EU-kommissionen vill ha bort CHAdeMO-laddare 2018

Nissan LEAF laddas med CHAdeMO Nissan LEAF laddas med CHAdeMO

I början av året släppte EU-kommissionen ett förslag till ett direktiv om alternativa drivmedel till fordon. Kommissionen har nu gjort ett antal föreslagna ändringar i en arbetskopia och där föreslås bland annat att CHAdeMO-laddare ska fasas ut till 2018.

De flesta rättelser som har skett i dokumentet har redan en färdig text som har omformulerats eller fått mindre tillägg. Men i fråga om DC-snabbladdare har EU-kommissionen gjort ett helt nytt tillägg, de skriver:

”Likström (DC) snabbladdning för elfordon kan vara alternativt utrustade med CHAdeMO-kontakter under en övergångsperiod som löper ut den 31 december 2018.”

Som motivering skriver kommissionen:

”Eftersom Combo-tekniken inte är helt klar för tillfället och eftersom det redan finns mer än 650 CHAdeMO laddare installerade i Europa, och fler än 1 000 som ska sättas upp fram till slutet av 2013, är det viktigt att fastställa en tidsbegränsad övergångsperiod där båda systemen kan användas, med det slutliga målet att hitta en enda standard som anges i kommissionens förslag.”

WOW!! Någon har uppenbarligen mycket starka lobbykopplingar till EU-kommissionen.

Ovanstående är ett mycket märklig resonemang.

Samtliga bilar på marknaden som kan snabbladdas idag gör det med CHAdeMO, en standard som börjar bli väl utbyggd och har visat sig fungera bra. Kostnaden för att ha byggt upp 1000 CHAdeMO-snabbladdare skulle lätt kunna uppskattas till 300-400 miljoner kronor och det lär totaltsett byggas många fler än så eftersom det är den standard som efterfrågas till största del idag.

Redan idag och under hösten och vintern erbjuds dessutom snabbladdare från de flesta stora leverantörer, med både CHAdeMO och Combo/CCS. En del leverantörer erbjuder även snabbladdning från 3-fas AC, Typ 2-uttag (vilket är helt OK för EU-kommissionen) i samma laddstation. Så precis som vi idag väljer mellan Bensin, Diesel, Etanol eller Biogas vid pumpen, kan man då välja mellan två typer av DC och en AC.

EU-kommissionens direktiv är i många avseende bra, men de måste avstå ifrån att teknikanpassa och förkasta något som det redan har investerats mycket pengar i och som redan fungerar mycket bra.

Även om det finns ganska stora manöverutrymmen i EU-direktiv, kan det i värsta fall innebära en rejäl bromskloss i elbilsförsäljningen och utbyggnaden av laddinfrastruktur om kommissionens förslag till rättelse godtas.

Vad tycker ni? Ska CHAdeMO få finnas kvar eller fasas ut enligt kommissionens önskan?

Läs hela EU-kommissionens rättelse här! (CHAdeMO-tillägget Amendment 70 på sida 45)

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • Nicklas • 9 augusti 2013 09:54:50
    Det är ju riktigt knasigt av dem att läsa sig i den typen av teknikfrågor på dem nivån... Men jag antar att de kommer ihåg betamax/vhs-kriget och denna gång vill se till att det politikernas vilja verkligen segrar... Inte den teknik som folket i allmänhet kommer att använda :-

    Jag tycker det är fel av politiken att lägga sig i på den nivån. Där har dom inte att göra.
  • Magnus • 7 augusti 2013 10:23:04
    Dum idé att kräva att ta bort CHAdeMO, men om jag skulle gissa så kommer det delvis att hända. Tyskland är viktigaste i EU. Tysk bilindustri är extremt starka lobbister. De vill inte ha CHAdeMO.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln