Elbil som hyrbil – Vad är problemet?

Nissan LEAF går att hyra hos SIXT i Danmark, men inte i Sverige Nissan LEAF går att hyra hos SIXT i Danmark, men inte i Sverige

Ett perfekt sätt för många att prova på att använda elbilar är att hyra en över några dagar. På flera håll i landet har det dykt upp elbilspooler, som främst driftas av större företag eller kommuner, men hos de vanliga hyrbilskontoren lyser elbilen fortfarande med sin frånvaro här i Sverige och i många andra länder.

Hyrbilsföretagen har stora flottor av bilar och ofta kan man som konsument få upp ögonen för en ny bil när man t ex är utomlands och hyr en bil över några dagar eller någon vecka. Till synes verkar det dock endast vara i Danmark som hyrbilsföretagen har insett att elbilar är något som kan locka kunder.

Danska Avis har tagit in Renault Flunce ZE i sitt sortiment och Sixt i Danmark har tagit in Nissan LEAF. De må än så länge endast vara tillgängliga på utvalda ställen, men det är iaf ett steg i rätt riktning som man inte kan påstå att de svenska hyrbilskontoren har tagit.

Vill man hyra en elbil i Sverige idag är urvalet ytterst begränsat och de flesta eldrivna hyrbilarna går märkligt nog att finna på bensinstationer. Som ren elbil är det i stort sett endast Volvo C30 Electric som går att hyra via Hertz (till stor del ägt av Volvo) och Preem. Ett par Statoilstationer har också några C30 Electric och OKQ8 har en Mitsubishi i-MiEV och några stycken Opel Ampera laddhybrider till uthyrning.

Till synes har ingen av de större och oberoende hyrbilsföretagen (Sixt, AVIS, Europcar) en endaste elbil att hyra ut vilket borde anses som skandal i dagens läge. På AVIS Sverigeside finns det en grupp som heter ”Miljöbilar” och där kan man hyra en Toyota Auris hybrid.

Men det är inte enbart i Sverige som detta problem finns, problemet återfinns även i de flesta andra länder. Självklart finns det undantag med lokala erbjudanden, t ex hyrs Tesla Model S ut på flera ställen i USA.

Om hyrbilsföretagen började köpa in fler elbilar så skulle försäljningen av elbilar öka markant, både direkt och indirekt. Men ännu verkar ingen ännu vilja ta första steget och se det som en konkurrensfördel, man undrar gott och gott varför?

Är hyrbilsföretagen så pass hårt knutna till den traditionella bilindustrin i sin helhet att de helt enkelt inte vågar erbjuda alternativ eller ligger problemet i en dåligt utbyggd laddinfrastruktur och en minimal efterfrågan?

Vad tror ni behövs för att få hyrbilsföretagen att erbjuda elbilar och känner ni till något hyrbilskontor i Sverige som faktiskt erbjuder elbilar?

Etiketter: elbilar hyrbil

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • Fredrik • 27 november 2013 12:36:02
    Det låter högst rimligt att de flesta som "hyr" bil gör det på annan ort än sin egna och därmed blir boende på hotell. Då är laddmöjligheterna obefintliga, så hela hyrbilskonceptet bygger ju på att den totala körsträckan skall vara mycket kort. Varför skulle en hyrbilskedja ta in en sån bil i sortiment som blir en extrem nischbil och av det skälet troligen får mkt låg beläggningsgrad?

    Sen är det ju så att Sverige är inget bra land för elbil överhuvudtaget de närmaste 10 åren.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln