BMW jobbar med GM för att få fart på Combo

Så här presenteras CCS i USA Så här presenteras CCS i USA

Ingenjörer från BMW AG och General Motors har jobbat tillsammans då det kommer till DC snabbladdning. Team från båda företagen arbetade för att säkerställa att allt fungerade som det skulle när de provladdade exemplar av dels BMW i3 och dels Chevrolet Spark i olika leverantörers stationer.

Bland de leverantörer som deltog i testat fanns förutom BMW och GM - ABB, Aker Wade, Eaton och IES.

-Vårt mål med detta samarbete var att se till att DC snabbladdstationer ska finnas tillgängliga för BMW i’s kunder i god tid före lanseringen av BMW i3, sa Cliff Fietzek Manager för BMW e-mobility Nord-Amerika . -Vi är glada över att vi når vårt mål."

Den amerikanska standarden av CCS innebär en kombination (Combo) av Typ 1 och DC, medans biltillverkare i Europa kommer anta den Europeiska kombinationen av (Combo T2) Typ 2 och DC. I stora drag är tekniken den samma men kontaktdonet mot bilen skiljer sig åt.

Combo-laddning som testades i USA kan ladda med en maxeffekt på hela 90 kW och 450 volt att jämföra med CHAdeMO som laddar med ca 50 kW.

I Sverige förväntas de första CCS-laddarna dyka upp framåt vintern.

Etiketter: bmw gm snabbladdning ccs

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • Kalle • 12 juni 2013 18:04:07
    Undrar hur tesla gör? De laddar ju med AC med laddare om bord eller med 120kW DC genom samma typ 2 conector (för europa bilarna) de värkar vara ett smart system..
  • Peter Öhman • 12 juni 2013 17:18:04
    Även Chademo är förberett för att klara högre effekter

    http://www.chademo.com/wp/technology/optimal/

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln