera.

    Visserligen kommer man säkert vilja ha mer (så är det väl alltid? ;) men idé är det verkligen redan vid en räckvidd på el på 50 km.

    Priusen skulle jag däremot aldrig få för mig att köpa... det är för kort och mest bara irriterande att de låtsas att göra en plug-in bil.
  • Peter • 25 januari 2014 11:13:14
    Outlandern har 52km men det är för lite! Batteridriften måste upp till +100km, annars är det ingen ide med plug in hybrid
  • California Pete • 25 januari 2014 10:52:31
    Sorry guys the range will maybe a couple miles more then today, since they will use the same small batt pack!
    /Pete
  • Micke • 25 januari 2014 10:41:29
    5 mil känns som en minimumnivå. Sen allteftersom batterierna blir lättare och billigare så kan nog räckvidden krypa sakta upp mot 10 mil.
    Högre än så tror jag inte vi får se utan att det blir en ren elbil eller EREV med 20-50 mils räckvidd som senare kryper upp till 25-60 mils räckvidd med tiden.
  • Mikael Liljeström • 25 januari 2014 04:02:04
    "Hur läng räckvidd på el ska nya Prius laddhybrid få?" -Så långt som möjligt, tack!
    Jag skulle gärna se, att man enkelt kunde uppgradera batteripaketet, så att man slipper byta hela bilen för att vara så el-effektiv som möjligt. Att få köra med "bara.el" -knappen intryckt som normalläge -dit vill jag!
  • Jonas • 1 september 2013 11:24:56
    De flesta resor är över 20 km så det är på tok för lågt. Som det sägs i artikeln känns det knappt lönt att krångla med sladden för det.

    5-6 mil är nog en bra kompromiss mellan batteripris och bensinbesparing. Dit kan man komma på fler sätt. T.ex. genom viktminskning, aerodynamik, bättre verkningsgrad i mekaniken eller helt enkelt större batterier. Inget av detta är lätt och det kostar pengar att göra.
  • Micke • 31 augusti 2013 09:39:24
    Någonstans mellan 6-10 faktiska mil vore lagom. Absolut minst 5 mil så att gemene man kan ta sig fram och tillbaka till jobbet åtminstone.
  • Lennart Thörnell • 30 augusti 2013 13:12:41
    Det räcker med 2 mil, men dragkrok måste vara möjlig att använda.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln