Franska elbilsmarknaden är störst - men osynlig

Autolibs bilpool används flitigt. Autolibs bilpool används flitigt.

Den som trodde att Norge säljer flest elbilar i Europa kanske blir överaskad nu, men faktum är att rent numerärt är faktiskt Frankrike nummer ett. Med fler än 20 000 elbilar på franska vägar har landet runt 7 000 fler än vårt grannland Norge.

De drivande krafterna heter naturligtvis Renault, Peugeot och Citroën som alla har elbilar i sitt sortiment. Framförallt är Renault en viktig aktör som bekant har eldrivna modeller i nästan alla kategorier.

Den senaste i Renaults sortiment är Zoe, som trots en stark start på året där flera försäljningsrekord slogs, brottades med en tung julimånad. Endast 348 Zoe såldes i Frankrike under juli, att jämföra med 1089 i april. Om det var pga semestertider ska vara osagt men det är en intressant iakttagelse. Är nyhetens behag redan över?

En annan iakttagelse är Paris. Den enorma huvudstaden med mycket trafik och fler rondeller än någon kan räkna till. Här finns 2200 stycken eldrivna Bolore Bluecar i bilpoolen Autolib. Runt om i Paris finns massvis av Autolib-stationer utspridda med dedikerade parkerings- och laddplatser. Allt fler ansluter sig till tjänsten som kostar från ca €9 per 30 min.

Autolib har tack vare detta skapat ett enormt nätverk av laddplatser med normalladdning över hela paris som alla kan använda. Laddplatserna har fasta anslutningar med en sk Typ 1 kontakt som utöver Bolore Bluecar passar de flesta elbilar idag. Problemet är att Typ 1-anslutningen inte är kompatibel med Renault Zoe och inte heller med Europastandarden Typ 2. Ett annat problem är att man endast får ladda sin elbil i 2 ½ timmar på dessa platser, vilket ger ungefär 20 km extra räckvidd.

När Laddaelbilen.se men ett skarpt elbilsöga således spenderade 1 vecka i Paris för att spana efter elbilar, kändes förutsättningarna ganska bra. Men trots många elbilar, goda förutsättningar och ett vältränat elbilsöga, kunde inte EN elbil skymtas utöver de Autlib-bilar som faktiskt användes ganska flitigt.

Frankrike må ha många elbilar på papperet, men i verkligheten är det fortfarande en droppe i havet. Luften i Paris känns inte renare.

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • el mäster • 4 juli 2014 08:08:34
    Du Lennart, dax att vakna, sverige och norge är rena "ankdammen" och frankrike är havet.
    Frankrike utvecklar och driver elbils utvecklingen, medan sverige och norge endast är små konsumenter.
  • Elbils-Lennart • 13 augusti 2013 14:59:21
    När man talar om antalet elbilar i ett land måste det väl i rättvisans namn relateras till folkmängden i landet? Per miljon invånare har Norge långt över 2000, Frankrike lite över 300 och Sverige ca. 200 elbilar. Heja Norge!

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln