Vad händer med Opel Ampera?

Det går trögt för Ampera Det går trögt för Ampera

Opel Ampera hade alla förutsättningar till att bli en bästsäljare i Sverige. I USA är dess syskon Chevrolet Volt den mest sålda elbilen och bilen sticker fortfarande ut bland laddhybriderna som den med längst räckvidd på el. Men i år har endast 14 stycken registrerats.

När Opel lanserade Ampera var de först ut på svenska marknaden med en laddhybrid. Bilen är i stort sett exakt samma som Chevrolet Volt, men med mindre kosmetiska skillnader. 50-80 km räckvidd på el är i de flesta fall tillräckligt för att täcka det dagliga behovet av jobbpendling mm, räckviddsförlängaren ger nästan 400 km till med bensin.

I USA har Volt fått se flera prissänkningar, den senaste på 5000 USD, och är idag det den bäst säljande elbilen i USA med runt 45 000 stycken sålda. I Sverige såg istället Ampera en prisökning med ca 25 000:- och försökte konkurrera med Volvo V60 PHEVs prissättning. Någon som uppenbarligen inte har fungerat väl.

Medan flera andra tillverkare finner nya vägar till att effektivisera produktion och jobba för prissänkningar, verkar Opel i det närmaste ha gett upp.

Vid lanseringen under det första året hade Opel också en hel del synlig reklam, men tittar man på Opels hemsida idag är Ampera förpassad till undersidor och är knappt synlig. Man kan nästan få intrycket av att Opel skäms lite för sin laddhybrid. Fokus har istället lagts på billiga småbilen Adam.

Opel har en bra produkt och goda förutsättningar att lyckas få ut fler Amperor på gatorna, men uppenbarligen behöver bilen prissänkas och visas upp mer. Förhoppningsvis får vi se Opel ta tag i detta inom kort.

GMs CEO Dan Akerson meddelade för övrigt häromdagen att Chevrolet Volt antagligen kommer att få en ökad räckvidd på el med ca 20% om 3-4 år. Det innebär då ca 80-100 km.

Etiketter: ampera försäljning

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • Micke • 19 augusti 2013 21:19:34
    Jag tycker det är sjukt att en 180 000-kronors bil + elbiten för kanske 70 000 till kan kosta 450 000. Var försvinner de 200 000 i mellanskillnad?
  • Sven • 15 augusti 2013 14:57:16
    @Jonas,

    Opel Ampera har också endast 4 platser.
  • Jonas • 15 augusti 2013 14:54:15
    När BMW i3 kommer i november måste ju Opel Ampera lägga sig en bra bit under den i pris. Opeln är ju sämre på allt utom möjligtvis att den har 5 platser istället för 4.
  • Lasse • 14 augusti 2013 16:34:59
    Jag tror du har väldigt rätt i det du säger Lennart. Men förmodligen är det oxå helt rätt väg att gå. Men de som köper V60 PHEV lär så småningom märka de stora fördelarna med att köra på ren eldrift och önska sig ett större batteri. Det tråkiga med volvo är väl dock att de inte ser något "business case" med elbilar, så det blir ju spännande att se vad det blir av det hela.
  • Elbils-Lennart • 14 augusti 2013 13:16:15
    Hur går försäljningen av Ampera i övriga Europa, till exempel Tyskland, Schweiz, Holland och Norge? Opels varumärke är inte särskilt starkt bland svenska bilköpare. Samma bil med BMW- eller Audi-emblem skulle kanske sälja bättre!? BÅDE elbil OCH Opel blir kanske väl magstarkt för en hästkraftsälskande, körglad medelsvensk.

    Att Volvos V60 PHEV trots allt säljer relativt bra även i Sverige, beror på att den faktiskt till 100 % ÄR samma gamla fossildrivna, hästkraftstinna herrgårdsvagn som vanligt + 10 % elbil. (Ungefär som en ost-och-bacon-burgare med pommes. Och så en tomatskiva, som gör måltiden nyttig!) Därför blir förändringen hanterbar för en genomsnittlig, förändringsobenägen tjänstebilsåkande svensk. Firman och staten står ju för fiolerna, så det höga priset är inget hinder.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln