SVDs biltest av nya Nissan LEAF

"- Bilen har inget avgasrör där bak..." "- Bilen har inget avgasrör där bak..."

Att SVD som en av Sveriges största morgontidningar har en bild av Nissan LEAF på hela framsidan tillsammans med ett 2 sidors biltest i sin senaste motorbilaga är naturligtvis imponerande. Mindre imponerande är alla faktafelen och återigen de gamla vanliga fördomsfulla vinklingarna.

När reportern John Broder på NY Times felaktigt beskrev hur Tesla Motors Model S fungerade tillsammans med deras ”Supercharger” blev det en härlig ordfight mellan Elon Musk och Broder som till slut avslutades med en officiell ursäkt från redaktören Margaret Sullivan på NY Times.

Helgens motorbilaga i SVD om Nissan LEAF trycker kanske inte på exakt samma ömma punkter som NY Times artikel, men den innehåller trots allt en faslig massa fel. Den stora skillnaden är att företrädare för Nissan Nordic knappast lär engagera sig i att korrigera felaktigheterna som skrivits av Helena Lundberg i helgens motorbilaga i SVD.

Hur texten vinklas i förhållande till Lundbergs generella okunskaper om elbilar kan vi för tillfället låta bli att kommentera, men det är värre med faktafelen.

Lundberg skriver:
”Leaf har sedan lanseringen 2011, sålts i över 4100 exemplar i Norge och totalt 54 000 i hela världen.”


Korrigering:
Mer än 4200 har sålts i Norge och mer än 62 000 LEAFs har sålts i hela världen.

Lundberg skriver:
”Räckvidden påverkas även av att jag använder luftkonditioneringen och radio.”


Korrigering:
Radion drar el från 12-voltsbatteriet som i sin tur laddas av litiumbatteriet, en sanning med modifikation att räckvidden påverkas, effekten är begränsad.

Lundberg skriver:
”Tidigare låg batteriet och laddaren i bagageutrymmet, men de har nu placerats under bilen.”


Korrigering:
Batteriet har alltid legat under bilen, däremot tog laddaren upp en mindre plats i bagageutrymmet som nu istället har flyttats till främre delen av bilen.

Lundberg skriver:
Att ladda bilen tar 8 timmar med 16-amperesuttag, men bilen går också att snabbladda, vilket halverar laddningstiden.


Korrigering:
LEAF DC-snabbladdas på ca 30 minuter. Men nya LEAF kan också fås med en inbyggd 6,6 kW AC-laddare som gör att man med rätt uttag och ström kan ladda bilen från tomt till fullt på ca 4 timmar istället för 8. I realiteten är laddtiden mycket kortare än så eftersom batteriet i princip aldrig körs tomt.

Lundberg skriver:
”Den förra versionen av bilen kostade 342 990:- när den kom…”


Korrigering:
Den förra versionen av LEAF kostade 369 990:- när den kom, däremot prissänktes den i våras till 342 990:-.

Utöver faktafelen blir man tyvärr knappast köpsugen på en LEAF av Lundberg artikel och hennes slutsats ”LEAFs största fördel är också dess nackdel – den går på el” känns också först lite märklig eftersom det inte följs av något resonemang. Men räknar man ihop antalet gånger ordet ”Räckvidd” förekommer i olika utföranden i artikeln (12 gånger) är det uppenbart att hon är rädd för att inte komma fram till sin destination.

Då provkörningen gjordes i Norge kanske det till nästa gång vore klokt att visa Lundberg hur en LEAF faktiskt kan snabbladdas med en CHAdeMO-laddare. Förhoppningsvis kommer hennes räckviddsoro då att släppa och fokus istället läggas på att skriva rätt fakta, och kanske också med en gnutta större entusiasm över elbilar som fordon.

Sist men inte minst innehöll helgens motorbilaga i SVD 18 annonser från olika leverantörer och tillverkare. 0 elbilar/laddhybrider exponerades.

Är det någon som är förvånad över att elbilar har svårt att sälja i Sverige?

Etiketter: leaf nissan sverige

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • Mattias • 16 juni 2013 13:12:45
    Hon borde skrivit lite mer om batteriet och då mer specifikt vad man kan räkna med att det kostar per mil.

    Servicekostnaden elbil kontra fossilbil är även intressant, men den uppgiften saknas helt.

    Hon borde jämfört priset på Leaf, utan batteri, med vad andra likvärdiga bilar kostar.

    Det hade även varit på sin plats att inflika att elbilen är mogen, men att den inte kan bli var mans egendom förrän man alltid och oavsett kan hitta en parkeringsplats med eluttag och kortläsare. Kostnaden för att förse åtminstone en parkeringsplats på 1000 med eluttag torde inte bli särskilt stor. Det är en skam att kommunerna inte har lyckats med att fixa parkeringsplatser med eluttag.
    Flashiga laddstationer räcker inte långt och de torde vara ganska dyra. Två hål i väggen med en kortläsare bredvid är vad som gäller. Det finns elledningar överallt i tätort och en kortläsare idag är billig. Finns viljan så torde det alltså vara både enkelt och billigt med två hål vid parkeringsrutan.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln