Energitest av elbilar visar på tydliga fördelar

Med förnybar el blir det 0-utsläpp Med förnybar el blir det 0-utsläpp

Jämtkraft, Öresundskraft och Gröna Bilister utförde under Almedalsveckan i Visby ett Svenssontest för att se hur de vanligaste elbilarna och laddhybriderna står sig mot varandra och i förhållande till andra bilar med förbränningsmotor. Resultaten är kanske inte helt överaskande.

Bilarna i testet är elbilarna Mitsubishi i-MiEV, Volvo C30 electric Gen 2, Nissan LEAF och laddhybriderna Opel Ampera, Volvo V60 PHEV och Toyota Prius PHEV. De kördes i lagliga hastigheter mellan Visby och Slite som är en sträcka på ca 75 km.

Föga överaskande var de rena batteribilarna de som var mest energieffektiva, men också laddhybriden Opel Ampera klarade sig riktigt bra eftersom den klarade av att köra hela sträckan enbart på el. Om sträckan hade förlängts 1-2 mil hade dock Amperan fått stryk av samtliga elbilar och visar om något hur svårt det är att mäta och jämföra olika laddhybrider.

Resultat av testet blev följande:

Bilmodell                           kWh/mil      Pris/mil        Förbrukning                 CO2
                                                                                      (omvandlad till             (g/km)
                                                                                       bensin/mil)   

Nissan Leaf (el)                   1,57            1,88                0,17                           0

Volvo C30 (el)                       1,88            2,26                0,21                           0

Mitsubishi i-MIEV (el)          1,40            1,68                0,15                           0

Opel Ampera (laddhybrid)  1,40            1,68                0,15                           0

Volvo V60 (laddhybrid)         3,43            4,61                0,38                          57

Toyota Prius (laddhybrid)    2,94            4,48                0,32                          76

 
Testet visar också dels på hur snedvridna tillverkarna utsläppssiffror är i förhållande till verkligheten, men också hur felaktig Transportstyrelsens Supermiljöbilspremie är utformad eftersom det är de bilar som släpper ut mest CO2 av supermiljöbilspremierna som också har sålt mest i Sverige fram till och med 1 juli 2013.

Bestånd av elbilsmodeller i Sverige 20130701 (ELIS, Easycharge AB)
Bestånd av elbilsmodeller i Sverige 20130701 (ELIS, Easycharge AB)

Per Lundgren från Öresundskraft presenterar Svenssontestet i en intressant kortfilm enligt nedan. 

Etiketter: elbilar

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln