Almedalen – elbilspositiv enighet med viss fördröjning

Almedalen (Foto: Gotlands kommun) Almedalen (Foto: Gotlands kommun)

När Almedalsveckan nu lider mot sitt slut är det dags att sammanfatta veckans politikerutspel och branschlobbyism kring elbilar. I flertalet fall är det en bred enighet som råder men trots detta ser det ut som att flertalet åtgärder fortfarande kommer ta längre tid än beräknat.

De många hade väntat mest på var en förpresentation av FFF-utredningens förslag. Förslaget är som tidigare kommunicerat ett bonus-malus system som premierar 0-utsläppsbilar med 45 000:- vid inköp och tvärtom straffar de bilar som släpper ut mest. Fler förslag kommer ligga i den slutgiltiga utredningen som kommer i december.

Men när utredningens förslag är lagt kommer ärendet att behandlas en längre tid och något implementering kommer med all sannolikhet inte att ske före januari 2016, eller möjligtvis tidigast halvåret 2015. Det innebär 2 till 2 ½ år av förlorad tid för elbilsmarknaden i Sverige om inget annat lite kortsiktigare förslag läggs redan nu inför nästa års budget.

Det märkligaste med allt detta är både höger- och vänsterpartier är eniga om att ett Bonus-malus system är rätt väg att gå, men trots detta kommer alltså förslaget förmodligen inte implementeras förrän om flera år. Det är märkligt och lite fegt med tanke på att det är ett system som är enkelt att modifiera. Regeringen bör därför redan nu lägga in detta i årets budgetförslag så att implementeringen kan ske redan nästa år då supermiljöbilspremien förmodligen är slut.

Fler förslag från bland annat Gröna Bilister och elkraftbranschens intresseorganisation Power Circle, är att sänka momsen på elbilar. I Norge är elbilar momsbefriade och parterna spelade på att Ahlgrens bilar är den enda bilen i Sverige som har 12% istället för 25% moms. Sänkt moms för elbilar är ett enkelt förslag att implementera och bör ge en mycket positiv skjuts åt elbilar. Kan restaurangmomsen sänkas, så kan elbilmomsen sänkas. Jakob Lagerkrantz från Gröna Bilister föreslog även en riskfond för kommuner så att de vågar göra inköpen och potentiella misstag istället för att inte göra någonting alls.

Sveriges stora regionala elbilsprojekt har också enats om att börja arbeta tillsammans. Green Charge Sydost, ECoast, Emission & Öresundsregionen, Elfordonsoffensiven och Green Highway står förmodligen redan idag för nästan hälften av Sveriges elbilsflotta och en stor del av laddinfrastrukturen. Att projekten börjar samarbeta är naturligtvis enormt kul och viktigt för den fortsatta elbilsutvecklingen i Sverige.

Flertalet elbilar fanns naturligtvis också på display och tillgängliga för provkörning, bland annat hade Volkswagen Sverigepremiär på sin nya e-up! och NEVS presenterade lite mer information om hur deras spännande elbilsplaner ser ut. Något att lägga på minnet är att aldrig tidigare har så många elbilar intagit Gotlands vägar men regionen i sig är fortfarande något feg då det idag endast finns 18 registrerade elbilar på Gotland och ont om laddplatser.

Sammanfattningsvis har årets Almedalsvecka varit elbilspositiv även om flertalet politiker märkligt nog fortfarande likställer elbilar med fossildrivna bilar, samtidigt har flera politiker också uttryckt att de är själva på väg att köpa en elbil, vilket är ett stort steg i rätt riktning.

Alla är eniga om att elbilarna är här för att stanna, nu behöver vi bara tydligare politiska åtgärder som alla kan förstå och gynnas av - och vi behöver det nu.

Etiketter: elbilar almedalen

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • Elbils-Lennart • 5 juli 2013 18:07:13
    Den främsta anledningen till att politikerna inte sätter ner foten och inför det bonus-malus-system som de alla egentligen vill ha är att det skulle missgynna Volvo som behöver forska och testa "i några år till" innan de kan börja sälja elbilar. Tills vidare lever Volvo gott på att sälja stora starka fossilbilar. Därför har Sverige den snålaste och senast införda elbils-bonusen och därför kommer inga andra förmåner för elbilsköpare. När Volvo börjar sälja elbilar får vi bonus-malus, momsbefrielse etc. Ingenting tyder på att vi kommer att nå riksdagens mål om en fossiloberoende fordonsflotta om drygt 16 år!
  • Göran Andersson • 5 juli 2013 11:58:24
    Tesla Model S är utsedd till världens bästa bil 2013 av flertalet tidningar och "best car tested" (99p/100p) av Consumer Reports som testat bilar sedan 1936.
    Med Teslas serviceprogram där de hämtar upp bilen och lämnar en fri lånebil med högre prestanda sätter en ny standart för bilservice. Teslas VD, Elon Musk, har även sagt att Teslas serviceorganisation inte ska vara vinstdrivande då det skulle bli en intressekonflikt till att producera produkter med hög kvalitet.
    Elon Musk vill se Tesla Motors som en katalysator för elbilsindustrin.
    Lyckas han med sitt uppdrag, trots oljeindustrins (7 av 10 största företagen i världen) makt, så kommer troligen inga bilar med förbränningsmotorer säljas efter 2025.
    Angående Norge så trots sin oljeindustri är de ett föregångsland inom elbilsbranschen med 10 gånger fler elbilar än Sverige. Norrmännen har dessutom förbeställt över 1000 Tesla Model S, redan innan leveranser till Europa skett.
  • Mattias • 5 juli 2013 11:47:46
    Massan är okunnig, konservativ och innovationsfientlig.

    Massan köper fortfarande, efter 20 år, mjölk som inte är kravmärkt, trots att dess merkostnad är försumbar.
    Icke kravmärkt mjölk köper man av två anledningar:
    Att man skiter i sin omgivning/miljön/hänsyn till andra.
    Att man inte förstår att kravmärkta produkter har ett bättre näringsvärde och att de oftast smakar bättre.

    Samma sak gäller för elbilar, även om det är mer komplext.

    Dock kommer dyrare olja tillsammans med förbättringen av batterierna att på sikt tvinga de mest obildade att gå över till elbil. Men man bör ha fullständigt klart för sig att det inte sker frivilligt.

    Titta bara på avsaknaden av parkeringsplatser med eluttag och kortläsare. Sådana borde vara ett vanligt inslag i gatumiljön, för många kan inte skaffa elbil om man inte kan ladda på gatan där man bor.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln