Tesla tar vid där Better Place misslyckades

Vill man ha kvar eller byta sitt batteri? Vill man ha kvar eller byta sitt batteri?

Det har varit mycket spekulationer om vad Elon Musk menade när han för några veckor sedan twittrade ut att det finns ett sätt för Model S att ladda snabbare än det tar att fylla upp en bensintank. Så igår kom ett nytt twittermeddelande om vad det rörde sig om.

Tesla Motors ska på torsdag live-demonstrera ett batteribyte på en Model S i deras designstudio i Hawtorn i Kalifornien.

Elon Twittrade vidare under kvällen att batteribyten fungerar med alla Model S bilar, gamla som nya, möjligheten har alltid funnits där. En twitterföljare svarade att batteribytarföretaget Better Place grundare Shai Agassi, hade rätt i att batteribyten är rätt väg att gå. Elons svar på detta var att Agassi fick idén av ett besök hos Tesla Motors.

Men nu ställer sig såklart många frågan. Hur kan Tesla lyckas med något som Better Place misslyckades med så radikalt med efter förluster på nästan 1 miljard US dollar?

En faktor är volym. Det finns idag runt 10 000 Model S som rullar i USA och Elon Musks prognoser pekar på en försäljning av 21 000 vid årsskiftet. Better Place bilen Renault Fluence ZE såldes i enbart drygt 2000 exemplar. Men det räcker inte.

Processen att byta ut batteriet måste vara enklare och billigare att bygga och underhålla än Better Place. En idé om hur Tesla har tänkt sig detta är att batteriutbytesstationen är ett tillägg som hyrs av ett företag, t ex ett taxibolag. Model S körs då som vanligt i 6-8 timmar, åker in till stationen och byter batteriet för ännu ett 8 timmars pass. Stationen blir då en central enhet i ett slutet ekosystem och maximalt utnyttjad. Den kan vidare anpassas med rätt antal batterier för sitt specifika syfte.

Gissningen är med andra ord att Tesla inte kommer lansera batteriutbytesstationer så som Better Place gjorde utan mer tillhandahålla konceptet som en extra tjänst till de som anses behöva det.

Hur Tesla Motors än har tänkt sig att batteriutbyten ska ske, ska det blir intressant att se resultatet.

Vad tycker ni om batteriutbyten vs snabbladdning?

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln