Stor överenskommelse kring laddning

Typ 2 Mod 3 Typ 2 Mod 3

EU kommissionen kom i början av året med ett förslag på en strategi för rena bränslen, självklart omfattades elbilar i stor grad och då även standardiseringsåtgärder till laddning. Nu har även de flesta svenska företagen i branschen enats om att följa EU kommissionens riktlinjer då det kommer till normalladdning av elbilar.

Med Svensk Energi i spetsen och vid ett möte initierat av Vattenfall, enades i förra veckan en mängd aktörer om vilken standard som ska gälla vid normalladdning. Standarden som det enades om kallas för Typ 2 Mod 3 laddning och innebär att det finns en gemensam plattform där vissa grundfunktioner alltid finns med.

  • Dedikerad EVSE (electric vehicle supply equipment = laddstation) permanent kopplad till växelspänningsnätet
  • Spänningssättning av ladduttaget sker endast när fordonet är korrekt anslutet
  • Ladduttaget görs spänningslöst direkt om anslutningen av någon anledning bryts under laddning
  • Kontinuerlig övervakning av skyddsjord
  • Möjlighet till styrning av laddningsströmmen genom signalering mellan laddstation och fordon

Att redan nu enas kring en standard för laddinfrastrukturen förenklar för elbilskunden och skapar en bra grund för att kunna övervaka och drifta stationerna, styra och reglera laddningen så att den passar med den lokala lasten i nätet samt hantera kunder i större skala, säger Susanna Hurtig från Vattenfall.

Etiketter: laddplatser kontakter

Kommentera gärna:

Laddaelbilen.se ansvarar ej för innehållet i kommentarerna. Genom att kommentera innehållet godkänner ni också våra allmänna villkor om användaruppförande enligt §5.Ej relaterade inlägg kommer att plockas bort.

  • Mats Hägglund • 1 juni 2013 10:04:16
    Vilka av dagens bilar har eller enklare kanske inte har denna typ av laddplattform, skulle Ni kunna kommentera det för det vore mycket intressant.

  • Typ2guru • 31 maj 2013 10:58:13
    Äntligen! Standarder är vicktiga!

Nyhetsarkiv

Senaste kommentarer

Senaste nyheter

Etikettmoln