Sydkoreansk elbuss körs med induktiv laddning under färd

Markeringar på vägen visar var bussen kan ladda Markeringar på vägen visar var bussen kan ladda

För ett par dagar sedan skrevs förmodligen elbilshistoria då världens första elbuss laddades via induktiv laddning under färd. Tekniken kallas för OLEV (Online Electric Vehicle) och demonstreras nu i staden Gumi i Syd-Korea på en 24 km lång sträcka.

Med en frekvens på 20 kHz och en effekt på 100 kW med 85 % verkningsgrad, laddas den fullstora bussen induktivt med ett avstånd på 17 cm till vägbanan. Systemet kallas för SMFIR (Shaped Magnetic Field in Resonance) och var utvecklat av Korea Advanced Institute of Science and Technology, de beskriver teknologin såhär:

Kraften kommer från under marken där det finns elektriska kablar nedgrävda som skapar ett magnetfält. Under bussen finns det mottagare som omvandlar magnetfälten till elektricitet igen. Längden av magnetfält är endast ca 5-15% av den totala sträckan som bussen körs på och uppdelat på flera delar.

Fördelen med denna teknologi är att batteriets storlek kan minskas till ungefär en tredjedel av vad som skulle behövts utan induktiv laddning under färd. Magnetfältet är helt ofarligt för människor, men har ändå säkerhetsmekanismer kopplat till det t ex så att det endast är på när en kompatibel buss är ovanför.

Induktiv laddning i sig är inget nytt men detta är första gången som tekniken används under färd och visar på att tung trafik skulle kunna få fördelen av elektrifiering mycket snabbare än man tidigare trott. Många tror att induktiv laddning av både elbilar och elbussar är framtiden, men ännu återstår stora utmaningar såsom standardisering mm.

I Sverige meddelade häromdagen också Trafikverket, Vinnova och Energimyndigheten att Sverige ska vara bland de första i världen med att elektrifiera tung trafik, antingen konduktivt eller induktivt. Den förkommersiella upphandlingen ska vara klar i september skriver NyTeknik och sedan ska de leverantörer som kvalificerar sig få avtal som först innebär detaljprojektering och sedan byggande av demonstrationsanläggningar.

Etiketter: elbuss sydkorea

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln