Vinnare av OECR

2013 års totalsegrare i Öresund Electric Car Rally 2013 års totalsegrare i Öresund Electric Car Rally

Ovissheten om hur den första dagens deltävling hade gått var stor. Flera moment kunde ha gått fel och just energiförbrukning blir ett väldigt relativt begrepp. Men nu var det dags för dag två i OECR med ett så kallat ”Regularity rally”. Totalsegrare för hela tävlingen blev Andy Rietschel och Gordon Strömfelt från team Easycharge.

Tävlingsmomenten består i att först rita ut den närmaste vägen på kartan mellan flera punkter och därefter köra sträckan på utsatt tid och med en korrekt genomsnittshastighet, i detta fallet var det 40 km/h. Dessutom skulle det antecknas 21 olika bokstäver som var uppsatta längs med den rätta rutten.

Men först fick elbilarna och deltagarna vila upp sig efter en trevlig middag anordnad av Öresundskraft och Helsingborg Kommun. Under natten till söndagen blev alla elbilarna dessutom uppladdade igen där företaget GARO gjorde ett föredömligt arbete med att ladda upp nästan 60 olika bilar med olika effekter och olika kontakter.

Starten i Helsingborg på söndag morgon gick enligt plan och alla bilar kom iväg. Flera deltagare vittnade om att just kartläsingen var ett svårt moment i denna deltävling.

Etapp 1 hade målgång vid Citadellet i Landskrona och där samlades en skara nyfikna människor kring alla elbilarna och ställde frågor till deltagarna. Målgången av Etapp 2 skedde i Västra Hamnen i Malmö där det också fanns gott om mycket nyfikna människor.

I Malmö var det förutom tält och uppställningsplatser för elbilarna, också en debatt och utfrågningar på scen som sköttes exemplariskt av Gröna Bilisters Mattias Goldmann. Uppe på scen samtalade bl a Karolina Skog, kommunalråd för framtidens trafik i Malmö, Eva Sunnerstedt från Stockholm Stads Miljöförvaltning och Elbilsupphandlingen, Sven Forsberg, Ordförande i Elbil Sverige och Andy Rietschel som är vd för elbilskonsultföretaget Easycharge AB.

Under tiden hade Tävlingsledningen sammanställt resultaten från båda dagarnas tävlingar. Det var dags att dela ut priserna!

Priset för den elbil som förbrukade minst energi gick till Det sociale Hjemmepleje med förarna Heidi Bruun och Grete Sörensen och deras Peugeot iOn.

Priset för den elbil som förbrukade minst energi per kg gick till Tesla Motors och Christian Marcus med Co-driver Julie Lysemose med den imponerande elbilen Tesla Model S.

Priset för den elbil som körde bäst på söndagens Regularity rally tillföll Nikolay Shishkov och hans co-driver Stefan Relfe, med Nikolays 13 år gamla eldrivna Toyota RAV4 som fortfarande går över 15 mil på sina originalbatterier.

3:e plats för totalpriset för båda dagarnas tävling tillföll också Nikolai Shishkov och Stefan Relfe.

2:a plats för totalpriset för båda dagarnas tävling tillföll också Tesla Motors och Model S.

1:a plats för totalpriset togs hem av Team Easycharge – med vd för Easycharge AB Andy Rietschel och Gordon Strömfelt som också skriver på bloggen Blixtgordon.nu. Elbilen var den nya Nissan LEAF med över 100 mindre förbättringar från den gamla modellen. En kombination av lång erfarenhet med elbilskörning och en genomtänkt strategi gav ett vinnande resultat.

Just idag ser det tyvärr ut som att årets Öresund Electric Carl Rally var årets sista på grund av bristande finansiering. Men det är långt till nästa år och vi får alla hoppas på att denna tävling trots allt kan finna finansiering till detta enormt spännande elbilsevent.

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln