Kinesiska BYD landar i Europa

Kommer den fungera i Europa? Kommer den fungera i Europa?

Kinesiska BYD har länge pratat om sin eldrivna sedan ”e6” som ett föredömligt exempel på eldrivna personbilar, men företaget har under flera år enbart satsat på hemmamarknaden - och då med halvdanna resultat. Men nu har e6 blivit godkänt att säljas i Europa och den första transporten har anlänt.

50 stycken högerstyrda BYD e6 anlände precis i hamnen till Southhampton i Storbritannien och kommer inom kort börja testköras i större bilflottor, men tyvärr är det endast testkörning det handlar om. Satsningen att slå sig in på den Brittiska marknaden verkar dock seriös med 50 stycken högerstyrda bilar.

BYD fick nyligen klart att börja sälja sin e6 på den Europeiska marknaden, något som har tagit förhållandevis lång tid. Mr. Isbrand Ho som är Europachef för BYD sa i ett uttalande:

”Vi är mycket glada över ankomsten av våra e6 elbilar i Storbritannien. E6 har noll avgasutsläpp, minskar luftföroreningar och även betydligt lägre driftskostnader än konventionell bensin-eller dieselbilar. Modellen är väl beprövad efter att ha kört totalt över 22 miljoner kilometer över hela världen.”

Det ska bli mycket intressant att se hur BYD e6 tas emot i Europa och om kvalitén håller vad som krävs hos kräsna Européer. Bilarna kommer i huvudsak först och främst säljas till större flottor och inte till privatpersoner. Priset beräknas hamna på ca 500 000 svenska kronor.

Det kan tyckas vara mycket för en kinesisktillverkad elbil, men trots ett väldigt anonymt och intetsägande skal, verkar det finnas ordentligt med kraft under ytan. Och ”verkar” är ordet, för det är svårt att tyda e6 specifikationer och en hel del lämnas åt fantasin.

Batteriet uppges vara ett litiumjärnfosfat-batteri, men ingen information om hur mycket energi batteriet innehåller specificeras. Gamla uppgifter pekar på 75 kWh vilket vore anmärkningsvärt bra! Däremot uppges räckvidden till hela 250 – 300 km och bilen kan normalladdas med 10 kW eller snabbladdas med 100 kW DC. Men även här reagerar den initierade på att det ser mycket märkligt ut och man ställer sig gärna frågan vilken typ av laddstandard som bilen har?

Det ska bli intressant att se om BYD e6 hittar till Sverige vad tiden lider och hur märket blir emottaget av de Europeiska länderna.

Etiketter: byd eu

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln