Model S har redan 8,4 % av lyxbilssegmentet i USA

Tesla Model S "Skateboard-konstruktion" marknadsförs nu i London. Tesla Model S "Skateboard-konstruktion" marknadsförs nu i London.

Enligt en rapport som igår släpptas av The Electrification Coalition i USA, har försäljningen av Tesla Model S varit högre än samtliga övriga lyxbilars försäljning i USA under första halvåret 2013. Faktum är att Model S tog hela 8,4 % av försäljningen i lyxbilssegmentet under årets två första kvartal.

Rapporten jämför försäljningen av Model S med bland annat BMW 7-serie, Audi A8 och Mercedes S-klass. Med tanke på att den totala försäljningen av elbilar uppgick till 0,54% av alla bilar i USA under första halvåret 2013, måste Tesla Motors marknadsandel på 8,4% anses som anmärkningsvärt bra!

Flera analyshus tror att elbilar (inklusive laddhybrider) kommer ta mellan 1-3 % av försäljningen i USA år 2020. Tesla Motors är med andra ord långt före den generella försäljningstrenden inom sin egen fordonsklass.

Tesla Motors har inte släppt några siffror om den officiella försäljningen av Model S under första halvåret, men rapporten uppskattar antalet till ca 10 000 stycken.

I Sverige och i Europa förväntas de första Model S levereras under augusti månad. En lång väntan för de som har stått i kö under flera år.

Lyckligtvis är den långa väntetiden över och tack vare att Tesla har fått ordning på produktion (enligt uppgift nu över 500 bilar per vecka), kommer de som beställer nu förhoppningsvis få sina bilar före årets slut.

Det ska bli intressant att se hur stor andel av lyxbilssegmentet Model S kommer ta i Europa och i Sverige. 

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • George R • 27 juli 2013 16:31:24
    Lasse: Tycker det låter billigt med 5 miljoner för en vätgasmack, kanske om den är temporär som du säger. Jag har hört siffror på ca 15-20 miljoner.

    Jonas: Bilar från Toyota kommer aldrig konkurrera med Tesla eftersom de inte jagar efter samma typ av kunder. Utöver Lasses argument emot vätgas finns också problemet att fossilfri vätgas kommer aldrig någonsin att bli lika billig att framställa som fossilfri el. Vätgas är dyrt medan el är billigt. Kunderna kommer välja det billiga alternativet. Men visst, kan bränslecellsbilar övervinna alla dessa trösklar, kommer dom naturligtvis också vara ett bra alternativ.
  • Lasse • 27 juli 2013 10:54:02
    Jonas, du har fortfarande flera stora problem som kvarstår. Om folk idag klagar på att det inte finns nog med laddstolpar kan man föreställa sig problematiken för vätgas. Infrastrukturen för el finns redan där. Medans både framställning, transport och tankningsmöjligheter blir betydligt svårare och sämre verkningsgrad med vätgas. Idag utvinns runt 90% av all vätgas från fossila källor. Många mackägare anser det för dyrt att bygga tankmöjlighet för biogas som bara kostar en bråkdel av vätgasmack. Malmö stad ska som exempel bygga en temporär vätgasmack för 5 miljoner SEK till de 3-6 bilar de har/ska köpa in. Personligen tror jag mer på elbilen.
  • Jonas Blomberg • 27 juli 2013 07:36:45
    Tesla och dess banerförare Elon Musk är viktiga spjutspetsar mot framtidens fossilfria fordon. Tesla model S är dyr. Dess framtid beror på hur snabbt batteriernas kostnad, vikt och laddningstid förbättras. Just nu ser det ut som om elbilar med bränsleceller kommer att bli billigare än motsvarande rena elbilar inom några år. Toyota FCEV, som skall visas i november i år, förväntas kunna konkurrera med Tesla model S både avseende pris och räckvidd. En spännande framtid!

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln