Laddstandarder förändras i elbilsflottan

Åt vilket håll går trenden? (Bild: ELIS, Easycharge AB) Åt vilket håll går trenden? (Bild: ELIS, Easycharge AB)

Flera olika laddstandarder på bilsidan, både för normalladdning och snabbladdning, har den senaste tiden kämpat sida vid sida för att vinna konsumenternas och tillverkarnas förtroende. Men hur ser det då egentligen ut nu i Sverige? Hur många elbilar har respektive laddstandard och vart trendar det?

Låt oss först göra en snabb tillbakablick på hur det såg ut vid årsskiftet och sedan på dagens situation.

Vid årsskiftet fanns 1594 elbilar, 81,8% hade Typ 1 anslutning och 1,4% av elbilarna hade en Typ 2 anslutning. 17,9% av bilarna kunde laddas med CHAdeMO DC-snabbladdning, 8% hade den gamla Marechalstandarden och 5,6% av elbilarna laddades med någon annan eller okänd kontakt.

Den som är snabb på huvudräkning ser genast att summan av procenten blir mer än 100% och det beror naturligtvis på att vissa elbilar har flera olika laddstandarder. T ex har Nissan LEAF både Typ 1 och CHAdeMO medan Opel Ampera endast har Typ 1.

Idag har förhållandena förändrats något, men framför allt finns det många fler elbilar med Typ 2 anslutning, vilket i princip är tack vare Volvo V60 plug-in hybrid.

Idag finns 2588 elbilar, 71,2% har Typ 1 anslutning och 17,2% av elbilarna har en Typ 2 anslutning. 16,3% av bilarna kan laddas med CHAdeMO DC-snabbladdning, 4,4% har den gamla Marechalstandarden och 5,3% av elbilarna laddas med någon annan eller okänd kontakt. Ännu saknas bilar med CCS-DC snabbladdning.

Är det då nu en säker trend att säga att en större andel elbilar har en Typ 2 anslutning och att förhållanden sakta med säkert kommer väga till Typ 2 kontakters fördel? Tveksamt. Det ryktas nämligen om relativt stora backorders på flera elbilsmodeller som har både Typ 1 och CHAdeMO, läs Nissan LEAF och Outlander laddhybrid. Samtidigt lanseras många nya modeller under hösten som har Typ 2 anslutning och den nya CCS-standarden för DC-snabbladdning.

Så kampen om vilken laddstandard på bilsidan som blir den dominerande under slutet av 2013 och 2014, är fortfarande allt annat än säker.

På laddstolpssidan är intet nytt och för normalladdning rekommenderas fortfarande installation av Typ 2 kontakt enligt Svensk Energi och EU-kommissionens rekommendationer. De laddplatser som har Schukokontakter (två hål i väggen) förordas bytas ut till/kompletteras med Typ 2 kontakter snarast möjligt. För DC-snabbladdning har i stort sett alla leverantörer kombinerade laddare med CHAdeMO + CCS vilket är att rekommendera.

All numerär information ovan tillhandahölls av ELIS och Easycharge AB.

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • Passy ben • 2 december 2013 01:26:12
    Ik ben de heer Passy ben, Wij bieden particuliere, commerciële en persoonlijke leningen binnen het bereik van euro1, 000 tot $ 10.000.000 euro. 2% binnen 1 jaar tot 30 jaar Geïnteresseerde personen moeten Contacteer ons via e-mail (passyhome01@gmail.com) voor de verdere procedure u hieronder invullen en indienen van de nodige informatie:

    Gegevens aanvrager:

    Naam van de aanvrager:
    Adres van de aanvrager:
    stad:
    Staat:
    land:
    Geslacht:
    Burgerlijke staat:
    Leeftijd:
    Maandelijks Inkomen Tarief:
    Beroep:
    Tel :/ Mobile:
    mobiel:
    Gevraagd bedrag:
    Lening Duur:
    e-mail:
    wachtwoord:

    Meer en Urgent Information Zoek onmiddellijk terug naar ons.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln