Mercedes S-klass plug-in hybrid

Skäms Mercedes för elektrifiering? Skäms Mercedes för elektrifiering?

När Mercedes nu släpper uppgifter om deras nya plug-in hybrid i S-klass utförande, känns det mer som ett nödvändigt ont än som att de verkligen vill skapa något anmärkningsvärt nytt. S-klass PHEV är på sitt vis unik, men frågan är om den tilltalar elbilsentusiasten?

Mercedes S-klass PHEV kommer att introduceras på Frankfurtmässan i september i år och är tänkt att börja säljas någon gång under 2014. Även om S-klass PHEV är den första av de traditionella lyxbilarna som kommer med ett laddbart alternativ, känns Mercedes försök att slå sig in på elbilsmarknaden trots allt tämligen kraftlöst och oengagerat.

Den pressrelease som skickades ut under gårdagen är naturligtvis ett steg i rätt riktning, samtidigt är det inte direkt jätteöveraskande att Mercedes S-klass tredje hybridversion också skulle få ett lite större batteri och laddmöjlighet. Det är däremot nästan lite som att de skäms över att ha elektrifierat för mycket och tagit upp för mycket plats för batteriet i bagaget.

Pressmeddelandet från Daimler talar om för oss av den har en ny 3-liters V6:a, toppfarten är 250 km/h och 0-100 går på 5.5 sek. De officiella förbrukningssiffrorna är imponerande låga 3.0 l/100 km och med endast 0,69 g CO2/km i utsläpp.

Men inte någonstans går det att läsa om hur stort batteriet är, eller vilken effekt eller laddstandard bilen kan laddas med och hur de mäter upp 30 km räckvidd på el. Det är nästan som att de skäms över att bilen har en elektrisk drivlina. Har vi verkligen inte kommit längre än så?

Om Mercedes ska ge oss nyheter över att de lanserar en ny plug-in bil, borde de då också inte rimligen leverera alla relevanta fakta? Eller är det helt enkelt så att de potentiella köparna inte bryr sig det minsta om att köra på eldrift utan att det endast ser politiskt korrekt ut att ha en plug-in hybrid i sitt modellprogram?

Trots allt kan vi med lite list få fram den information som saknas.

Med en räckvidd på ca 30 km på en relativt stor och tung bil, kan vi gissa på en förbrukning av 2-2,5 kWh/10 km. Storleken på batteriet skulle då hamna på runt 6-7,5 kWh. Vi ser också på bilderna att S-klass PHEV naturligtvis kommer att ha en Typ 2 kontakt för laddning. Pressmeddelandet säger dock att den ska ha ”Fast external charging of the high-voltage traction battery” vilket låter som att den också kommer bli CCS-kompatibel med extern DC-snabbladdning. Men frågan är varför man skulle vilja kunna snabbladda ett mindre 7,5kWh batteri som med 32A ändå kan laddas på en dryg timme?

I Sverige kommer den inte att gå som supermiljöbil eftersom den gränsen är satt vid 50g CO2/km, däremot undviker S-klass PHEV Londons högre trängselskatter vilket kanske är en mer lukrativ marknad.

Alla nya laddbara elbilar är bra, men ibland känns det lite för mycket som en kompromiss. Vad tycker ni om S-klass PHEV? Håller den måttet?

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • Jonas • 21 augusti 2013 21:57:14
    Lite kort räckvidd för att släppas 2014. För ett år sedan hade 30 km varit bra.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln