Batterier i Nissan LEAF klarar tuffa tag

Batteripack i Nissan LEAF Batteripack i Nissan LEAF

De flesta av oss vanliga bilägare kör någonstans mellan 1000-1500 mil per år, vilket brukar översättas i att 90 % av våra resor är 4-5 mil, men det finns alltid undantag. Steve Marsh i Washington extrempendlar drygt 20 mil varje dag, så för att bli kvitt höga bränslekostnader köpte han 2011 en Nissan LEAF.

Efter 2 års effektiv användning har han kört nästan 13 000 mil i sin eldrivna Nissan LEAF. Han har laddat hemma på nätterna, på jobbet på dagarna och ofta även snabbladdat längs med vägen. Totalt sett har det blivit åtminstone 2 laddningar per dag.

Trots att han har laddat fullt mer än 2 gånger per dag är batteriet i mycket gott skick enligt alla mätvärden. Inga kapacitetsindikatorer har förlorats och en oberoende GID-mätning visade på mycket små försämringar av batteriet, väl inom ramarna för vad en bil som har körts så pass långt bör ha tappat. Dessutom fungerar allt annat på bilen alldeles utmärkt.

Detta är ett ypperligt bevis på att elbilar även klarar av ganska tuffa tag hos de som använder bilen riktigt flitigt.

Rent ekonomiskt skulle en likartad övergång enligt svenska mått mätt ge en besparing på en bra bit över 100 000 skr i sparade bränslekostnader om den jämförbara bilen drog 0,7 l per mil. Därtill kan läggas oljebyten, oljefilter, dyra servicekostnader och 13 000 ton CO2 mindre i utsläpp.

Hur långt brukar du köra per år och vad skulle du spara i både tid och pengar för att slippa åka till macken?

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln