ABB har 60-70 % av CHAdeMO-marknaden i Europa

Marknadsledande i Europa, men är det uthålligt? Marknadsledande i Europa, men är det uthålligt?

Enligt den officiella CHAdeMO-organisationen, finns det nu över 2700 CHAdeMO-laddare över hela världen. I Japan återfinns över 60% av dem, eller närmare exakt hela 1716 stycken. I Europa kan man ladda med CHAdeMO på 815 platser, varav ABB verkar ha installerat ca 600 av dem.

Tillsammans med en sammanställning gjord av insideevs.com och siffror från CHAdeMO.com kan vi se att ABBs satsning på snabbladdare via köpet av Epyon 2011, verkar ha slagit mycket väl ut!

Med ca 600 installerade snabbladdare och då företrädesvis i Europa, har alltså ABB gissningsvis ca 60-70% av CHAdeMO-marknaden i Europa. Cirka en 1/3 av ABBs CHAdeMO-laddare återfinns i Estland.

En titt på CHAdeMO.com och kartan med de listade CHAdeMO-laddplatserna, ser man klart och tydligt var de största infrastruktursatsningarna med CHAdeMO har gjorts hittills. I Estland, Danmark, Holland och Storbritannien har det hänt mycket, medan Sverige än så länge är bra tomt.

Men detta kommer förhoppningsvis förändras under hösten och vintern då flera aktörer planerar stora satsningar på CHAdeMO-snabbladdare, bland annat det nya västsvenska projektet www.laddpunkten.se, vars hemsida ska komma online inom kort.

Frågan är om ABB kommer kunna behålla sin ledande marknadsposition i Europa när konkurrerande aktörer börjar slåss på allvar om marknadsandelar då marknaden för snabbladdare öppnas upp. Med all sannolikhet kommer antalet CHAdeMO-laddare överstiga 3000 innan årets slut, varav flera hundra nya i Europa.

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • Mats Ericsson • 19 augusti 2016 11:22:23
    Om bilarna kunde drivas med standardiserade, hyrda batterier som kunde snabbmonteras på tankställen skulle många hinder för elbilens utveckling undanröjas.
    1. Nybilspriset skulle inte belastas av den nu dryga batterikostnaden.
    2. Begagnatpriset skulle inte bli så osäkert som nu, då batteriets skick är avgörande.
    3. Bilindustrin skulle kunna ägna sig åt utvecklingen av fordon, inte bränslet.
    4. Batteriindustrin skulle kunna ägna sig åt ackumulatorernas prestanda, inte designen. Och konkurrensen skulle fungera.
    5. Batteristandarder är mycket vanliga i många sammanhang. Ofta finns raffinerade och väl fungerande bytessystem som kan studeras inför standardbestämning.
    6. Bilfärden behöver inte belastas med mer batterityngd än nödvändigt.
    7. Inga laddstolpar behövs, förutom vanlig kontakt för underhållsladdning så man alltid kan nå närmaste mack.
    8. Batterierna får den skötsel som krävs och kan därmed effektiviseras ytterligare.
    9. Om standarden bygger på små, samverkande celler, kan många slags fordon använda samma grundkomponenter - från elcyklar och gräsklippare till bussar och tåg.

    Jag kommer inte att köpa elbil förrän den drivs av bytbara celler som man hyr.
    På handborrmaskiner kan batteriet bytas på det enkla sätt jag menar. Tror någon att de skulle köpas av proffs om man vore tvungen att ladda dem i stället?

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln