Vem konkurrerar BMW i3 med?

Kommer BMWs unika design gå hem hos kunderna? Kommer BMWs unika design gå hem hos kunderna?

Efter måndagens avtäckande av elbilen BMW i3 har den blivit ordentligt analyserad från alla möjliga håll och kanter. Ett fantastiskt bra sätt att främja elbilen i sin helhet! Men analyserna har också handlat om vem i3 verkligen konkurrerar med och här går många meningar isär.

Så låt oss första dra några grundfakta om BMW i3.

Pris: 339 900 skr
Räckvidd: 130-190 km, NEDC inte klart (bensindriven räckviddsförlängare ger ca 130 km extra)
0-100: 7,2 s
Batteri: 22 kWh
Laddning: 7,4 kW normalladdning + 50 kW CCS-snabbladdning som tillval
Antal sittplatser: 4 st

Då BMW är en av världens kanske mest välkända lyxbilstillverkare var det väldigt lätt för många att dra jämförelsen till Tesla Motors Model S, som också försöker få de mer välbärgade till att köpa en elbil. Men där slutar ju faktiskt likheterna som många redan vet. Model S har en räckvidd på el med upp till 500 km, ett batteri på 85 kWh, gör 0-100 på 4,4 s, har plats för 5 vuxna och 2 barn och ligger i en hel annan priskategori än BMW i3.

Likväl som ingen skulle jämföra BMW 1-serie med Mercedes S-klass ska därför i3 absolut inte jämföras med Model S.

Storleksmässigt och som stadsbil, bör man istället jämföra mer med Nissan LEAF och här blir det genast mycket mer intressant, men det är långt ifrån klart vilken bil som är den bästa elbilen. Prismässigt ligger bilarna i ungefär samma kategori, även om några extra tillval på i3 förmodligen kan ge BMWn ett något högre slutpris. Den mest välutrustade Nissan LEAF (Tekna) ligger på 349 090:-.

Att i3 är en roligare bil att köra råder förmodligen ingen tvekan om då prestandan är bra mycket högre hos i3, men räckvidden på el är förmodligen längre med Nissan LEAF (fortfarande saknas dock officiella NEDC-mätningar för i3) pga det kraftigare 24 kWh batteriet. LEAF har dessutom fördelen att kunna ladda på de 16 st CHAdeMO-laddstationer som redan är uppsatta i Sverige, medan det ännu inte finns en endast CCS-laddare uppsatt, naturligtvis är detta något som kommer förändras, men det är trots allt lätt att se att CHAdeMO-kompatibla bilar får en viss fördel då det kommer till snabbladdning och räckvidd.

En annan fördel hos LEAF är att det går utmärkt att sitta 5 personer i den. Detta är tyvärr omöjligt i i3 eftersom det endast finns 4 platser och bälten, precis som i Opel Ampera. Jämförelsen till Opel Ampera blir ännu närmre om man valt den bensindrivna räckviddsförlängaren som tillval till i3. Den totala räckvidden hos i3 (ca 300 km) kan inte konkurrera med Opel Amperas ca 450 km, men å andra sidan är räckvidden på el i i3 dubbelt så lång som hos Ampera. Med i3 kan bilen dessutom snabbladdas vilket inte är något som man kan med Amperan. Prismässigt är i3 med räckviddsförlängare nästan 70 000 skr billigare än Amperan vilket naturligtvis också ger BMW en stor fördel. Frågan är när Opel och systern Chevrolet kommer tvingas sänka sina priser på Ampera och Volt i Sverige.

Stilrena Ford Focus Electric som ska komma ut under hösten i Sverige ser också ut att få det mycket tufft bland konkurrensen och framför allt med BMW i3. Ingen snabbladdning, ett förmodat högt pris (svenskt pris ännu inte lanserat) och begränsad räckvidd är något som kanske fungerade 2011, men inte bland 2013 års elbilskonkurrens. Det enda sättet för Ford att få en bra försäljning av sin Focus Electric är om den i Sverige lanseras med ett extremt attraktivt pris (läs 260-280 tsek före SMBP).

Det känns lite märkligt att jämföra BMW med Nissan, Opel och Ford, men i landet elbil är alla till viss del konkurrenter om en mindre skara kunder. En kundgrupp som naturligtvis utökas allt eftersom fler människor och företag inser fördelen med att köra elektriskt, och BMW kommer med all sannolikhet att hjälpa till med detta.

BMW i3 är en tekniskt avancerad och mycket intressant elbil i flera avseenden, men någon konkurrent till Tesla Model S är den som sagt inte. BMW i3 rör sig istället i gränslandet till Nissan, Opel och Ford, där man har försökt plocka det bästa av alla världar och paketera det i ett futuristiskt BMW-format. Om de har lyckats återstår att se.

Etiketter: bmw i3

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln